Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analizy przestrzenne w GIS

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: Z-GP.APGIS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0738) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z architekturą i budownictwem Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analizy przestrzenne w GIS
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=8536
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

1. Posiadanie konta studenckiego na Wirtualnym Kampusie oraz samodzielne zapisanie się do kursu "Analizy przestrzenne w GIS 2020/2021" (https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=8536).

2. Posiadanie konta studenckiego na MS Teams, zapisy do grup ćwiczeniowych wykonuje prowadzący w oparciu o listę studentów udostępnioną przez dziekanat.

3. Samodzielna instalacja darmowego oprogramowania QGIS w wersji 3.4.2 (lub nowszej) na komputerze domowym. Oprogramowanie jest dostępne poprzez stronę https://www.qgis.org/

4. Samodzielna instalacja darmowego oprogramowania 7-zip na komputerze domowym. Oprogramowanie jest dostępne poprzez stronę https://www.7-zip.org/

5. Podstawowa znajomość programu QGIS.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Ćwiczenia: 30 h

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30 h

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1 ECTS

Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie do zajęć i wykonanie ćwiczeń: 20 h

Studiowanie literatury: 10 h

Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 30 h

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1 ECTS

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: 2 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1-W3 - ocena prac cząstkowych, ogólna ocena postępów, indywidualna ocena aktywności.

U1-U5 - bieżąca ocena ćwiczeń praktycznych

K1-K2 - bieżąca ocena ćwiczeń praktycznych, ogólna ocena postępów.

Pełny opis:

Przedmiot "Analizy przestrzenne w GIS" jest skierowany do studentów kierunku Gospodarka Przestrzenna, 3 roku studiów, I stopień - studia inżynierskie, profil praktyczny. Jest to przedmiot ogólny, dla całego roku bez względu na realizowaną specjalność.

Treść przedmiotu stanowi kontynuację kursu "Technologie informatyczne" realizowanego w 3 semestrze programu studiów inżynierskich dla roku wdrożenia 2018/2019. Wymagania wstępne obejmują podstawową wiedzę i umiejętność obsługi dowolnego oprogramowania z grupy Systemów Informacji Geograficznej, w tym znajomość podstaw funkcjonowania grafiki komputerowej (rastrowej i wektorowej), znajomość rodzajów danych przestrzennych, pracy z oknem mapy i tabelą atrybutów.

Podczas niniejszego kursu studenci poznają podstawy prawne funkcjonowania Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, jej strukturę organizacyjną i podział kompetencji w zakresie opracowania Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego oraz innych zbiorów danych przestrzennych wchodzących w skład Krajowej Infrastruktury Informacji Przestrzennej.

Na zajęciach studenci wykonują wytwórcze ćwiczenia praktyczne z zakresu pozyskiwania, przetwarzania, analizy i wizualizacji danych przestrzennych z ogólnodostępnych repozytoriów danych, w szczególności danych PZGiK dostępnych bezpłatnie na mocy ustawy IIP, takich jak: ortofotomapa, PRG, BDOT10k, NMT/NMPT, dane LIDAR, itp. W trakcie zajęć studenci korzystają również z darmowych danych publicznych (dane.gov.pl) i innych instytucji państwowych (np. Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Państwowego Instytutu Geologicznego), a także z zasobów takich jak OpenStreetMap czy GoogleMaps.

Po ukończeniu kursu studenci posiadają wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do samodzielnej realizacji zadań analitycznych z wykorzystaniem systemów GIS.

Literatura:

Podstawowa:

1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. 2020 poz. 276) - http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200000276

2. Ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz.U. 2010 nr 76 poz. 489) - http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20100760489

3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 listopada 2011 r. w sprawie w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz bazy danych obiektów ogólnogeograficznych, a także standardowych opracowań kartograficznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 279, poz. 1642). PDF online.

Uzupełniająca:

4. R. Olszewski, D. Gotlib 2013: Rola Bazy Danych Obiektów Topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce, Warszawa: GUGiK. PDF online (http://docplayer.pl/28893277-Rola-bazy-danych-obiektow-topograficznych-w-tworzeniu-infrastruktury-informacji-przestrzennej-w-polsce.html)

5. T. Chrobak (red), 2014: Baza danych obiektów topograficznych: Podręcznik dla uczestników szkolenia z możliwości, form i metod zastosowania bazy danych obiektów topograficznych, Warszawa: GUGiK. PDF online (http://www.gugik.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0020/23609/Podrecznik-do-szkolen.pdf).

6. Urbański J., 1997: Zrozumieć GIS - analiza informacji przestrzennej, PWN.

7. Urbański J., 2008: GIS w badaniach przyrodniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

8. Dokumentacja programu QGIS dostępna w help i online

Efekty uczenia się:

Profil praktyczny, rok wdrożenia kierunkowych efektów kształcenia 2012/2013

WIEDZA:

W1. Zna podstawę prawną i strukturę organizacyjną Służby Geodezyjnej i Kartograficznej oraz podział kompetencji organów administracji publicznej w zakresie prowadzenia Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego (K_W04, K_W05, K_W14).

W2. Zna strukturę Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego w zakresie danych przestrzennych dostępnych bezpłatnie na mocy ustawy, zna inne repozytoria danych przestrzennych prowadzone w ramach Krajowej Infrastruktury Informacji Przestrzennej (K_W05, K_W12, K_W14).

W3. Zna podstawowe pojęcia z zakresu Systemów Informacji Geograficznej, w tym rodzaje danych przestrzennych, metody analiz przestrzennych, usługi sieciowe udostępniania danych przestrzennych (K_W02, K_W11, K_W12).

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Pozyskuje dane przestrzenne z Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego oraz innych repozytoriów prowadzonych w ramach Krajowej Infrastruktury Informacji Przestrzennej (K_U12, K_U15, K_U16).

U2. Dokonuje selekcji danych, przetwarza dane przestrzenne w celu optymalizacji procesów analitycznych (K_U04, K_U05, K_U16).

U3. Zna techniki georeferencji, wytwarza nowe dane przestrzenne na podstawie materiałów graficznych cyfrowych i analogowych (K_U12, K_U13, K_U15, K_U16).

U4. Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia kartograficznej wizualizacji danych przestrzennych z uwzględnieniem ich charakteru i celu opracowania (K_U12, K_U14, K_U15).

U5. Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia trójwymiarowej wizualizacji danych przestrzennych do celów analitycznych i planistycznych (K_U15, K_U16, K_U17).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Potrafi w kreatywny sposób wykorzystywać różnorodne zbiory danych przestrzennych do realizacji planowanego przedsięwzięcia (K_K03, K_K05, K_K08).

K2. Potrafi wytwarzać nowe dane przestrzenne na podstawie różnorodnych materiałów źródłowych, potrafi wytwarzać dane nowej jakości poprzez kompilację różnorodnych zbiorów danych (K_K04, K_K05, K_K08).

K3. Ma świadomość intensywności tempa rozwoju Systemów Informacji Geograficznej, rozumie potrzebę śledzenia aktualnych trendów i podnoszenia własnych kwalifikacji (K_K01, K_K06, K_K07, K_K10).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0