Globalne problemy geografii fizycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | Z-G.GPGF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Globalne problemy geografii fizycznej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 30 Konwersatorium 30 Konsultacje 20 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 80 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do konwersatorium 30 Studiowanie literatury 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 Łączna liczba godzin niekontaktowych 90 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 6 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1. wykład – egzamin pisemny W2. wykład – egzamin pisemny; konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji W3. wykład – egzamin pisemny; konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji W4. wykład – egzamin pisemny; konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji W5. wykład – egzamin pisemny; konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji U1. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji U2. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji U3. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji K1. wykład – egzamin pisemny, konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji K2. konwersatorium – wykonanie wymaganych prezentacji, stopień zaangażowania w realizację zadań, udział w dyskusji |
Pełny opis: |
Globalne zmiany środowiska i ich ziemskie oraz pozaziemskie przyczyny. Ewolucja i cykliczność zmian środowiska. Interakcje ocean-atmosfera-kontynent. Globalne zmiany atmosfery - skutki dla hydrosfery, biosfery, pedosfery, rzeźby powierzchni Ziemi i działalności człowieka. Czwartorzędowe zmiany środowiska (plejstocen, holocen, antropocen). Zmiany środowiska w okresie historycznym. Dynamika ekosystemów lasów tropikalnych oraz obszarów polarnych. Pustynnienie i stepowienie - przyczyny. Wyczerpywanie i antropogeniczna degradacja zasobów Ziemi. Klęski żywiołowe - globalne konsekwencje. Prognozowanie globalnych zmian środowiska przyrodniczego. |
Literatura: |
Creig J., Vaughan D., Skinner B., 2005. Zasoby Ziemi. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. Duxbury A. C., Duxbury A. B., Sverdrup K.A., 2002. Oceany Świata. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.. Kundzewicz Z. W., Kowalczak P., Zmiany klimatu i ich skutki, wyd. Kurpisz S.A., Poznań, 2008. Mannion A. M., 2001. Zmiany środowiska Ziemi. Historia środowiska przyrodniczego i kulturowego. PWN, Warszawa. Stanley S.M., Historia Ziemi, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002. Van Andel T.H., Nowe spojrzenie na starą planetę: zmienne oblicze Ziemi, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Zna aktualne nurty i problemy badawcze współczesnej geografii fizycznej; profil ogólnoakademicki – K_W01, P2A_W05; profil praktyczny – K_W01; P2P_W05 W2. Zna teorie naukowe na temat charakteru i dynamiki procesów przyrodniczych kształtujących środowisko Ziemi; profil ogólnoakademicki – K_W02, P2A_W02, P2A_W04; profil praktyczny – K_W02, P2P_W04, S2P_W02 W3. Opisuje złożone związki i zależności zachodzące pomiędzy poszczególnymi komponentami środowiska przyrodniczego; profil ogólnoakademicki – K_W04, P2A_W01; profil praktyczny – K_W04, P2P_W01 W4. Ma wiedzę na temat globalnych problemów środowiskowych i ich wpływu na środowisko lokalne; profil ogólnoakademicki – K_W06, P2A_W05; profil praktyczny – K_W06, P2P_W05 W5. Ma poszerzoną wiedzę na temat form działalności człowieka oraz ich wielorakich uwarunkowań oraz konsekwencji przyrodniczych; profil ogólnoakademicki – K_W07, S2A_W05; profil praktyczny – K_W07, P2P_W04, S2P_W05 UMIEJĘTNOŚCI U1. Analizuje i samodzielnie ocenia różne efekty działalności człowieka z zastosowaniem kryteriów ekologicznych; profil ogólnoakademicki – K_U02, S2A_U03; profil praktyczny – K_U02, S2P_U02 U2. Analizuje przyczyny i efekty globalnych zmian środowiskowych, wskazuje sposoby przeciwdziałania zagrożeniom; profil ogólnoakademicki – K_U03, P2A_U05; profil praktyczny – K_U03, P2P_U07 U3. Prezentuje problemy, poglądy, wnioski dotyczące zagadnień szczegółowych z obszaru geografii fizycznej na forum publicznym w języku polskim, z wykorzystaniem wielostronnych środków komunikacji werbalnej; profil ogólnoakademicki – K_U12, P1A_U10; profil praktyczny – K_U17, P1P_U10 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Ma świadomość konieczności poszerzania i aktualizowania wiedzy geograficznej oraz zmieniających się metod i technik pozyskiwania i uzupełniania wiedzy; profil ogólnoakademicki – K_K01, P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07; profil praktyczny – K_K01, P2P_K01, P2P_K05, P2P_K07 K2. Potrafi współdziałać i pracować w grupie nad wspólnym poszukiwaniem właściwych rozwiązań współczesnych problemów środowiska przyrodniczego; profil ogólnoakademicki – K_K02, P2A_K02, S2A_K02; profil praktyczny – K_K02, P2P_K02, S2P_K02 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.