Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropogeniczne zagrożenia środowiska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: Z-G-ZŚ.AZŚ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropogeniczne zagrożenia środowiska
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 15

Konwersatorium 15

Konsultacje 5

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 35

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do konwersatorium 15

Studiowanie literatury 25

Przygotowanie się do zaliczenia 30

Łączna liczba godzin niekontaktowych 70

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1 – wykład: zaliczenie pisemne

W2 – wykład : zaliczenie pisemne

W3 – wykład: zaliczenie pisemne

U1 –wykład: zaliczenie pisemne, konwersatorium: wykonanie i przedstawienie wymaganych prezentacji

U2– wykład: zaliczenie pisemne, konwersatorium: wykonanie i przedstawienie wymaganych projektów lub prezentacji

U3– konwersatorium: wykonanie i przedstawienie wymaganych prezentacji

K1– wykład: zaliczenie pisemne, konwersatorium: wykonanie i przedstawienie wymaganych projektów lub prezentacji

K2– konwersatorium: wykonanie i przedstawienie wymaganych prezentacji

Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

Środowiska i procesy geochemiczne w litosferze, atmosferze i hydrosferze.

Charakterystyka warunków obiegu wybranych pierwiastków.

Antropogeniczne zanieczyszczenie środowiska.

Historia zmian chemizmu środowiska wywołana działalnością człowieka.

Wybrane geochemiczne i radiochemiczne wskaźniki antropopresji, tło geochemiczne, metodyka badań.

Parametry geochemiczne środowiska w Polsce i na Lubelszczyźnie.

Zagrożenia, degradacja i przekształcenie gleb z uwzględnieniem.zanieczyszczenia innych elementów środowiska.

Erozja gleb, typy erozji, antropogeniczne i naturalne czynniki wpływające na erozję.

Źródła i skutki zanieczyszczeń - problemy lokalne (pyły, metale ciężkie, WWA), regionalne (kwaśne deszcze) i globalne (zmiany klimatu, niszczenie warstwy ozonowej).

Pojęcie czystości, skażenia i zanieczyszczenia środowiska.

Konwersatorium obejmuje następujące zagadnienia:

Analiza regionalnego zróżnicowania geochemicznych i geomorfologicznych zagrożeń dla środowiska – studia przypadków ((szczegółowa tematyka do uzgodnienia ze studentami).

Podstawowe wskaźniki i dopuszczalne normy stanu środowiska – powietrza, wody i gleby.

Konflikty przestrzenne w relacjach człowiek-środowisko.

Źródła danych dotyczących stanu środowiska

Literatura:

Lis J., Pasieczna A., 1995: Geochemiczny Atlas Polski 1:2 500 000. PIG, Warszawa.

Mannion A. M. 2001: Zmiany środowiska Ziemi. Historia środowiska przyrodniczego i kulturowego. PWN, Warszawa.

Migaszewski Z., Gałuszka A. 2007: Podstawy geochemii środowiska. Wyd. Akad. Święt. Kielce.

L. Starkel, A. Kostrzewski, A. Kotarba, K. Krzemień (red.) 2005. Współczesne przemiany rzeźby Polski. IGiGP UJ.

Baran S., Turski R., 1996, Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb. Wyd. A.R. w Lublinie. Lublin.

Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., 2009, Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.

Wydawnictwa Inspekcji Ochrony Środowiska

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Ma wiedzę na temat współczesnych globalnych problemów środowiskowych K_W06, P2A_W05

W2. Ma poszerzoną wiedzę na temat wybranych form działalności człowieka oraz ich konsekwencji przyrodniczych i społeczno-ekonomicznychK_W07, S2A_W05

W3. Opisuje dwukierunkowe zależności pomiędzy działalnością człowieka a środowiskiem w aspekcie praktycznymK_W07, S2A_W05

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Analizuje przyczyny i efekty globalnych zmian środowiskowych, wskazuje sposoby przeciwdziałania zagrożeniomK_U03, P2A_U05

U2. Przygotowuje na podstawie literatury prezentacje dotyczące różnych problemów geograficznych z zachowaniem reguł pracy naukowejK_U10, P2A_U08

U3. Wykorzystuje zdobytą wiedzę do formułowania sądów, opinii, prawidłowości, hipotez na temat różnych zjawisk zachodzących w środowisku geograficznym K_U11, P2A_U07

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Potrafi planować własną pracę, ustala hierarchię wartości i działań w realizacji podejmowanych zadańK_K05, P2A_K03

K2. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przeprowadza negocjacje w sytuacjach konfliktowych, proponuje optymalne rozwiązania K_K02, P2A_K02, S2A_K02

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)