Biomechanika z ergonomią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZP-FIZ.ms.89 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomechanika z ergonomią |
Jednostka: | Wydział Zamiejscowy w Puławach |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość anatomii człowieka, fizjologii oraz podstawowa znajomość praw fizycznych |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Forma zajęć, w ramach której następuje weryfikacja efektu _W01 Pytania otwarte wykład _W02 Pytania otwarte wykład _W03 Pytania otwarte wykład _W04 Pytania otwarte wykład P_U01 Praktyczne rozwiązanie problemu Laboratorium P_U02 Praktyczne rozwiązanie problemu Laboratorium P_U03 Praktyczne rozwiązanie problemu Laboratorium P_U04 Praktyczne rozwiązanie problemu Laboratorium P_U05 Praktyczne rozwiązanie problemu Laboratorium |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Biomechanika-podstawowe pojęcia. Historia biomechaniki. Pojęcie środka ciężkości ciała. Biomechanika postawy stojącej: pojęcie równowagi 2. Biomechanika postawy stojącej: pojęcie stabilności funkcjonalnej i posturalnej. Systemy anatomiczne odpowiedzialne za kontrolę procesów równoważnych. Badanie posturograficzne. 3. Kinematyka połączeń stawowych. Łańcuchy kinematyczne. Łańcuchy kinematyczne otwarte i zamknięte. Charakterystyka ćwiczeń w poszczególnych typach łańcuchów. Pojęcia słabego ogniwa w łańcuchu kinematycznym. 4. Chód człowieka. Chód fizjologiczny i patologiczny. Badanie chodu dla celów klinicznych. Tematyka zajęć laboratoria: 1. Biomechanika kręgosłupa. 2. Patomechanika kręgosłupa. 3. Patologie chodu- dokładne omówienie. 4. Osiągnięcia biomechaniki w medycynie. 5. Osiągnięcia biomechaniki w sporcie. 6. Biomechanika a protezoplastyka. 7. Łańcuchy kinematyczne. Charakterystyka ćwiczeń w poszczególnych typach łańcuchów 8. Ergonomia- definicje i informacje wstępne 9. Przeciążenia kręgosłupa z punktu widzenia ergonomii 11. Ergonomia w miejscu pracy. Podstawowe zasady i sposoby organizacji ergonomicznego miejsca pracy. Źródła obciążenia na stanowisku pracy. Ergonomiczne podstawy badania i planowania stanowisk pracy w wybranych zawodach. 12. Ergonomia w zawodach medycznych. Czynniki ryzyka. Wypalenie zawodowe. Ergonomia w zawodzie fizjoterapeuty. 13. Ergonomiczna ocena i dobór stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych. Miejsce pracy dla osoby niepełnosprawnej. 14. Ergonomia w opiece nad osobami leżącymi/niesamodzielnymi. Czynniki ryzyka. Pomoce i techniki ułatwiające opiekę. 15. Przygotowanie prezentacji multimedialnej przez studentów – ergonomia w wybranych zagadnieniach dotyczących życia codziennego. Tematyka zajęć konwersatoria: 1. Biomechanika kości. 2. Biomechanika stawów kończyny górnej. Rodzaje, budowa i funkcje stawów. 3. Biomechanika stawów kończyny dolnej. Rodzaje, budowa i funkcje stawów. 4. Biomechanika mięśni. 5. Biomechanika jednostek motorycznych.. 6. Biomechanika tkanek. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Błaszczyk, J. W. (2004). Biomechanika kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny i fizjoterapii. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL Bober, T. J. Zawadzki (2001). Biomechanika układu ruchu człowieka. Wrocław., Wydawnictwo BK Ernst, K. (1992). Fizyka sportu. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Grimshaw, P.,A. Lees,N. Fowler A. Burden (2010). Biomechanika sportu. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Lesiak A. (2003) Rehabilitacja osób z chorobami reumatycznymi. Rehabilitacja medyczna. Red. A. Kwolek Wy-dawnictwo Medyczne Urban&Partner Wrocław Zagrobelny, Z. M. Woźniewski (1997). Biomechanika kliniczna. Część ogólna. Wrocław, Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Literatura uzupełniająca Tejszerska, D.,E. Świtoński M. Gzik (2011). Biomechanika ruchu człowieka. Wydawnictwo Politechniki Radom-skiej. Wit, A. (1992). Biomechaniczna ocena układu ruchu sportowca. Wydawnictwa Instytutu Sportu w Warszawie |
Efekty uczenia się: |
Poznanie przez studentów podstawowych wiadomości z zakresu statyki człowieka Zdobycie przez studentów wiedzy z zakresu aktów ruchowych człowieka Zdobycie przez studentów umiejętności w biomechanicznej analizie postawy ciała, ruchów w stawach, lokomocji człowieka Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji zmian patomechanicznych narządu ruchu Poznanie przez studentów metod instrumentalnej oceny narządu ruchu Zdobycie przez studentów umiejętności w wykorzystaniu wiedzy biomechanicznej w rozwiązywaniu problemów klinicznych i projektowaniu ergonomicznych stanowisk pracy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.