Problemy hydroklimatyczne obszarów wiejskich i zurbanizowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | Z-G-KGW.PHO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy hydroklimatyczne obszarów wiejskich i zurbanizowanych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a7418ce4c1d774b3cbc51fbf2dfec9719%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c927e2f7-f310-42bd-90d0-e35e04337f42&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Posiadanie konta studenckiego na platformie Teams, które umożliwi zapisanie na kurs. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład: 15 godz. Konwersatorium: 20 godz. Konsultacje: 25 godz. Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60 godz. Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 ECTS Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury: 15 godz. Przygotowanie prezentacji i prac zaliczeniowych: 25 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 20 godz. Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 60 godz. Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 2 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1: egzamin i elementy dyskusji na wykładzie W2: egzamin i elementy dyskusji na wykładzie W3: egzamin, prace zaliczeniowe, dyskusja podczas zajęć W4: prace zaliczeniowe, dyskusja podczas zajęć W5: prace zaliczeniowe, dyskusja podczas zajęć U1: prace zaliczeniowe U2: egzamin, prace zaliczeniowe, dyskusja podczas zajęć U3: prace zaliczeniowe, dyskusja podczas zajęć U4: prace zaliczeniowe, dyskusja podczas zajęć U5: egzamin, prace zaliczeniowe K1: egzamin, prace zaliczeniowe, dyskusja podczas zajęć K2: dyskusja podczas zajęć |
Pełny opis: |
Przedmiot „Problemy hydroklimatyczne obszarów wiejskich i zurbanizowanych” prowadzony jest w ramach bloku przedmiotów specjalności „Klimatologia i gospodarka wodna”. Przedmiot realizowany jest na 2 roku II stopnia, kierunek Geografia, w formie wykładów i laboratoriów, które obejmują zagadnienia związane z zagadnieniami hydroklimatycznymi obszarów wiejskich i zurbanizowanych: Wykłady: Uwarunkowania zróżnicowania wilgotności powietrza w obszarach wiejskich i zurbanizowanych Wpływ urbanizacji na warunki klimatyczne i na jakość powietrza w miastach. Miejska wyspa ciepła (UHI). Hydrologiczne uwarunkowania lokalizacji miasta. Wprowadzenie w terminologię (urbanizacja, hydrologia miejska, hydrologia obszarów zurbanizowanych). Problemy hydrologiczne obszarów zurbanizowanych: zasoby wodne (systemy wodociągowe, zapotrzebowanie na wodę, konsekwencje). Problemy hydrologiczne obszarów zurbanizowanych: jakość wody (systemy kanalizacyjne miast, zanieczyszczenia i skażenia wody na obszarach zurbanizowanych, konsekwencje). Problemy hydrologiczne obszarów zurbanizowanych: wezbrania (spływ powierzchniowy, przyczyny, konsekwencje). Zrównoważona gospodarka wodna na terenach miejskich. Laboratoria: Określenie zapotrzebowania na wodę dla wybranej jednostki osadniczej oraz odniesienie do wybranych zasobów wodnych. Wyznaczanie współczynnika spływu powierzchniowego i obliczanie objętości wód opadowych. Obliczanie objętości wezbrania rzeki poniżej miasta. Zmiany struktury mezoklimatu wybranych miast. Zmienność parowania terenowego na obszarach o różnym stopniu urbanizacji. Identyfikacja obszarów narażonych na występowanie skutków suszy. Problemy gospodarowania wodą na terenach miejskich i wiejskich. Problemy jakości powierza oraz wodne wybranych aglomeracji. W ramach realizacji zajęć laboratoryjnych planowane są także wizyty studyjne: oczyszczalnia ścieków Hajdów, ujęcie wody Sławinek, zlewnia ulicy Głębokiej. |
Literatura: |
Podstawowa literatura: Bartnik A., 2016. Wieloletnie zmiany odpływu małej rzeki miejskiej pod wpływem antropopresji (na przykładzie Sokołówki-Łódź). Monografie Komitetu Gospodarki wodnej PAN, 39, 93-113. hydro.geo.uni.lodz.pl/uploads/file/pub_AB/Bartnik_WieloletnieZmianyOdplywuRzekiMiejskiej.pdf Bergier T., Kronenberg J., Wagner I., 2014. Woda w mieście. Zrównoważony rozwój – zastosowania. Fundacja Sendzimira, Kraków. Ciupa T., Suligowski R., 2014. Woda w mieście. Instytut Geografii. Fortuniak K., 2003, Miejska wyspa ciepła. Podstawy energetyczne, studia eksperymentalne, modele numeryczne i statystyczne. Wyd. UŁ, Łódź. http://meteo.geo.uni.lodz.pl/kf/publikacje_kf_PDF/r2003_Miejska_Wyspa_Ciepla.pdf Hall M.J., 1984. Urban hydrology. Elsevier Applied Science Publishers, London-New York. Kowalczak P., 2011. Wodne dylematy urbanizacji. Wyd. Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań. Kożuchowski K., 2014, Meteorologia i klimatologia dla studentów leśnictwa. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. (także jako i-buk oraz pdf) Lewińska J., 2006: Ochrona klimatu miast, potrzeba i możliwości kształtowania. [w:] Trepińska J., Olecki Z. (red.), Klimatyczne aspekty środowiska geograficznego, IGiGP UJ, Kraków, 185-192. https://denali.geo.uj.edu.pl/publikacje.php?pdf=000093_15¬ka=SmFuaW5hIExld2lufXNrYSAyMDA2IE9jaHJvbmEga2xpbWF0dSBtaWFzdCAtIHBvdHJ6ZWJhIGkgbW96fWxpd29zfWNpIGtzenRhbH10b3dhbmlh Michalczyk Z., red., 2012. Ocena warunków występowania wody i tworzenia się spływu powierzchniowego w Lublinie. Wyd. UMCS, Lublin. Suligowski Z., Fudala-Książek S., 2014. Zaopatrzenie w wodę. Wyd. Seidel-Przywecki. Szponar A., 2003. Fizjografia urbanistyczna. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. Szymańska D., 2007. Urbanizacja na świecie. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce. Wagner I., 2020. Ekohydrologia miejska. Czyli błękitno-zielone aspekty adaptacji miast do zmian klimatu. Magazyn Polskiej Akademii Nauk, 2, 62, 76-80, journals.pan.pl/Content/117647/PDF/76-80_Wagner_Woda_pol.pdfWójcik I., Doroszewski A., Wróblewska E., Koza P. 2018. Susza rolnicza w uprawie zbóż ozimych w Polsce w latach 2006-2017. Woda-Środowisko-Obszary Wiejskie. T. 18. Z. 4 (64) s. 75-92. https://www.itp.edu.pl/wydawnictwo/woda/zeszyt_65_2019/Wojcik%20i%20in.pdf Literatura uzupełniająca: Bokwa A., 2010, Wieloletnie zmiany struktury mezoklimatu miasta na przykładzie Krakowa, IGiGP UJ, Kraków. http://denali.geo.uj.edu.pl/publikacje.php?pdf=000155¬ka=Qm9rd2EgQS4sIDIwMTAsIDxCPldpZWxvbGV0bmllIHptaWFueSBzdHJ1a3R1cnkgbWV6b2tsaW1hdHUgbWlhc3RhIG5hIHByenlrbH1hZHppZSBLcmFrb3dhPC9CPiwgSQ== Fortuniak K., Wibig J., Piotrowski P., Gajda-Pijanowska I., (red.) 2019. 108 tomu Acta Geographica Lodziensis 108 (tom zawiera tylko artykuły dotyczące klimatu poszczególnych miast w Polsce). http://czasopisma.ltn.lodz.pl/index.php/Acta-Geographica-Lodziensia/issue/view/178 Kaniecki A., 1993: Poznań. Dzieje miasta woda pisane. Wyd. Aquarius, Poznań, 1-240. Łoś M., Michalczyk Z., 1994: Zmiany w obiegu wody w rejonie Lublina. Gosp. Wodna, nr 8. Michalczyk Z., Chmiel S., Głowacki S., Sposób J., 2017: Eksploatacja zasobów wody podziemnej w Lublinie w latach 1955-2015. Przegląd Geologiczny, 65, 1344–1349. Michalczyk Z., Łoś M., 1996: Przemiany stosunków wodnych w okolicy Lublina [w:] Dziejowe przemiany stosunków wodnych na obszarach zurbanizowanych pod red. A. T. Jankowskiego i A. Kanieckiego. Poznań – Sosnowiec 1996. Michalczyk, Z., Chmiel, S., Głowacki, S., Sposób, J., 2014: The hydrological consequences of urbanisation: Lublin case study (SE Poland). Acta Universitatis Palackianae Olomucensis – Geographica 45 (1), 23–36. Nowicka B., 2002: Wpływ urbanizacji na warunki odpływu [w:] Obieg wody w zmieniającym się środowisku pod red. Ciupa T., Kupczyk E., Suligowski R. Prace Instytutu Geografii Akademii Świętokrzyskiej, nr 7, Kielce, ss. 77 – 86. Pociask-Karteczka J. (red): Zlewnia. Właściwości i procesy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006. Rybczyńska-Szewczyk M. i duży zespół współautorów, 2016, Analiza występowania zjawiska suszy oraz hierarchizacja i identyfikacja obszarów narażonych na występowanie skutków suszy na terenie administrowanym przez RZGW we Wrocławiu, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. https://wroclaw.rzgw.gov.pl/files_mce/SUSZA%20PPSS%202016/analiza_wystepowania_zjawiska_suszy.pdf Siedlecki M., Pawlak W., Fortuniak K., Zieliński M., 2016: Międzydobowa zmienność parowania terenowego w obszarach zurbanizowanych i różnych typach roślinności paranaturalnej. Acta Geographica Lodziensia, 104, 213–222. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-fa8d649d-9fb9-4ddc-ad21-cab2caa9f765 Sikora S., 2008: Bioklimat Wrocławia, Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego nr 5, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław. https://www.geogr.uni.wroc.pl/data/files/publikacje-rozprawy-naukowe-igrr/rozprawy_05.pdf |
Efekty uczenia się: |
Efekty przedmiotowe odnoszą się do efektów kierunkowych wdrożonych w roku akademickim 2019/2020. WIEDZA W1: Zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania systemu przyrodniczego obszarów wiejskich i zurbanizowanych pod względem klimatycznym i hydrologicznym (K_W03) W2: Zna i rozumie problemy klimatyczne i hydrologiczne występujące na terenach wiejskich i zurbanizowanych (K_W04) W3: Zna metody i narzędzia badawcze stosowane w klimatologii i hydrologii w odniesieniu do terenów wiejskich i zurbanizowanych (K_W07) W4: Zna zasady korzystania z dóbr materialnych i intelektualnych z zachowaniem zasad ochrony własności przemysłowej i praw autorskich (K_W09) W5: Zna uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z gospodarowaniem wodą na terenach wiejskich i zurbanizowanych (K_W10) UMIEJĘTNOŚCI U1: Potrafi pozyskiwać informacje klimatyczne i hydrologiczne z różnorodnych źródeł, krytycznie oceniać otrzymane dane i przetwarzać je stosownie do wykonywanego zadania (K_U01) U2: Potrafi analizować, interpretować oraz oceniać zjawiska i procesy klimatyczne i hydrologiczne zachodzące na terenach wiejskich i zurbanizowanych, wskazywać problemy wymagające rozwiązania, formułować wnioski i hipotezy, a także dokonywać ich weryfikacji (K_U02) U3: Potrafi samodzielnie oceniać fakty, formułować i argumentować własne stanowisko w kwestiach problemowych (K_U06) U4: Potrafi pracować w zespole nad realizacją złożonych zadań, w tym podejmować rolę lidera grupy (K_U07) U5: Potrafi samodzielnie planować proces uczenia się, wspomagać innych w tym zadaniu (K_U08) KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1: Jest gotowy do korzystania z wyników najnowszych badań z zakresu klimatologii i hydrologii miejskiej oraz terenów wiejskich (K_K01) K2: Jest gotowy do popularyzacji ekologicznych wzorców gospodarowania zasobami atmosfery i hydrosfery (K_K05) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nowosad, Joanna Sposób | |
Prowadzący grup: | Marek Nowosad, Joanna Sposób | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nowosad, Joanna Sposób | |
Prowadzący grup: | Marek Nowosad, Joanna Sposób | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.