Antropologia współczesności [H-AW-KUL-2S.1]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Antropologia współczesności [H-AW-KUL-2S.1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [22/23Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 24 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Katarzyna Smyk |
Literatura: |
Kuligowski W., Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, Kraków 2007. Łuczeczko P., Zrozumieć własną kulturę. Antropologia współczesności w Polsce, Kraków 2006. R. Sulima, Antropologia codzienności. Kraków 2000. Z. Kloch, Kultura doświadczenia potocznego. Semiotyczne aspekty codzienności. Eseje, Warszaw 2014. Ludzie w świecie przedmiotów. Przedmioty w świecie ludzi. Antropologia wobec rzeczy, red. A Rybus, M. W. Kornobis, Warszawa 2016. Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, red. nauk. W. Godzic, M. Żakowski, Warszawa 2007. Antologia tekstów polskiego kulturoznawstwa, red. P. J. Fereński, A. Gomoła, K. Moraczewski, Gdańsk 2017. A. Bisko, Polska dla średniozaawansowanych. Współczesna polskość codzienna, Kraków 2014. Kiczosfery współczesności, red. W. J. Burszta, E. A. Sekuła, Warszawa 2008. P. Szarota, Od skarpetek Tyrmanda do krawata Leppera. Psychologia stroju dla średnioozawansowanych, Warszawa 2008. Po co nam rzeczywistość. Ekran - mit - rzeczywistość, red. W. J. Burszta, Warszawa 2003. T. Szlendak, K. Olechnicki, Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty, Warszawa 2017. |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zagadnienia. 2-3. Spotkanie towarzyskie jako przedmiot antropologii (przykład libacji alkoholowej). 4-5. Przedmiot jako medium - na pamiątkę, w świat dzieciństwa. 6-7. Gadżet popkultury - wybrane zjawisko (np. pilot, skalpel itp.). 8-9. Antropologia współczesnego stroju (np. moherowe berety, okulary, skarpetki itp.). 10-11. Antropologia intymności jako narzędzie badania współczesnej kultury. 12-13. Polskie cechy narodowe (tropem T. Szendlaka): praca i czas wolny 14-15. Polskie cechy narodowe (tropem A. Bisko): kultura iwentu |
Metody dydaktyczne: |
praca z materiałem źródłowym, projekty, dyskusja dydaktyczna, analiza problemowa, metoda przewodniego tekstu |
Metody i kryteria oceniania: |
Bieżąca ocena stopnia przygotowania do zajęć, ocena udziału w dyskusji. Prezentacja wykonanego projektu na zaliczenie. Kryteria oceniania zgodne z zasadami określonymi w procedurze wewnętrznej SJK WH UMCS. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.