Programowanie rehabilitacji w dysfunkcjach układu ruchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZP-FIZ.s.95 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Programowanie rehabilitacji w dysfunkcjach układu ruchu |
Jednostka: | Wydział Zamiejscowy w Puławach |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość anatomii topograficznej i czynnościowej człowieka, znajomość neuroanatomii i fizjologii człowieka, umiejętności z zakresu kinezyterapii i metodyki nauczania ruchu. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | ECTS - 10 Wykłady – 15 Ćwiczenia - 20 Laboratorium - 35 Samokształcenie (praca własna studenta: przygotowanie się do zajęć, zapoznanie się z obowiązującą literaturą, wykonanie prac zaliczeniowych ) – 20 przygotowanie materiałów , współpraca z grupą - 25 Przygotowanie do egzaminu – 20 Konsultacje -20 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | K_W15– egzamin pisemny K_W21- egzamin pisemny K_W28- egzamin pisemny K_W40- egzamin pisemny K_U02 –frekwencja, cząstkowe prace zaliczeniowe, prowadzenie fragmentu zajęć na podstawie opracowanego przez studenta konspektu do zadanego problemu dyskusja. K_U08 – frekwencja i cząstkowe prace zaliczeniowe, prowadzenie fragmentu zajęć na podstawie opracowanego przez studenta konspektu do zadanego problemu dyskusja. K_U16frekwencja i cząstkowe prace zaliczeniowe, prowadzenie fragmentu zajęć na podstawie opracowanego przez studenta konspektu do zadanego problemu dyskusja. K_U18 – frekwencja, prowadzenie fragmentu zajęć na podstawie opracowanego przez studenta konspektu do zadanego problemu K_U20 – frekwencja i cząstkowe prace zaliczeniowe, prowadzenie fragmentu zajęć na podstawie opracowanego przez studenta konspektu do zadanego problemu dyskusja. K_U38 – frekwencja i cząstkowe prace zaliczeniowe, Sprawdzian umiejętności i wiedzy: •zaliczenie praktyczne (obserwacja wykonawstwa), •realizacja zleconego zadania K_K10 – cząstkowe prace zaliczeniowe , obserwacja studenta, informacja zwrotna K_K13 - cząstkowe prace zaliczeniowe , obserwacja studenta, informacja zwrotna |
Pełny opis: |
Umiejętność wykorzystania badania dla potrzeb fizjoterapii w wykorzystaniem wcześniej poznanych metod badania. Umiejętność oceny stanu funkcjonalnego na podstawie przeprowadzonego badania fizjoterapeutycznego. Znajomość i umiejętność wykonania oraz interpretowania testów klinicznych i funkcjonalnych niezbędnych w diagnostyce, programowaniu fizjoterapii oraz prowadzeniu badania naukowego. Umiejętność prowadzenia dokumentacji niezbędnej do diagnostyki oraz kontrolowania zmian stanu funkcjonalnego badanego. Znajomość zasad etycznych obowiązujących w pracy z pacjentem oraz międzynarodowych standardów postępowania fizjoterapeutycznego, zgodnych z wytycznymi ICF w ustalaniu programu rehabilitacji. Umiejętność doboru testów klinicznych i funkcjonalnych w procesie prowadzenia badań naukowych |
Literatura: |
1.Kwolek A., Cywińska-Wasilewska G., Czernicki J., Kinalski R. Fizjoterapia w neurologii i neurochirurgii, PZWL 2012 2.Opara J. Klinimetria w neurorehabilitacji, PZWL 2012, 3.Szukiewicz D., Cendrowski K., Czajkowski K., Gawryluk A. Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie, PZWL 2012 4.Berent D., Bobińska K., Florkowski A. Fizjoterapia w psychiatrii, PZWL 2012 5.Wieczorowska-Tobis K., Kostka T., Borowicz A. Fizjoterapia w geriatrii, PZWL 2010 6.Ronikier A. Diagnostyka funkcjonalna w fizjoterapii, PZWL 2012 7.Buckup K. Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, PZWL 2007 8.Bauer A., Wiecheć M. Przewodnik metodyczny po wybranych zabiegach fizykalnych. Markmed Rehabilitacja s.c., Ostrowiec Świętokrzyski 2005. 9.Gooding G.S. i wsp.: Metody terapii wpływające na przebieg stwardnienia rozsianego. Neurology 1,2003,39-51. 10.Kilar J. i wsp: Badanie narządu ruchu. PZWL, Warszawa 2000. 11.Kinalski R.: Kompendium rehabilitacji i fizjoterapii. Urban & Partner, Wrocław 2002, wydanie I. 12.Mika T., Kasprzak W.: Fizykoterapia. PZWL, Warszawa 2003, wydanie IV. 13.Kolster B., Ebelt-Paprotny G. Poradnik fizjoterapeuty badanie, techniki, leczenie, rehabilitacja. Zakład Narodowy im. Ossolińskich –Wydawnictwo, Wrocław 2001 14.Nowotny I.: Zarys rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu. Podręcznik dla studentów AWF. Wyd. AWF, Katowice 2000. 15.Nowotny J.: Podstawy fizjoterapii. Część I i II. Wyd. AWF, Katowice 2000. 16.Sadowska L.(red): Neurokinezjologiczna diagnostyka dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego. Wyd. AWF, Wrocław 2001 17.Straburzyńska-Lupa A. , Straburzyński G.: Fizjoterapia. PZWL, Warszawa 2003, wydanie III. 18.Woźniewski M., Kołodziej J.: Rehabilitacja w chirurgii. PZWL, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
K_W15 zasady diagnostyki klinicznej oraz podstawowe informacje na temat badań czynnościowych stosowanych w najczęstszych jednostkach chorobowych oraz planowania procesu usprawniania K_W21narzędzia diagnostyczne i metody oceny pacjenta dla potrzeb fizjoterapii K_W28 sposoby opisu i interpretacji podstawowych jednostek chorobowych, zna zasady diagnostyki, planowania i monitorowania przebiegu procesu fizjoterapii K_W40 podstawowe wiadomości o chorobach z uwzględnieniem mechanizmu i dynamiki rozwijających się zmian, mechanizmów kompensacyjnych oraz rodzaju i stopnia niepełnosprawności dii i traumatologii, reumatologii, neurologii i neurologii dziecięcej K_U02 wskazywać i wyjaśniać podstawy oraz zasady postępowania usprawniającego u osób z chorobami i dysfunkcjami narządu ruchu stosownie do ich stanu klinicznego K_U08 umiejętnie zakwalifikować pacjenta do odpowiedniego programu fizjoterapeutycznego K_U16 zaplanować i monitorować postępowanie usprawniające związane z regeneracją, kompensacją w obrębie narządu ruchu i innymi schorzeniami K_U18 umiejętnie dobrać ćwiczenia, gry i zabawy, metodycznie ich uczyć, stopniując wysiłek fizyczny K_U20 wykorzystywać i obsługiwać aparaturę i sprzęt do badań funkcjonalnych K_U38 przeprowadzić badania i testy czynnościowe niezbędne dla doboru środków fizjoterapii, wykonywania zabiegów i stosowania podstawowych metod terapeutycznych K_K10 ponoszenia odpowiedzialności za swoją pracę i za swoje działania K_K13przestrzegania praw i obowiązków natury etycznej i zawodowej wobec pacjenta i jego rodziny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.