Metody specjalne w fizjoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZP-FIZ.s.91.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody specjalne w fizjoterapii |
Jednostka: | Wydział Zamiejscowy w Puławach |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2d90a6273c5e42a6ab507267867b9ebd%40thread.tacv2/conversations?groupId=d51c9a12-9b94-43e7-b776-7c3d5dd43a77&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Anatomii, kinezjologii, biomechaniki, kinezyterapia, wad postawy. Zdolność wykorzystania wiedzy z zakresu kinezyterapii, anatomii, biomechaniki Komunikatywność, samodzielność, umiejętność współpracy |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | ECTS - 8 Wykłady – 30 Ćwiczenie - 20 Laboratorium - 55 Samokształcenie (praca własna studenta: przygotowanie się do zajęć, zapoznanie się z obowiązującą literaturą, wykonanie prac zaliczeniowych ) – 25 przygotowanie materiałów , współpraca z grupą - 20 Przygotowanie do egzaminu – 20 Konsultacje -10 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | K_W10– egzamin pisemny K_W15- egzamin pisemny K_W21- egzamin pisemny K_W27- egzamin pisemny K_W28- egzamin pisemny K_W37- egzamin pisemny K_U07 –frekwencja, cząstkowe prace zaliczeniowe, Sprawdzian umiejętności i wiedzy: •zaliczenie praktyczne (obserwacja wykonawstwa), •realizacja zleconego zadania, K_U08 – frekwencja i cząstkowe prace zaliczeniowe, Sprawdzian umiejętności i wiedzy: •zaliczenie praktyczne (obserwacja wykonawstwa), •realizacja zleconego zadania, K_U17frekwencja i cząstkowe prace zaliczeniowe, K_U42 – frekwencja sprawdzian umiejętności i wiedzy: •zaliczenie praktyczne (obserwacja wykonawstwa), •realizacja zleconego zadania, i cząstkowe prace zaliczeniowe K_K01 – cząstkowe prace zaliczeniowe , obserwacja studenta, informacja zwrotna K_K13 - cząstkowe prace zaliczeniowe , obserwacja studenta, informacja zwrotna K_K19 - cząstkowe prace zaliczeniowe , obserwacja studenta, informacja zwrotna |
Pełny opis: |
Zapoznać studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami wybranych metod specjalnych. Przedstawić podstawy poszczególnych metod specjalnych. Wyjaśnić rolę poszczególnych metod w czasie pracy z pacjentem. Wyjaśnienie różnice diagnostyki i ich zastosowania w poszczególnych metodach. |
Literatura: |
Małgorzata Matyja, Małgorzata Domagalska: "Podstawy usprawniania neurorozwojowego wg. Berty i Karela Bobathów", Śląska Akademia Medyczna, Katowice 1998 Z.Kułakowska:"Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu - od neurofizjologii do rehabilitacji, Lublin,2003, Bifolium M. Matyja , A. Gogola:" Edukacja sensomotoryczna niemowląt", Katowice, 2009,AWF Borkowska M.: "Dziecko niepełnosprawne ruchowo. T. 2 – Usprawnianie ruchowe". W.Sz.iP., 1997. M.Borkowska, Z.Szwiling:"Metoda NDT-Bobath. Poradnik dla rodziców",PZWL,Warszawa 2011, 2012 L. Sadowska, A. Krefft :"Ocena diagnostyki i stymulacji metodą Vojty dzieci z zburzeniami rozwoju psychomotorycznego", Wrocław, 2001,Wydawnictwo AWF Susan S.Adler, D.Beckers, M.Buck:"PNF w praktyce", Wydanie trzecie, Warszawa, 2009 R.Horst:"Trening strategii motorycznych i PNF", Top School, Kraków 2010 Haidi Orth:”Terapia metodą Vojty”, Urban&Partner,2013 J. Szmalec, E.Wieczór, G.Brzuzy: „ Sensoryka i motoryka w rozwoju dziecka i uczeniu się w aspekcie terapii integracji sensorycznej”, Difin 2019 Sally Goddart Blythe:"Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki - Rozwojowe testy Przesiewowe INPP oraz Program Cwiczeń Integrujących INPP", Wydanie II, poprawione, Warszawa 2015 Nowotny J.: "Podstawy fizjoterapii cz. 3" Kasper, Kraków, 2005; Prusiński A.: "Neurologia praktyczna", PZWL, Warszawa, 2007; Shacklock M.: "Neurodynamika kliniczna", Elsevier, Wrocław, 2008. Zembaty A. (red.): "Kinezyterapia. tom I i II", Wydawnictwo Kasper, Kraków, 2002; |
Efekty uczenia się: |
K_W10 uwarunkowania fizyczne i psychospołeczne niepełnosprawności oraz zna zjawiska likwidowania bądź łagodzenia ich skutków w procesie fizjoterapii K_W15 zasady diagnostyki klinicznej oraz podstawowe informacje na temat badań czynnościowych stosowanych w najczęstszych jednostkach chorobowych oraz planowania procesu usprawniania K_W21narzędzia diagnostyczne i metody oceny pacjenta dla potrzeb fizjoterapii K_W27 pojęcia i zasady z zakresu zlecanych zabiegów fizykalnych i prowadzenia dokumentacji medycznej K_W28 sposoby opisu i interpretacji podstawowych jednostek chorobowych, zna zasady diagnostyki, planowania i monitorowania przebiegu procesu fizjoterapii K_W37 możliwości zastosowania terapii manualnej i innych metod specjalnych w procesach profilaktyki, leczenia, rehabilitacji K_U07 dokonać analizy i interpretacji objawów klinicznych pacjenta K_U08 umiejętnie zakwalifikować pacjenta do odpowiedniego programu fizjoterapeutycznego K_U17 dobrać zabiegi, techniki, metody fizjoterapeutyczne w zależności od stanu funkcjonalnego pacjenta wykorzystując przyrządy i przybory rehabilitacyjne K_U42 posiada umiejętności techniczne, manualne i ruchowe niezbędne do zaprezentowania ćwiczeń. K_K01 uświadomienia sobie własnych ograniczeń w zakresie wiedzy i umiejętności K_K13przestrzegania praw i obowiązków natury etycznej i zawodowej wobec pacjenta i jego rodziny K_K19 przestrzegania tajemnicy dotyczącej pacjenta, przebiegu choroby i procesu usprawniającego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.