Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Globalne problemy geografii fizycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: Z-G.GPGF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Globalne problemy geografii fizycznej
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 30

Konwersatorium 30

Konsultacje 20

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 80

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie się do konwersatorium 30

Studiowanie literatury 30

Przygotowanie się do egzaminu 30

Łączna liczba godzin niekontaktowych 90

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 3


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 6

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1. wykład – egzamin pisemny

W2. wykład – egzamin pisemny; konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji

W3. wykład – egzamin pisemny; konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji

W4. wykład – egzamin pisemny; konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji

W5. wykład – egzamin pisemny; konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji

U1. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji

U2. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji

U3. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji

K1. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji

K2. konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji

Pełny opis:

Globalne zmiany środowiska i ich ziemskie oraz pozaziemskie przyczyny. Ewolucja i cykliczność zmian środowiska. Interakcje ocean-atmosfera-kontynent. Globalne zmiany atmosfery - skutki dla hydrosfery, biosfery, pedosfery, rzeźby powierzchni Ziemi i działalności człowieka. Czwartorzędowe zmiany środowiska (plejstocen, holocen, antropocen). Zmiany środowiska w okresie historycznym. Dynamika ekosystemów lasów tropikalnych oraz obszarów polarnych. Pustynnienie i stepowienie - przyczyny. Wyczerpywanie i antropogeniczna degradacja zasobów Ziemi. Klęski żywiołowe - globalne konsekwencje. Prognozowanie globalnych zmian środowiska przyrodniczego.

Literatura:

Creig J., Vaughan D., Skinner B., 2005. Zasoby Ziemi. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Duxbury A. C., Duxbury A. B., Sverdrup K.A., 2002. Oceany Świata. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa..

Kundzewicz Z. W., Kowalczak P., Zmiany klimatu i ich skutki, wyd. Kurpisz S.A., Poznań, 2008.

Mannion A. M., 2001. Zmiany środowiska Ziemi. Historia środowiska przyrodniczego i kulturowego. PWN, Warszawa.

Stanley S.M., Historia Ziemi, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002.

Van Andel T.H., Nowe spojrzenie na starą planetę: zmienne oblicze Ziemi, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Zna aktualne nurty i problemy badawcze współczesnej geografii fizycznej; profil ogólnoakademicki – K_W01, P2A_W05; profil praktyczny – K_W01; P2P_W05

W2. Zna teorie naukowe na temat charakteru i dynamiki procesów przyrodniczych kształtujących środowisko Ziemi; profil ogólnoakademicki – K_W02, P2A_W02, P2A_W04; profil praktyczny – K_W02, P2P_W04, S2P_W02

W3. Opisuje złożone związki i zależności zachodzące pomiędzy poszczególnymi komponentami środowiska przyrodniczego; profil ogólnoakademicki – K_W04, P2A_W01; profil praktyczny – K_W04, P2P_W01

W4. Ma wiedzę na temat globalnych problemów środowiskowych i ich wpływu na środowisko lokalne; profil ogólnoakademicki – K_W06, P2A_W05; profil praktyczny – K_W06, P2P_W05

W5. Ma poszerzoną wiedzę na temat form działalności człowieka oraz ich wielorakich uwarunkowań oraz konsekwencji przyrodniczych; profil ogólnoakademicki – K_W07, S2A_W05; profil praktyczny – K_W07, P2P_W04, S2P_W05

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Analizuje i samodzielnie ocenia różne efekty działalności człowieka z zastosowaniem kryteriów ekologicznych; profil ogólnoakademicki – K_U02, S2A_U03; profil praktyczny – K_U02, S2P_U02

U2. Analizuje przyczyny i efekty globalnych zmian środowiskowych, wskazuje sposoby przeciwdziałania zagrożeniom; profil ogólnoakademicki – K_U03, P2A_U05; profil praktyczny – K_U03, P2P_U07

U3. Prezentuje problemy, poglądy, wnioski dotyczące zagadnień szczegółowych z obszaru geografii fizycznej na forum publicznym w języku polskim, z wykorzystaniem wielostronnych środków komunikacji werbalnej; profil ogólnoakademicki – K_U12, P1A_U10; profil praktyczny – K_U17, P1P_U10

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Ma świadomość konieczności poszerzania i aktualizowania wiedzy geograficznej oraz zmieniających się metod i technik pozyskiwania i uzupełniania wiedzy; profil ogólnoakademicki – K_K01, P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07; profil praktyczny – K_K01, P2P_K01, P2P_K05, P2P_K07

K2. Potrafi współdziałać i pracować w grupie nad wspólnym poszukiwaniem właściwych rozwiązań współczesnych problemów środowiska przyrodniczego; profil ogólnoakademicki – K_K02, P2A_K02, S2A_K02; profil praktyczny – K_K02, P2P_K02, S2P_K02

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)