Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Adaptowana aktywność fizyczna i sport osób niepełnosprawnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZP-FIZ.s.92
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Adaptowana aktywność fizyczna i sport osób niepełnosprawnych
Jednostka: Wydział Zamiejscowy w Puławach
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Stacjonarne: ECTS - 4

Wykłady – 10

Laboratoria - 20

Samokształcenie (praca własna studenta: przygotowanie się do zajęć, zapoznanie się z obowiązującą literaturą, wykonanie prac zaliczeniowych ) – 70

Niestacjonarne: ECTS - 4

Wykłady – 5

Laboratoria - 20

Samokształcenie (praca własna studenta: przygotowanie się do zajęć, zapoznanie się z obowiązującą literaturą, wykonanie prac zaliczeniowych ) – 75



Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Zaliczenie teoretyczne z ćwiczeń oraz wykładów

Praca własna studentów

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone online:

WYKŁADY

1. Adoptowana aktywność fizyczna - wprowadzenie. Pojęcie niepełnosprawności. Pojęcie adoptowanej aktywności fizycznej. Kluczowe zasady teorii adaptacji.

2. Aktywna rehabilitacja. Fundacja aktywnej rehabilitacji. Programy aktywizacji osób niepełnosprawnych.

3. Przeszkody i bariery architektoniczne podczas jazdy na wózku inwalidzkim. Sprzęt ułatwiający poruszanie i transfer osób niepełnosprawnych. Podstawowe zasady transportu osób niepełnosprawnych. Transport publiczny a osoby niepełnosprawne.

Laboratoria:

1. Sport osób niepełnosprawnych- wprowadzenie. Letnie i zimowe dyscypliny sportów osób niepełnosprawnych.

2. Wózek inwalidzki. Historia, klasyfikacja i dobór wózków inwalidzkich. Wózek aktywny. Wózek inwalidzki w sporcie.

3. Podstawowe techniki jazdy na wózku inwalidzkim. Dobór i klasyfikacja wózków. Pojęcie balansu. Jazda po schodach, podjazdy i zjazdy.

4. Aktywność ruchowa i sport osób słabowidzących. Prawidłowa organizacja zajęć ruchowych i sportowych dla osób niedowidzących. Sport niewidomych i niedowidzących: lekkoatletyka osób niedowidzących, goalball, cecifootbal, showdown, blind tenis, pływanie. Klasy sportowe.

5. Aktywność ruchowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Pojęcie niepełnosprawności intelektualnej. Sport osób z niepełnosprawnością intelektualną. Olimpiady Specjalne. Ogólne tendencje współczesnego sportu osób niepełnosprawnych intelektualnie.

Ćwiczenia stacjonarne:

1. Ćwiczenia rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych. Praca własna studentów- konspekt ćwiczeń dla pacjentów z wybranymi rodzajami niepełnosprawności ruchowej.

2. Przykłady dobrych praktyk w adaptowanej aktywności fizycznej. Terapia w środowisku wodnym. Metoda Hlliwick, Watsu oraz PNF w wodzie. Pływanie osób niepełnosprawnych. Hipoterapia.

3. Przykłady dobrych praktyk w adaptowanej aktywności fizycznej. Dogoterapia. Terapia SI.

Literatura:

Literatura:

1. Morgulec-Adamowicz N., Kosmol A., Molik B. Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów Wydawnictwo Lekarskie PZWL, cop. 2014.

2. Kowalik S. (red): Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne Gdańsk, 2009.

3. Bolach E., Kawczyński A. Adaptacyjna Aktywność Fizyczna AWF Wrocław 2016

4. Baran J., Gunia G. Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością Kraków, 2013

2. Gawlik K., Zwierzchowska A.: Wychowanie fizyczne niewidomych i słabo widzących. AWF Katowice, 2004.

3. Naglak Z. (red.): Zespołowe gry sportowe w wychowaniu fizycznym i sporcie. AWF Wrocław

5. Molik B.: Zespołowe gry sportowe niepełnosprawnych. AWF Warszawa, 2009.

Piśmiennictwo uzupełniające:

1. Gawlik K., Walaszczyk J.: Gry i zabawy ruchowe w szkołach specjalnych. AWF Katowice, 2002.

Efekty uczenia się:

1.Student potrafi scharakteryzować i rozróżnić rodzaje niepełnosprawności. Posiada wiedzę nt. ograniczeń i możliwości podejmowania aktywności fizycznej.

2. Potrafi wymienić międzynarodowe i narodowe organizacje zajmujące się sportem osób niepełnosprawnych

3. Rozumie zasady funkcjonowania międzynarodowego ruchu paraolimpijskiego, ruchu Olimpiad Specjalnych oraz fundacji promujących aktywność osób niepełnosprawnych

4. Rozróżnia systemy współzawodnictwa sportowego w obrębie poszczególnych grup startowych niepełnosprawnych.

5. Potrafi wymienić letnie i zimowe dyscypliny paraolimpijskie, zna podstawowe zasady rozgrywania zawodów dla osób niepełnosprwanych ruchowo, intelektualnie i sensorycznie. dotyczące ich rozgrywania.

6. Student posiada wiedzę na temat klasyfikacji obowiązującej w sporcie osób niepełnosprawnych, zna rodzaje klasyfikacji i posiada wiedzę na temat ewolucji systemu klasyfikacji.

7. Posiada wiedzę jaki wpływ ma aktywność fizyczna na funkcjonowanie osób niepełnosprawnych i wie jakie metody treningu najskuteczniej oddziałują na poszczególne cechy motoryczne i jak dobierać te metody ze względu na zamierzony efekt.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0