Przygotowanie psychologiczne do pracy w przedszkolu i szkole [L-PPSYdPwPS-L-2S.1]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Przygotowanie psychologiczne do pracy w przedszkolu i szkole [L-PPSYdPwPS-L-2S.1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [22/23Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 33 |
Limit miejsc: | 35 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Marlena Stradomska |
Literatura: |
Mietzel G. (1998): Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia, Gdańsk: GWP. Myers, D.G. (2003): Psychologia, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka . Rathus, S. (2004): Psychologia współczesna, Gdańsk: GWP. Sękowski T. (1994): Pomoc psychologiczna i możliwości adaptacyjne człowieka, Lublin: PWZN. Strelau, J., Doliński, D. (2008): Psychologia. Podręcznik akademicki (t.1), Gdańsk: GWP. Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2011): Psychologia i życie, Warszawa: PWN. Przetacznik-Gierowska, M., Makiełło-Jarża, G.(1989). Podstawy psychologii ogólnej. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Lilienfeld, S.O., Lynn, S.J., Ruscio, J. Beyerstein, B.L.(2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Warszawa: Wydawnictwo CiS. |
Zakres tematów: |
1. Psychologia jak odrębna nauka – definicje, związki z innymi naukami, przedmiot nauki, główne działy, cele psychologii, elementy historii dyscypliny. 2. Spostrzeganie i uwaga – wrażenia, spostrzeżenia, przebieg procesu spostrzegania, funkcjonowanie wyobraźni, procesy organizujące percepcję, funkcjonowanie uwagi, podzielność oraz przerzutność uwagi, rozpraszanie uwagi. Zasady grupowania percepcyjnego. Praktycznie sposoby wykorzystania wiedzy o spostrzeganiu i uwadze w pracy nauczyciela na różnych etapach edukacyjnych. 3. Pamięć – rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, stadia pamięci, efekt świeżości i efekt pierwszeństwa, pamięć a hipnoza, wiarygodność wspomnień – uwarunkowania, przenoszenie informacji z pamięci krótko- do długotrwałej, sposoby zapamiętywania informacji, mnemotechniki 4. Emocje i motywacja – definicje motywów, potrzeb, popędów i pobudek, teorie motywacji (humanistyczna i poznawcza), zjawisko dysonansu poznawczego, potrzeba osiągnięć, potrzeba afiliacji, agresja - trzy perspektywy, redukowanie agresji. W jaki sposób motywować pracowników oraz uczniów i wspierać motywację do nauki. 5. Myślenie oraz rozwiązywanie problemów – kategoryzowanie oraz tworzenie pojęć, klasyfikowanie, porządkowanie pojęć, etapy procesu rozwiązywania problemów, metoda heurystyczna. Ograniczenia w poszukiwaniu rozwiązań w praktyce szkolnej. 6. Inteligencja i zdolności umysłowe - definicje pojęcia, wybrane teorie, sposoby pomiaru oraz znaczenie różnic indywidualnych, najważniejsze testy, diagnozowanie upośledzenia umysłowego, badania nad porównaniami etnicznymi, wpływ środowiska na iloraz inteligencji 7. Twórczość i postawa twórcza – psychologiczne koncepcje, sposoby pomiaru, związek inteligencji z twórczością, twórczość a zaburzenia psychiczne, motywacja działalności twórczej. Przykłady ćwiczeń praktycznych, które można wykorzystać podczas zajęć dydaktycznych, w różnych grupach. 8. Praktyczne radzenia sobie z sytuacjami stresowymi w szkole – definicje zdrowia oraz stresu, kryteria zdrowia, wybrane teorie, techniki efektywnego radzenia sobie ze stresem. 9. Elementy psychopatologii – charakterystyka wybranych zaburzeń psychicznych, spotykanych głównie w wieku szkolnym. Praktyczne umiejętności radzenia sobie w sytuacji trudnej w szkole oraz pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Analiza elementów dotyczących profilaktyki. 10. Wybrane elementy psychologii osobowości – charakterystyka wybranych pojęć oraz zjawisk dotyczących osobowości człowieka. Praktyczne wykorzystanie wiedzy dotyczącej uwarunkowań osobowościowych w pracy z uczniami. 11. Wybrane elementy psychologii społecznej – w charakterystyka wybranych pojęć oraz zjawisk. Praktyczne wykorzystanie wiedzy o psychologii społecznej w praktyce szkolnej. 12. Podstawy psychologii międzykulturowej w placówce szkolnej jako wyzwanie dla nowoczesnego szkolnictwa - wyjaśnienie pojęcia, wykaz najczęściej pojawiających się trudności w zakresie międzykulturowym. |
Metody dydaktyczne: |
prezentacja multimedialna, dyskusja dydaktyczna (w oparciu o literaturę przedmiotu), praca w grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
praca zaliczeniowa w ramach zajęć ćwiczeniowych: 01, 07, 08, 14; 15 kolokwium ćwiczeniowe: 02; 03; 04; 05; 06; 09; 10; 11; 12; 13 |
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.