Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody specjalne w fizjoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZP-FIZ.s.91.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody specjalne w fizjoterapii
Jednostka: Wydział Zamiejscowy w Puławach
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2d90a6273c5e42a6ab507267867b9ebd%40thread.tacv2/conversations?groupId=d51c9a12-9b94-43e7-b776-7c3d5dd43a77&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Anatomii, kinezjologii, biomechaniki, kinezyterapia, wad

postawy.

Zdolność wykorzystania wiedzy z zakresu kinezyterapii,

anatomii, biomechaniki

Komunikatywność, samodzielność, umiejętność współpracy

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

ECTS - 8

Wykłady – 30

Ćwiczenie - 20

Laboratorium - 55

Samokształcenie (praca własna studenta: przygotowanie się do zajęć, zapoznanie się z obowiązującą literaturą, wykonanie prac zaliczeniowych ) – 25

przygotowanie materiałów , współpraca z grupą - 20

Przygotowanie do egzaminu – 20

Konsultacje -10

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

K_W10– egzamin pisemny

K_W15- egzamin pisemny

K_W21- egzamin pisemny

K_W27- egzamin pisemny

K_W28- egzamin pisemny

K_W37- egzamin pisemny

K_U07 –frekwencja, cząstkowe prace zaliczeniowe, Sprawdzian umiejętności i wiedzy:

•zaliczenie praktyczne (obserwacja wykonawstwa),

•realizacja zleconego zadania,

K_U08 – frekwencja i cząstkowe prace zaliczeniowe, Sprawdzian umiejętności i wiedzy:

•zaliczenie praktyczne (obserwacja wykonawstwa),

•realizacja zleconego zadania,

K_U17frekwencja i cząstkowe prace zaliczeniowe,

K_U42 – frekwencja sprawdzian umiejętności i wiedzy:

•zaliczenie praktyczne (obserwacja wykonawstwa),

•realizacja zleconego zadania,

i cząstkowe prace zaliczeniowe

K_K01 – cząstkowe prace zaliczeniowe , obserwacja studenta, informacja zwrotna

K_K13 - cząstkowe prace zaliczeniowe , obserwacja studenta, informacja zwrotna

K_K19 - cząstkowe prace zaliczeniowe , obserwacja studenta, informacja zwrotna

Pełny opis:

Zapoznać studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami

wybranych metod specjalnych.

Przedstawić podstawy poszczególnych metod specjalnych.

Wyjaśnić rolę poszczególnych metod w czasie pracy z pacjentem.

Wyjaśnienie różnice diagnostyki i ich zastosowania w poszczególnych metodach.

Literatura:

Małgorzata Matyja, Małgorzata Domagalska: "Podstawy usprawniania neurorozwojowego wg. Berty i Karela Bobathów", Śląska Akademia Medyczna, Katowice 1998

Z.Kułakowska:"Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu - od neurofizjologii do rehabilitacji, Lublin,2003, Bifolium

M. Matyja , A. Gogola:" Edukacja sensomotoryczna niemowląt", Katowice, 2009,AWF

Borkowska M.: "Dziecko niepełnosprawne ruchowo. T. 2 –

Usprawnianie ruchowe". W.Sz.iP., 1997.

M.Borkowska, Z.Szwiling:"Metoda NDT-Bobath. Poradnik dla rodziców",PZWL,Warszawa 2011, 2012

L. Sadowska, A. Krefft :"Ocena diagnostyki i stymulacji metodą Vojty dzieci z zburzeniami rozwoju psychomotorycznego", Wrocław, 2001,Wydawnictwo AWF

Susan S.Adler, D.Beckers, M.Buck:"PNF w praktyce", Wydanie trzecie, Warszawa, 2009

R.Horst:"Trening strategii motorycznych i PNF", Top School, Kraków 2010

Haidi Orth:”Terapia metodą Vojty”, Urban&Partner,2013

J. Szmalec, E.Wieczór, G.Brzuzy: „ Sensoryka i motoryka w rozwoju dziecka i uczeniu się w aspekcie terapii integracji sensorycznej”, Difin 2019

Sally Goddart Blythe:"Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki - Rozwojowe testy Przesiewowe INPP oraz Program Cwiczeń Integrujących INPP", Wydanie II, poprawione, Warszawa 2015

Nowotny J.: "Podstawy fizjoterapii cz. 3" Kasper, Kraków, 2005;

Prusiński A.: "Neurologia praktyczna", PZWL, Warszawa, 2007;

Shacklock M.: "Neurodynamika kliniczna", Elsevier, Wrocław,

2008.

Zembaty A. (red.): "Kinezyterapia. tom I i II", Wydawnictwo

Kasper, Kraków, 2002;

Efekty uczenia się:

K_W10 uwarunkowania fizyczne i psychospołeczne niepełnosprawności oraz zna zjawiska likwidowania bądź łagodzenia ich skutków w procesie fizjoterapii

K_W15 zasady diagnostyki klinicznej oraz podstawowe informacje na temat badań czynnościowych stosowanych w najczęstszych jednostkach chorobowych oraz planowania procesu usprawniania

K_W21narzędzia diagnostyczne i metody oceny pacjenta dla potrzeb fizjoterapii

K_W27 pojęcia i zasady z zakresu zlecanych zabiegów fizykalnych i prowadzenia dokumentacji medycznej

K_W28 sposoby opisu i interpretacji podstawowych jednostek chorobowych, zna zasady diagnostyki, planowania i monitorowania przebiegu procesu fizjoterapii

K_W37 możliwości zastosowania terapii manualnej i innych metod specjalnych w procesach profilaktyki, leczenia, rehabilitacji

K_U07 dokonać analizy i interpretacji objawów klinicznych pacjenta

K_U08 umiejętnie zakwalifikować pacjenta do odpowiedniego programu fizjoterapeutycznego

K_U17 dobrać zabiegi, techniki, metody fizjoterapeutyczne w zależności od stanu funkcjonalnego pacjenta wykorzystując przyrządy i przybory rehabilitacyjne

K_U42 posiada umiejętności techniczne, manualne i ruchowe niezbędne do zaprezentowania ćwiczeń.

K_K01 uświadomienia sobie własnych ograniczeń w zakresie wiedzy i umiejętności

K_K13przestrzegania praw i obowiązków natury etycznej i zawodowej wobec pacjenta i jego rodziny

K_K19 przestrzegania tajemnicy dotyczącej pacjenta, przebiegu choroby i procesu usprawniającego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0