Kliniczne podstawy w pediatrii i neurologii dziecięcej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZP-FIZ.ms.67 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kliniczne podstawy w pediatrii i neurologii dziecięcej |
Jednostka: | Wydział Zamiejscowy w Puławach |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1.Znajomość anatomii układu nerwowego .2.Znajomość fizjologii, kinezyterapii (badanie pacjenta-testy diagnostyczne i metody kinezyterapeutyczne), fizykoterapii, masażu leczniczego oraz wiadomości z zakresu podstaw fizjoterapii klinicznej w neurologii. 3.Znajomość zaopatrzenia ortopedycznego. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Wykład 10 Laboratorium 35 Łączna liczba godzin 45 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykład - zaliczenie on-line w formie testu Laboratorium - zaliczenie w postaci prezentacji |
Pełny opis: |
Ogólny podział jednostek chorobowych w pediatrii i neurologii dziecięcej. Wskazania do stosowania fizjoterapii i wybranych wyrobów medycznych w określonych jednostkach chorobowych Podstawowe zasady komunikowania się z dzieckiem i rodziną. Specyfika funkcjonowania palcówek pediatrycznych. Instruktaż o zasadach bezpieczeństwa podczas zajęć. Specyfika prowadzenia fizjoterapii w oddziale szpitalnym. Zasady komunikacji z pacjentem i stosowania wybranych wyrobów medycznych w pediatrii i neurologii dziecięcej. Specyfika prowadzenia fizjoterapii w przychodni rehabilitacyjnej. Zasady komunikacji z pacjentem i stosowania wybranych wyrobów medycznych w pediatrii i neurologii dziecięcej. |
Literatura: |
1. 1. Maciąg Tymecka. Rehabilitacja w chorobach dzieci i młodzieży. Diagnostyka funkcjonalna, programowanie rehabilitacji, metody leczenia fizjoterapeutycznego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL,2014 2. Kuliński W. Zeman (red): Fizjoterapia w pediatrii. Wydawnictwo Lek. PZWL, 2012. 3. Hausmanowa-Petrusewicz I.: Choroby nerwowo-mięśniowe. PAN, Wydawnictwo Czelej 2013. 4. Nowotny J. Podstawy fizjoterapii cz.III. Wyd. Kasper Kraków 2005. Literatura uzupełniająca: 5. Borkowska M, Szwiling Z: Metoda NDT-Bobath. Poradnik dla rodziców. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011 6. Borkowska M.: Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Wydawnictwo Zaułek, Warszawa 2001. 7. Sławek J, Spastycznośc od patofizjologii do leczenia. Gdańsk Via Medica, wyd.2, 2013 8. Peninou G., Tixa S.: Napięcie mięśniowe. Od diagnostyki do leczenia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2012. 9. Spock B., Needlman R.: Dziecko pielęgnacja i wychowanie. Dom wydawniczy REBIS, Poznań, 2006 10. Jóźwiak S., Michałowicz R. (red): Neurologia dziecięca w praktyce. Wydawnictwo Bifolium, 2001 |
Efekty uczenia się: |
1.Posiada szczegółową wiedzę na temat najważniejszych jednostek chorobowych układu nerwowego w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii w procesie rehabilitacji. 2. Zna zasady badanianeurologicznego pacjenta niezbędnego do doboru środków fizjoterapii, wykonywania zabiegów i stosowania odpowiednich metod terapeutycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.