Polityka regionalna i fundusze UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | Z-GP-2S.PRF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka regionalna i fundusze UE |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=8112 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | W przypadku wykładów: - posiadanie konta studenckiego na Wirtualnym Kampusie - samodzielne zapisanie się do kursu z użyciem hasła przesłanego przez prowadzącego |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Profil ogólnoakademicki Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) - wykład: 15 - konwersatorium - 30 - konsultacje: 5 Łączna liczba godzin kontaktowych: 50 Liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe: 2,5 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): 50 - przygotowanie się do wykładu: 5 - przygotowanie się do konwersatorium: 5 - przygotowanie prac cząstkowych: 15 - przygotowanie do kolokwium semestralnego: 5 - studiowanie literatury: 10 - przygotowanie do egzaminu: 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych: 50 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 2,5 Łączna liczba godzin dla modułu: 100 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1: egzamin końcowy W2: egzamin końcowy, prace cząstkowe W3: egzamin końcowy W4: egzamin końcowy W5: kolokwium semestralne W6: kolokwium semestralne, prace cząstkowe U1: egzamin końcowy U2: egzamin końcowy, dyskusja U3: dyskusja, prace cząstkowe U4: prace cząstkowe, dyskusja, kolokwium semestralne U5: prace cząstkowe U6: prace cząstkowe, kolokwium semestralne U7: obserwacja K1: egzamin końcowy, obserwacja, dyskusja K2: egzamin końcowy, obserwacja, dyskusja |
Pełny opis: |
Przedmiot " Polityka regionalna i fundusze UE" jest skierowany do studentów kierunku Gospodarka Przestrzenna, 2 roku studiów, 2 stopień. Jest to przedmiot obowiązkowy, adresowany dla całego roku bez względu na realizowaną specjalność. Istotą przedmiotu jest poznanie i zrozumienie przez studentów specyfiki funkcjonowania unijnej polityki regionalnej pod kątem jej wykorzystywania na poziomie regionalnym oraz lokalnym. Celem wykładu jest pogłębienie wiedzy studentów na temat źródeł, uwarunkowań, mechanizmów funkcjonowania oraz efektów polityki regionalnej UE oraz tzw. europejskich funduszy strukturalnych. Analizowane na wykładach treści dotyczą z jednej strony wskazanej problematyki z perspektywy poziomu unijnego (instytucji unijnych oraz współpracy państw członkowskich), z drugiej zaś z perspektywy konkretnego państwa członkowskiego (w tym przypadku Polski). Wiedza przedstawiona na wykładzie oraz refleksja słuchacza potencjalnie pomagają lepiej zrozumieć wyzwania rozwoju regionalnego w UE oraz ewolucję podejścia UE do rozwiązywania problemu dysproporcji rozwojowych na poziomie regionalnym w Europie. Celem zajęć realizowanych w formie konwersatorium jest zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia polityki regionalnej, narzędzi, mechanizmów, a także uświadomienie istoty funduszy unijnych dla rozwoju regionalnego. Treści realizowane na konwersatorium mają za zadanie przybliżyć studentom wiedzę na temat środków unijnych, sposobu ich rozdzielania, a także wyposażyć w podstawowe umiejętności przygotowywania wniosku o pozyskanie środków Wspólnotowych. |
Literatura: |
Literatura: 1. Traktat o funkcjonowaniu UE (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:12012E/TXT&from=PL) 2. Europejskie Fundusze Strukturalne i Inwestycyjne na lata 2014-2020: Teksty urzędowe i komentarze. 3. Integracja europejska w okresie przemian. Aspekty ekonomiczne, J. Barcz, E. Kawecka-Wyrzykowska, K. Michałowska-Gorywoda, Warszawa 2016. 4. J. Barcz (red.), Instytucje i prawo Unii Europejskiej, wyd. 3, Warszawa 2012. 5. J. Barcz, Od lizbońskiej do postlizbońskiej Unii Europejskiej. Główne kierunki reformy ustrojowej procesu integracji europejskiej, Warszawa 2020. 6. A. Jankowska, Fundusze Unii Europejskiej w okresie programowania 2007 - 2013, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2005. 7. M. Klimowicz, Ewolucja celów polityki regionalnej Unii Europejskiej w procesie integracji gospodarczej, [w:] Procesy integracyjne i dezintegracyjne w Europie, A. Pacześniak, M. Klimowicz, Wrocław 2016, s. 203-236. 8. E. Michalik, Wspieranie rozwoju regionalnego w Polsce w perspektywie finansowej 2014-2020, "Studia Ekonomiczne" 2017, nr 319 9. Polityka spójności UE 1988–2008: Inwestowanie w przyszłość Europy, „Inforegio Panorama”, Komisja Europejska, „Polityka Regionalna” nr 26/2008. 10. Rozwój regionalny, red. D. Grodzka, M. Korolewska, Studia BAS, nr 1(49) 2017 11. Kupiec, L. (Red.). (2000). Gospodarka przestrzenna. Tom IV Polityka regionalna. Wydaw. Uniwersytetu w Białymstoku. 12. Proniewski, M. (2012). Benchmarking regionalny czynników innowacyjności województwa podlaskiego w kontekście RSI: synteza raportu. Expol, P. Rybiński, J. Dąbek. 13. Heffner, K., & Gibas, P. (2007). Analiza ekonomiczno-przestrzenna. Akad. Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego. 14. Kaźmierski, J. (2011). Klastry jako źródło efektów synergetycznych i instrument zarządzania regionalnego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 251 Klastry logistyczne na tle procesów rozwoju regionu, 27–38. 15. Ministerstwo Rozwoju. (2017). Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/27633/Wytyczne_w_zakresie_kwalifikowalnosci.pdf 16. Kokocińska, K. (2013). Polityka regionalna w Polsce i w Unii Europejskiej. Wydawnictwo Naukowe im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. 17. Świstak, M. (2018). Polityka regionalna Unii Europejskiej jako polityka publiczna: Wobec potrzeby optymalizacji publicznego działania. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. https://wuj.pl/ksiazka/polityka-regionalna-unii-europejskiej-jako-polityka-publiczna 18. Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1057). 19. Uchwała nr 102 Rady Ministrów z dnia 17 września 2019 r. w sprawie przyjęcia "Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030" (M. P. z 2019 r. poz. 1060). 20. Tkaczyński, J. W., Świstak, M., & Sztorc, E. (2011). Projekty europejskie: Praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych. Wydawnictwo C.H. Beck. 21. Grzeszczyk, T. A. (2006). Metody oceny projektów z dofinansowaniem Unii Europejskiej. 22. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Komentarz do rozporządzeń UE dla polityki spójności na lata 2021-2027. https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/103390/Komentarz_do_rozporzadzen_PS_2021-2027.docx |
Efekty uczenia się: |
Efekty przedmiotowe odnoszą się do efektów kierunkowych wdrożonych w roku akademickim 2019/2020. Wiedza: W1. Student wie i rozumie jakie są uwarunkowania, zakres, mechanizmy oraz instytucjonalny wymiar procesów integracji europejskiej w kontekście spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w państwach członkowskich UE: K_W01, K_W03, K_W06 W2. Student wie i rozumie specyfikę, mechanizmy oraz zasady działalności europejskich funduszy strukturalnych oraz sposoby korzystania z ich środków: K_W06, K_W08 W3. Student wie i rozumie społeczno-ekonomiczne przyczyny, rezultaty oraz szersze konsekwencje polityki regionalnej UE: K_W03, K_W05 W4. Student wie i rozumie wymiar przestrzenny polityki spójności UE: K_W03, K_W05 W5. Student ma pogłębioną wiedzę na temat instrumentów, mechanizmów i znaczenia polityki regionalnej dla rozwoju regionów i kraju (K_W03); W6. Student zna mechanizmy rozdzielania środków unijnych, kryteria kwalifikowalności geograficznej oraz tryby wyboru i oceny projektu (K_W05); Umiejętności: U1. Student potrafi analizować przyczyny oraz przebieg zmian polityki regionalnej w kolejnych wieloletnich ramach finansowych: K_U01, K_U02 U2. Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną oraz poznane terminy i kategorie badawcze do oceny znaczenia i wpływu polityki regionalnej UE na rozwój regionów w Europie oraz do formułowania własnych opinii na ten temat: K_U01, K_U02 U3. Student dyskutuje na temat relacji pomiędzy polityką regionalną Polski i Unii Europejskiej (K_U06). U4. Student ocenia krytycznie wpływ różnorodnych czynników na rozdzielanie środków unijnych i rozumie ich znaczenie dla rozwoju regionów (K_U05). U5. Student potrafi skutecznie wyszukiwać źródła finansowania w ramach funduszy dla wybranych przedsięwzięć związanych z gospodarką przestrzenną i rozwojem regionalnym (K_U01). U6. Student potrafi przygotować prosty wniosek o finansowanie unijne z zakresu gospodarki przestrzennej (K_U04). U7. Student potrafi sprawnie pracować w grupie, przyjmując różne role (K_U08). Kompetencje społeczne: K1. Student jest gotów do obiektywnego hierarchizowania celów i metod działania w kontekście korzystania ze środków unijnych w ramach polityki regionalnej: K_K01, K_K02, K_K04 K2. Student jest gotów do postępowanie zgodne z normami prawa oraz etyki w ramach uczestnictwa we wdrażaniu polityki regionalnej UE na poziomie krajowym: K_K03, K_K04, K_K05 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Łuszczuk | |
Prowadzący grup: | Dorota Dymek, Michał Łuszczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.