Adaptowana aktywność fizyczna i sport osób niepełnosprawnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZP-FIZ.ms.92 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Adaptowana aktywność fizyczna i sport osób niepełnosprawnych |
Jednostka: | Wydział Zamiejscowy w Puławach |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólne wiadomości z przedmiotów występujących dotychczas, w programie studiów na kierunku Fizjoterapia WZ UMCS w Puławach. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | ECTS - 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie teoretyczne z ćwiczeń oraz wykładów. Praca własna studentów. |
Pełny opis: |
WYKŁADY 1. Adoptowana aktywność fizyczna - wprowadzenie. Pojęcie niepełnosprawności. Pojęcie adoptowanej aktywności fizycznej. Kluczowe zasady teorii adaptacji. 2. Aktywna rehabilitacja. Fundacja aktywnej rehabilitacji. Programy aktywizacji osób niepełnosprawnych. 3. Przeszkody i bariery architektoniczne podczas jazdy na wózku inwalidzkim. Sprzęt ułatwiający poruszanie i transfer osób niepełnosprawnych. Podstawowe zasady transportu osób niepełnosprawnych. Transport publiczny a osoby niepełnosprawne. Laboratoria: 1. Sport osób niepełnosprawnych- wprowadzenie. Letnie i zimowe dyscypliny sportów osób niepełnosprawnych. 2. Wózek inwalidzki. Historia, klasyfikacja i dobór wózków inwalidzkich. Wózek aktywny. Wózek inwalidzki w sporcie. 3. Podstawowe techniki jazdy na wózku inwalidzkim. Dobór i klasyfikacja wózków. Pojęcie balansu. Jazda po schodach, podjazdy i zjazdy. 4. Aktywność ruchowa i sport osób słabowidzących. Prawidłowa organizacja zajęć ruchowych i sportowych dla osób niedowidzących. Sport niewidomych i niedowidzących: lekkoatletyka osób niedowidzących, goalball, cecifootbal, showdown, blind tenis, pływanie. Klasy sportowe. 5. Aktywność ruchowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Pojęcie niepełnosprawności intelektualnej. Sport osób z niepełnosprawnością intelektualną. Olimpiady Specjalne. Ogólne tendencje współczesnego sportu osób niepełnosprawnych intelektualnie. Ćwiczenia stacjonarne: 1. Ćwiczenia rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych. Praca własna studentów- konspekt ćwiczeń dla pacjentów z wybranymi rodzajami niepełnosprawności ruchowej. 2. Przykłady dobrych praktyk w adaptowanej aktywności fizycznej. Terapia w środowisku wodnym. Metoda Hlliwick, Watsu oraz PNF w wodzie. Pływanie osób niepełnosprawnych. Hipoterapia. 3. Przykłady dobrych praktyk w adaptowanej aktywności fizycznej. Dogoterapia. Terapia SI. |
Literatura: |
Literatura: 1. Morgulec-Adamowicz N., Kosmol A., Molik B. Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów Wydawnictwo Lekarskie PZWL, cop. 2014. 2. Kowalik S. (red): Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne Gdańsk, 2009. 3. Bolach E., Kawczyński A. Adaptacyjna Aktywność Fizyczna AWF Wrocław 2016 4. Baran J., Gunia G. Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością Kraków, 2013 2. Gawlik K., Zwierzchowska A.: Wychowanie fizyczne niewidomych i słabo widzących. AWF Katowice, 2004. 3. Naglak Z. (red.): Zespołowe gry sportowe w wychowaniu fizycznym i sporcie. AWF Wrocław 5. Molik B.: Zespołowe gry sportowe niepełnosprawnych. AWF Warszawa, 2009. Piśmiennictwo uzupełniające: 1. Gawlik K., Walaszczyk J.: Gry i zabawy ruchowe w szkołach specjalnych. AWF Katowice, 2002 |
Efekty uczenia się: |
1.Student potrafi scharakteryzować i rozróżnić rodzaje niepełnosprawności. Posiada wiedzę nt. ograniczeń i możliwości podejmowania aktywności fizycznej. 2. Potrafi wymienić międzynarodowe i narodowe organizacje zajmujące się sportem osób niepełnosprawnych 3. Rozumie zasady funkcjonowania międzynarodowego ruchu paraolimpijskiego, ruchu Olimpiad Specjalnych oraz fundacji promujących aktywność osób niepełnosprawnych 4. Rozróżnia systemy współzawodnictwa sportowego w obrębie poszczególnych grup startowych niepełnosprawnych. 5. Potrafi wymienić letnie i zimowe dyscypliny paraolimpijskie, zna podstawowe zasady rozgrywania zawodów dla osób niepełnosprawnych ruchowo, intelektualnie i sensorycznie. dotyczące ich rozgrywania. 6. Student posiada wiedzę na temat klasyfikacji obowiązującej w sporcie osób niepełnosprawnych, zna rodzaje klasyfikacji i posiada wiedzę na temat ewolucji systemu klasyfikacji. 7. Posiada wiedzę jaki wpływ ma aktywność fizyczna na funkcjonowanie osób niepełnosprawnych i wie jakie metody treningu najskuteczniej oddziałują na poszczególne cechy motoryczne i jak dobierać te metody ze względu na zamierzony efekt. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.