Techniki pozyskiwania i gromadzenia informacji [L-TPGI-HI.JHPKZ-1S.2]
Semestr letni 2022/2023
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Techniki pozyskiwania i gromadzenia informacji [L-TPGI-HI.JHPKZ-1S.2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [22/23L]
(zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 23 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Monika Łaszkiewicz |
Literatura: |
[szczegółowy wykaz słowników, baz, korpusów, narzędzi udostępniany jest na bieżąco podczas zajęć] 1. Anna Matysek, Jacek Tomaszczyk, Cyfrowy warsztat humanisty, Warszawa 2020. 2. Patrycja Pałka Agata Kwaśnicka-Janowicz, Przewodnik Po elektronicznych zasobach językowych dla Polonistów (słowniki, kartoteki, korpusy, kompendia), Kraków 2017. 3. Bomba Radosław, 2013, Narzędzia cyfrowe jako wyznacznik nowego paradygmatu badań humanistycznych, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/3128/R.%20Bomba%20Narzedzia%20cyfrowe%20jako%20wyznacznik%20nowego%20paradygmatu.pdf?sequence=1&isAllowed=y 4. Przepiórkowski, Adam, Mirosław Bańko, Rafał L. Górski, and Barbara Lewandowska-Tomaszczyk (red.), Narodowy Korpus Języka Polskiego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.(http://nkjp.pl/settings/papers/NKJP_ksiazka.pdf). 5. Centrum Technologii Językowych (http://clarin-pl.eu). |
Zakres tematów: |
1. Elektroniczne zasoby językowe – charakterystyka ogólna. 2. Słowniki jako podstawowe źródło wiedzy dla humanistów. 3. Korpusy języka polskiego. 4. Tworzenie własnych korpusów i automatyzacja pracy na dużych zasobach - przegląd narzędzi. 5. Biblioteki i repozytoria: bazy pełnotekstowe, bazy źródeł, zdjęć, dokumentów, nagrań, itp. - przegląd. 6. Sposoby pozyskiwania danych eksperymentalnych (ankiety, testy, nagrania terenowe z kwestionariuszem, historia mówiona, itp.). 7. Ręczne i maszynowe przetwarzanie tekstu. 8. Przegląd przydatnych narzędzi i sposób ich wykorzystywania w praktyce badawczej. 9. Dane, metadane i wizualizacja danych - w jaki sposób zaprezentować zgromadzone informacje. 10. Menadżer bibliografii. 11. Narzędzia do tworzenia interaktywnych notatek. |
Metody dydaktyczne: |
e-learning, pokaz z użyciem komputera, praktyczne ćwiczenia. Zajęcia odbywają się zdalnie na platformie Teams. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena stopnia przygotowania do zajęć, udziału w dyskusjach i jakości wykonania zadań cząstkowych. Kryteria oceniania zgodne z systemem jakości kształcenia obowiązującym na Wydziale Humanistycznym UMCS. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.