Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka regionalna i fundusze UE

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: Z-GP-2S.PRF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka regionalna i fundusze UE
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=8112
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

W przypadku wykładów:

- posiadanie konta studenckiego na Wirtualnym Kampusie

- samodzielne zapisanie się do kursu z użyciem hasła przesłanego przez prowadzącego


Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Profil ogólnoakademicki


Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

- wykład: 15

- konwersatorium - 30

- konsultacje: 5

Łączna liczba godzin kontaktowych: 50

Liczba punktów ECTS za godziny kontaktowe: 2,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): 50

- przygotowanie się do wykładu: 5

- przygotowanie się do konwersatorium: 5

- przygotowanie prac cząstkowych: 15

- przygotowanie do kolokwium semestralnego: 5

- studiowanie literatury: 10

- przygotowanie do egzaminu: 10


Łączna liczba godzin niekontaktowych: 50


Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 2,5


Łączna liczba godzin dla modułu: 100


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 5


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1: egzamin końcowy

W2: egzamin końcowy, prace cząstkowe

W3: egzamin końcowy

W4: egzamin końcowy

W5: kolokwium semestralne

W6: kolokwium semestralne, prace cząstkowe


U1: egzamin końcowy

U2: egzamin końcowy, dyskusja

U3: dyskusja, prace cząstkowe

U4: prace cząstkowe, dyskusja, kolokwium semestralne

U5: prace cząstkowe

U6: prace cząstkowe, kolokwium semestralne

U7: obserwacja


K1: egzamin końcowy, obserwacja, dyskusja

K2: egzamin końcowy, obserwacja, dyskusja

Pełny opis:

Przedmiot " Polityka regionalna i fundusze UE" jest skierowany do studentów kierunku Gospodarka Przestrzenna, 2 roku studiów, 2 stopień. Jest to przedmiot obowiązkowy, adresowany dla całego roku bez względu na realizowaną specjalność.

Istotą przedmiotu jest poznanie i zrozumienie przez studentów specyfiki funkcjonowania unijnej polityki regionalnej pod kątem jej wykorzystywania na poziomie regionalnym oraz lokalnym.

Celem wykładu jest pogłębienie wiedzy studentów na temat źródeł, uwarunkowań, mechanizmów funkcjonowania oraz efektów polityki regionalnej UE oraz tzw. europejskich funduszy strukturalnych. Analizowane na wykładach treści dotyczą z jednej strony wskazanej problematyki z perspektywy poziomu unijnego (instytucji unijnych oraz współpracy państw członkowskich), z drugiej zaś z perspektywy konkretnego państwa członkowskiego (w tym przypadku Polski). Wiedza przedstawiona na wykładzie oraz refleksja słuchacza potencjalnie pomagają lepiej zrozumieć wyzwania rozwoju regionalnego w UE oraz ewolucję podejścia UE do rozwiązywania problemu dysproporcji rozwojowych na poziomie regionalnym w Europie.

Celem zajęć realizowanych w formie konwersatorium jest zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia polityki regionalnej, narzędzi, mechanizmów, a także uświadomienie istoty funduszy unijnych dla rozwoju regionalnego. Treści realizowane na konwersatorium mają za zadanie przybliżyć studentom wiedzę na temat środków unijnych, sposobu ich rozdzielania, a także wyposażyć w podstawowe umiejętności przygotowywania wniosku o pozyskanie środków Wspólnotowych.

Literatura:

Literatura:

1. Traktat o funkcjonowaniu UE (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:12012E/TXT&from=PL)

2. Europejskie Fundusze Strukturalne i Inwestycyjne na lata 2014-2020: Teksty urzędowe i komentarze.

3. Integracja europejska w okresie przemian. Aspekty ekonomiczne, J. Barcz, E. Kawecka-Wyrzykowska, K. Michałowska-Gorywoda, Warszawa 2016.

4. J. Barcz (red.), Instytucje i prawo Unii Europejskiej, wyd. 3, Warszawa 2012.

5. J. Barcz, Od lizbońskiej do postlizbońskiej Unii Europejskiej. Główne kierunki reformy ustrojowej procesu integracji europejskiej, Warszawa 2020.

6. A. Jankowska, Fundusze Unii Europejskiej w okresie programowania 2007 - 2013, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2005.

7. M. Klimowicz, Ewolucja celów polityki regionalnej Unii Europejskiej w procesie integracji gospodarczej, [w:] Procesy integracyjne i dezintegracyjne w Europie, A. Pacześniak, M. Klimowicz, Wrocław 2016, s. 203-236.

8. E. Michalik, Wspieranie rozwoju regionalnego w Polsce w perspektywie finansowej 2014-2020, "Studia Ekonomiczne" 2017, nr 319

9. Polityka spójności UE 1988–2008: Inwestowanie w przyszłość Europy, „Inforegio Panorama”, Komisja Europejska, „Polityka Regionalna” nr 26/2008.

10. Rozwój regionalny, red. D. Grodzka, M. Korolewska, Studia BAS, nr 1(49) 2017

11. Kupiec, L. (Red.). (2000). Gospodarka przestrzenna. Tom IV Polityka regionalna. Wydaw. Uniwersytetu w Białymstoku.

12. Proniewski, M. (2012). Benchmarking regionalny czynników innowacyjności województwa podlaskiego w kontekście RSI: synteza raportu. Expol, P. Rybiński, J. Dąbek.

13. Heffner, K., & Gibas, P. (2007). Analiza ekonomiczno-przestrzenna. Akad. Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego.

14. Kaźmierski, J. (2011). Klastry jako źródło efektów synergetycznych i instrument zarządzania regionalnego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 251 Klastry logistyczne na tle procesów rozwoju regionu, 27–38.

15. Ministerstwo Rozwoju. (2017). Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/27633/Wytyczne_w_zakresie_kwalifikowalnosci.pdf

16. Kokocińska, K. (2013). Polityka regionalna w Polsce i w Unii Europejskiej. Wydawnictwo Naukowe im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

17. Świstak, M. (2018). Polityka regionalna Unii Europejskiej jako polityka publiczna: Wobec potrzeby optymalizacji publicznego działania. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. https://wuj.pl/ksiazka/polityka-regionalna-unii-europejskiej-jako-polityka-publiczna

18. Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1057).

19. Uchwała nr 102 Rady Ministrów z dnia 17 września 2019 r. w sprawie przyjęcia "Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030" (M. P. z 2019 r. poz. 1060).

20. Tkaczyński, J. W., Świstak, M., & Sztorc, E. (2011). Projekty europejskie: Praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych. Wydawnictwo C.H. Beck.

21. Grzeszczyk, T. A. (2006). Metody oceny projektów z dofinansowaniem Unii Europejskiej.

22. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Komentarz do rozporządzeń UE dla polityki spójności na lata 2021-2027. https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/103390/Komentarz_do_rozporzadzen_PS_2021-2027.docx

Efekty uczenia się:

Efekty przedmiotowe odnoszą się do efektów kierunkowych wdrożonych w roku akademickim 2019/2020.

Wiedza:

W1. Student wie i rozumie jakie są uwarunkowania, zakres, mechanizmy oraz instytucjonalny wymiar procesów integracji europejskiej w kontekście spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w państwach członkowskich UE: K_W01, K_W03, K_W06

W2. Student wie i rozumie specyfikę, mechanizmy oraz zasady działalności europejskich funduszy strukturalnych oraz sposoby korzystania z ich środków: K_W06, K_W08

W3. Student wie i rozumie społeczno-ekonomiczne przyczyny, rezultaty oraz szersze konsekwencje polityki regionalnej UE: K_W03, K_W05

W4. Student wie i rozumie wymiar przestrzenny polityki spójności UE: K_W03, K_W05

W5. Student ma pogłębioną wiedzę na temat instrumentów, mechanizmów i znaczenia polityki regionalnej dla rozwoju regionów i kraju (K_W03);

W6. Student zna mechanizmy rozdzielania środków unijnych, kryteria kwalifikowalności geograficznej oraz tryby wyboru i oceny projektu (K_W05);

Umiejętności:

U1. Student potrafi analizować przyczyny oraz przebieg zmian polityki regionalnej w kolejnych wieloletnich ramach finansowych: K_U01, K_U02

U2. Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną oraz poznane terminy i kategorie badawcze do oceny znaczenia i wpływu polityki regionalnej UE na rozwój regionów w Europie oraz do formułowania własnych opinii na ten temat: K_U01, K_U02

U3. Student dyskutuje na temat relacji pomiędzy polityką regionalną Polski i Unii Europejskiej (K_U06).

U4. Student ocenia krytycznie wpływ różnorodnych czynników na rozdzielanie środków unijnych i rozumie ich znaczenie dla rozwoju regionów (K_U05).

U5. Student potrafi skutecznie wyszukiwać źródła finansowania w ramach funduszy dla wybranych przedsięwzięć związanych z gospodarką przestrzenną i rozwojem regionalnym (K_U01).

U6. Student potrafi przygotować prosty wniosek o finansowanie unijne z zakresu gospodarki przestrzennej (K_U04).

U7. Student potrafi sprawnie pracować w grupie, przyjmując różne role (K_U08).

Kompetencje społeczne:

K1. Student jest gotów do obiektywnego hierarchizowania celów i metod działania w kontekście korzystania ze środków unijnych w ramach polityki regionalnej: K_K01, K_K02, K_K04

K2. Student jest gotów do postępowanie zgodne z normami prawa oraz etyki w ramach uczestnictwa we wdrażaniu polityki regionalnej UE na poziomie krajowym: K_K03, K_K04, K_K05

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Łuszczuk
Prowadzący grup: Dorota Dymek, Michał Łuszczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0