Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie psychologiczne do pracy w przedszkolu i szkole [L-PPSYdPwPS-L-2S.1] Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Przygotowanie psychologiczne do pracy w przedszkolu i szkole [L-PPSYdPwPS-L-2S.1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [22/23Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 33
Limit miejsc: 35
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marlena Stradomska
Literatura:

Mietzel G. (1998): Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia, Gdańsk: GWP.

Myers, D.G. (2003): Psychologia, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka .

Rathus, S. (2004): Psychologia współczesna, Gdańsk: GWP.

Sękowski T. (1994): Pomoc psychologiczna i możliwości adaptacyjne człowieka, Lublin: PWZN.

Strelau, J., Doliński, D. (2008): Psychologia. Podręcznik akademicki (t.1), Gdańsk: GWP.

Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2011): Psychologia i życie, Warszawa: PWN.

Przetacznik-Gierowska, M., Makiełło-Jarża, G.(1989). Podstawy psychologii ogólnej. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Lilienfeld, S.O., Lynn, S.J., Ruscio, J. Beyerstein, B.L.(2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Warszawa: Wydawnictwo CiS.

Zakres tematów:

1. Psychologia jak odrębna nauka – definicje, związki z innymi naukami, przedmiot nauki, główne działy, cele psychologii, elementy historii dyscypliny.

2. Spostrzeganie i uwaga – wrażenia, spostrzeżenia, przebieg procesu spostrzegania, funkcjonowanie wyobraźni, procesy organizujące percepcję, funkcjonowanie uwagi, podzielność oraz przerzutność uwagi, rozpraszanie uwagi. Zasady grupowania percepcyjnego. Praktycznie sposoby wykorzystania wiedzy o spostrzeganiu i uwadze w pracy nauczyciela na różnych etapach edukacyjnych.

3. Pamięć – rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, stadia pamięci, efekt świeżości i efekt pierwszeństwa, pamięć a hipnoza, wiarygodność wspomnień – uwarunkowania, przenoszenie informacji z pamięci krótko- do długotrwałej, sposoby zapamiętywania informacji, mnemotechniki

4. Emocje i motywacja – definicje motywów, potrzeb, popędów i pobudek, teorie motywacji (humanistyczna i poznawcza), zjawisko dysonansu poznawczego, potrzeba osiągnięć, potrzeba afiliacji, agresja - trzy perspektywy, redukowanie agresji. W jaki sposób motywować pracowników oraz uczniów i wspierać motywację do nauki.

5. Myślenie oraz rozwiązywanie problemów – kategoryzowanie oraz tworzenie pojęć, klasyfikowanie, porządkowanie pojęć, etapy procesu rozwiązywania problemów, metoda heurystyczna. Ograniczenia w poszukiwaniu rozwiązań w praktyce szkolnej.

6. Inteligencja i zdolności umysłowe - definicje pojęcia, wybrane teorie, sposoby pomiaru oraz znaczenie różnic indywidualnych, najważniejsze testy, diagnozowanie upośledzenia umysłowego, badania nad porównaniami etnicznymi, wpływ środowiska na iloraz inteligencji

7. Twórczość i postawa twórcza – psychologiczne koncepcje, sposoby pomiaru, związek inteligencji z twórczością, twórczość a zaburzenia psychiczne, motywacja działalności twórczej. Przykłady ćwiczeń praktycznych, które można wykorzystać podczas zajęć dydaktycznych, w różnych grupach.

8. Praktyczne radzenia sobie z sytuacjami stresowymi w szkole – definicje zdrowia oraz stresu, kryteria zdrowia, wybrane teorie, techniki efektywnego radzenia sobie ze stresem.

9. Elementy psychopatologii – charakterystyka wybranych zaburzeń psychicznych, spotykanych głównie w wieku szkolnym. Praktyczne umiejętności radzenia sobie w sytuacji trudnej w szkole oraz pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Analiza elementów dotyczących profilaktyki.

10. Wybrane elementy psychologii osobowości – charakterystyka wybranych pojęć oraz zjawisk dotyczących osobowości człowieka. Praktyczne wykorzystanie wiedzy dotyczącej uwarunkowań osobowościowych w pracy z uczniami.

11. Wybrane elementy psychologii społecznej – w charakterystyka wybranych pojęć oraz zjawisk. Praktyczne wykorzystanie wiedzy o psychologii społecznej w praktyce szkolnej.

12. Podstawy psychologii międzykulturowej w placówce szkolnej jako wyzwanie dla nowoczesnego szkolnictwa - wyjaśnienie pojęcia, wykaz najczęściej pojawiających się trudności w zakresie międzykulturowym.

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna,

dyskusja dydaktyczna (w oparciu o literaturę przedmiotu),

praca w grupach

Metody i kryteria oceniania:

praca zaliczeniowa w ramach zajęć ćwiczeniowych: 01, 07, 08, 14; 15

kolokwium ćwiczeniowe: 02; 03; 04; 05; 06; 09; 10; 11; 12; 13

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)