Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poznanie i działanie (PiW) [F-K.115] Semestr letni 2022/2023
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Poznanie i działanie (PiW) [F-K.115]
Zajęcia: Semestr letni 2022/2023 [22/23L] (zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:20 - 12:50
sala 4 (Rada Wydziału)
Wydział Filozofii i Socjologii jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 0
Limit miejsc: 20
Prowadzący: Edyta Barańska
Literatura:

Atkinson P., Handbook of Ethnography, Sage Publications, Los Angeles-London-New Delhi- Singapore 2007.

Burke K., Tradycyjne zasady retoryki, (tłum.) Biskupski K., „Pamiętnik Literacki” 1977, nr 68/2.

Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, (tłum.) Podemski K., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Hammersley M., The rhetorical turn in etnhnography, „Social Science Information” 1993, vol. 32(1)

Hensoldt A., Idee Peirce’owskiego pragmatyzmu i ich renesans w XX-wiecznej filozofii języka, Wyd. Uniwersytet Opolski, Opole 2007.

Linstead S., From Postmodern Anthropology to Deconstructive Ethnography, „Human Relations” 1993, vol. 46(1).

Manning P. K., Semiotics, Semantics and Ethnography, [w:] Atkinson P., Coffey A., Delamont S., Lofland J., Lofland L. (red.), Handbook of Ethnography, Sage, London 2001.

Mokrzan M., W stronę retorycznej teorii kultury. O założeniach teoretyczno-metodologicznych antropologii retorycznej, „Lud” 2014, t. 98.

Rakoczy M., Clifford Geertza „zwrot” pragmatyczny w refleksji nad kulturą, [w:] Kowalewski J., Piasek W., „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, Olsztyn 2010.

Richardson L., Narrative and Sociology, „Journal of Contemporary Ethnography” 1990, vol. 19 (1).

Richardson L., Writing Sociology, „Cultural Studies. Critical Methodological” 2002, vol. 2(3).

Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka: rozprawy o metodzie, (tłum.) Bieńkowska E., Cichowicz S., Instytut Wydawniczy "Pax", Warszawa 1985. .

Ricoeur P., The Model of the Text: Meaningful Action Considered as a Text, [w:] Rabinow P. (red.), Interpretative Social Science. A Reader, Wyd. University of California Press, Berkeley-Los Angeles-California 1979.

Strecker I., Tyler S., Meyer Ch., Retoryka - Kultura. Szkic projektu badawczego na temat związków retoryki i kultury, (tłum.) Mokrzan M., „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej” 2015, nr 1(22)

Tyler S., The Unspeakable: Discourse, Dialogue, and Rhetoric in the Postmodern World, Madison: University of Wisconsin Press 1987.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające.

2. Zagadnienie poznania i działania w teorii poznania.

3. Poznanie ucieleśnione - podstawowe zagadnienia (umysł ucieleśniony, podmiot ucieleśniony, ciało, przestrzeń), prekursorzy i rozwój.

4. Rola ciała w poznaniu i działaniu.

6. Poznanie a działanie.

7. Poznanie, interakcjonizm, symbole w działaniu.

8. Problem antropologizacji poznania. czy epistemologia antropologii? (hermeneutyka, semiotyka, pragmatyzm, etnografia)

9. Semiotyka hermeneutyczna i pragmatyczna

10. Poznanie etnograficzne: etnografia semiotyczna.

11. Wiedza lokalna: kontekstowość, refleksyjność, terenowość i konkretność wiedzy i poznania.

12. Poznanie interpretatywne: tekst, język, interpretacja.

13. Retoryka poznania.

14. Performatywność poznania.

15. Kolokwium.

Metody dydaktyczne:

analiza tekstu

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie pisemne

Uwagi:

kursy wybieralny dla I i III roku, blok PiW

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0