Poznanie i działanie (PiW) [F-K.115]
Semestr letni 2022/2023
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Poznanie i działanie (PiW) [F-K.115] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/2023 [22/23L]
(zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 11:20 - 12:50
sala 4 (Rada Wydziału) Wydział Filozofii i Socjologii jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | 20 |
Prowadzący: | Edyta Barańska |
Literatura: |
Atkinson P., Handbook of Ethnography, Sage Publications, Los Angeles-London-New Delhi- Singapore 2007. Burke K., Tradycyjne zasady retoryki, (tłum.) Biskupski K., „Pamiętnik Literacki” 1977, nr 68/2. Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, (tłum.) Podemski K., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009. Hammersley M., The rhetorical turn in etnhnography, „Social Science Information” 1993, vol. 32(1) Hensoldt A., Idee Peirce’owskiego pragmatyzmu i ich renesans w XX-wiecznej filozofii języka, Wyd. Uniwersytet Opolski, Opole 2007. Linstead S., From Postmodern Anthropology to Deconstructive Ethnography, „Human Relations” 1993, vol. 46(1). Manning P. K., Semiotics, Semantics and Ethnography, [w:] Atkinson P., Coffey A., Delamont S., Lofland J., Lofland L. (red.), Handbook of Ethnography, Sage, London 2001. Mokrzan M., W stronę retorycznej teorii kultury. O założeniach teoretyczno-metodologicznych antropologii retorycznej, „Lud” 2014, t. 98. Rakoczy M., Clifford Geertza „zwrot” pragmatyczny w refleksji nad kulturą, [w:] Kowalewski J., Piasek W., „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, Olsztyn 2010. Richardson L., Narrative and Sociology, „Journal of Contemporary Ethnography” 1990, vol. 19 (1). Richardson L., Writing Sociology, „Cultural Studies. Critical Methodological” 2002, vol. 2(3). Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka: rozprawy o metodzie, (tłum.) Bieńkowska E., Cichowicz S., Instytut Wydawniczy "Pax", Warszawa 1985. . Ricoeur P., The Model of the Text: Meaningful Action Considered as a Text, [w:] Rabinow P. (red.), Interpretative Social Science. A Reader, Wyd. University of California Press, Berkeley-Los Angeles-California 1979. Strecker I., Tyler S., Meyer Ch., Retoryka - Kultura. Szkic projektu badawczego na temat związków retoryki i kultury, (tłum.) Mokrzan M., „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej” 2015, nr 1(22) Tyler S., The Unspeakable: Discourse, Dialogue, and Rhetoric in the Postmodern World, Madison: University of Wisconsin Press 1987. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające. 2. Zagadnienie poznania i działania w teorii poznania. 3. Poznanie ucieleśnione - podstawowe zagadnienia (umysł ucieleśniony, podmiot ucieleśniony, ciało, przestrzeń), prekursorzy i rozwój. 4. Rola ciała w poznaniu i działaniu. 6. Poznanie a działanie. 7. Poznanie, interakcjonizm, symbole w działaniu. 8. Problem antropologizacji poznania. czy epistemologia antropologii? (hermeneutyka, semiotyka, pragmatyzm, etnografia) 9. Semiotyka hermeneutyczna i pragmatyczna 10. Poznanie etnograficzne: etnografia semiotyczna. 11. Wiedza lokalna: kontekstowość, refleksyjność, terenowość i konkretność wiedzy i poznania. 12. Poznanie interpretatywne: tekst, język, interpretacja. 13. Retoryka poznania. 14. Performatywność poznania. 15. Kolokwium. |
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstu |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie pisemne |
Uwagi: |
kursy wybieralny dla I i III roku, blok PiW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.