Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Programowanie rehabilitacji w dysfunkcjach układu ruchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WZP-FIZ.s.95
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Programowanie rehabilitacji w dysfunkcjach układu ruchu
Jednostka: Wydział Zamiejscowy w Puławach
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość anatomii topograficznej i czynnościowej człowieka, znajomość neuroanatomii i fizjologii człowieka, umiejętności z zakresu kinezyterapii i metodyki nauczania ruchu.


Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

ECTS - 10

Wykłady – 15

Ćwiczenia - 20

Laboratorium - 35

Samokształcenie (praca własna studenta: przygotowanie się do zajęć, zapoznanie się z obowiązującą literaturą, wykonanie prac zaliczeniowych ) – 20

przygotowanie materiałów , współpraca z grupą - 25

Przygotowanie do egzaminu – 20

Konsultacje -20


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

K_W15– egzamin pisemny

K_W21- egzamin pisemny

K_W28- egzamin pisemny

K_W40- egzamin pisemny

K_U02 –frekwencja, cząstkowe prace zaliczeniowe, prowadzenie fragmentu zajęć na podstawie opracowanego przez studenta konspektu

do zadanego problemu dyskusja.

K_U08 – frekwencja i cząstkowe prace zaliczeniowe,

prowadzenie fragmentu zajęć na podstawie opracowanego przez studenta konspektu

do zadanego problemu dyskusja.

K_U16frekwencja i cząstkowe prace zaliczeniowe, prowadzenie fragmentu zajęć na podstawie opracowanego przez studenta konspektu

do zadanego problemu dyskusja.

K_U18 – frekwencja, prowadzenie fragmentu zajęć na podstawie opracowanego przez studenta konspektu

do zadanego problemu

K_U20 – frekwencja i cząstkowe prace zaliczeniowe, prowadzenie fragmentu zajęć na podstawie opracowanego przez studenta konspektu

do zadanego problemu dyskusja.

K_U38 – frekwencja i cząstkowe prace zaliczeniowe, Sprawdzian umiejętności i wiedzy:

•zaliczenie praktyczne (obserwacja wykonawstwa),

•realizacja zleconego zadania

K_K10 – cząstkowe prace zaliczeniowe , obserwacja studenta, informacja zwrotna

K_K13 - cząstkowe prace zaliczeniowe , obserwacja studenta, informacja zwrotna


Pełny opis:

Umiejętność wykorzystania badania dla potrzeb fizjoterapii w wykorzystaniem wcześniej poznanych metod badania. Umiejętność oceny stanu funkcjonalnego na podstawie przeprowadzonego badania fizjoterapeutycznego.

Znajomość i umiejętność wykonania oraz interpretowania testów klinicznych i funkcjonalnych niezbędnych w diagnostyce, programowaniu fizjoterapii oraz prowadzeniu badania naukowego.

Umiejętność prowadzenia dokumentacji niezbędnej do diagnostyki oraz kontrolowania zmian stanu funkcjonalnego badanego.

Znajomość zasad etycznych obowiązujących w pracy z pacjentem oraz międzynarodowych standardów postępowania fizjoterapeutycznego, zgodnych z wytycznymi ICF w ustalaniu programu rehabilitacji.

Umiejętność doboru testów klinicznych i funkcjonalnych w procesie prowadzenia badań naukowych

Literatura:

1.Kwolek A., Cywińska-Wasilewska G., Czernicki J., Kinalski R. Fizjoterapia w neurologii

i neurochirurgii, PZWL 2012

2.Opara J. Klinimetria w neurorehabilitacji, PZWL 2012,

3.Szukiewicz D., Cendrowski K., Czajkowski K., Gawryluk A. Fizjoterapia w ginekologii

i położnictwie, PZWL 2012

4.Berent D., Bobińska K., Florkowski A. Fizjoterapia w psychiatrii, PZWL 2012

5.Wieczorowska-Tobis K., Kostka T., Borowicz A. Fizjoterapia w geriatrii, PZWL 2010

6.Ronikier A. Diagnostyka funkcjonalna w fizjoterapii, PZWL 2012

7.Buckup K. Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, PZWL 2007

8.Bauer A., Wiecheć M. Przewodnik metodyczny po wybranych zabiegach fizykalnych. Markmed

Rehabilitacja s.c., Ostrowiec Świętokrzyski 2005.

9.Gooding G.S. i wsp.: Metody terapii wpływające na przebieg stwardnienia rozsianego. Neurology

1,2003,39-51.

10.Kilar J. i wsp: Badanie narządu ruchu. PZWL, Warszawa 2000.

11.Kinalski R.: Kompendium rehabilitacji i fizjoterapii. Urban & Partner, Wrocław 2002, wydanie I.

12.Mika T., Kasprzak W.: Fizykoterapia. PZWL, Warszawa 2003, wydanie IV.

13.Kolster B., Ebelt-Paprotny G. Poradnik fizjoterapeuty badanie, techniki, leczenie, rehabilitacja.

Zakład Narodowy im. Ossolińskich –Wydawnictwo, Wrocław 2001

14.Nowotny I.: Zarys rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu. Podręcznik dla studentów AWF.

Wyd. AWF, Katowice 2000.

15.Nowotny J.: Podstawy fizjoterapii. Część I i II. Wyd. AWF, Katowice 2000.

16.Sadowska L.(red): Neurokinezjologiczna diagnostyka dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego.

Wyd. AWF, Wrocław 2001

17.Straburzyńska-Lupa A. , Straburzyński G.: Fizjoterapia. PZWL, Warszawa 2003, wydanie III.

18.Woźniewski M., Kołodziej J.: Rehabilitacja w chirurgii. PZWL, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

K_W15 zasady diagnostyki klinicznej oraz podstawowe informacje na temat badań czynnościowych stosowanych w najczęstszych jednostkach chorobowych oraz planowania procesu usprawniania

K_W21narzędzia diagnostyczne i metody oceny pacjenta dla potrzeb fizjoterapii

K_W28 sposoby opisu i interpretacji podstawowych jednostek chorobowych, zna zasady diagnostyki, planowania i monitorowania przebiegu procesu fizjoterapii

K_W40 podstawowe wiadomości o chorobach z uwzględnieniem mechanizmu i dynamiki rozwijających się zmian, mechanizmów kompensacyjnych oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności

dii i traumatologii, reumatologii, neurologii i neurologii dziecięcej

K_U02 wskazywać i wyjaśniać podstawy oraz zasady postępowania usprawniającego u osób z chorobami i dysfunkcjami narządu ruchu stosownie do ich stanu klinicznego

K_U08 umiejętnie zakwalifikować pacjenta do odpowiedniego programu fizjoterapeutycznego

K_U16 zaplanować i monitorować postępowanie usprawniające związane z regeneracją, kompensacją w obrębie narządu ruchu i innymi schorzeniami

K_U18 umiejętnie dobrać ćwiczenia, gry i zabawy, metodycznie ich uczyć, stopniując wysiłek fizyczny

K_U20 wykorzystywać i obsługiwać aparaturę i sprzęt do badań funkcjonalnych

K_U38 przeprowadzić badania i testy czynnościowe niezbędne dla doboru środków fizjoterapii, wykonywania zabiegów i stosowania podstawowych metod terapeutycznych

K_K10 ponoszenia odpowiedzialności za swoją pracę i za swoje działania

K_K13przestrzegania praw i obowiązków natury etycznej i zawodowej wobec pacjenta i jego rodziny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0