Metodologia nauk [F-K.121]
Semestr zimowy 2023/2024
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia nauk [F-K.121] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/2024 [23/24Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Justyna Gerłowska, Artur Koterski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Rudolf Carnap, Wprowadzenie do filozofii nauki, rozdz. 1-2 2-3. Carl Hempel, Filozofia nauk przyrodniczych, rozdz. 5 i 3 (uwaga na kolejność!) 4. Alan Chalmers, Czym jest to, co zwiemy nauką, rozdz. 3 5. Alan Chalmers, Czym jest to, co zwiemy nauką, rozdz. 4 i 6 6. Thomas Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, rozdz. 3-4 7. Alan Chalmers, Czym jest to, co zwiemy nauką, rozdz. 8 8. Rudolf Carnap, Wprowadzenie do filozofii nauki, rozdz. 15 i Krzysztof Szlachcic, Filozofia nauk empirycznych Pierre’a Duhema, rozdz. 5 9. P. Duhem, fragmenty, w: K. Szlachcic (red.), Pierre'a Duhema filozofia mauki, s. 77-84 i 106-117 10. John Losee, Wprowadzenie do filozofii nauki, s. 293–303 i Rudolf Carnap, Wprowadzenie do filozofii nauki, rozdz. 23 11. Karl R. Popper, „Epistemologia bez podmiotu poznającego", w: K. R. Popper (red.), Wiedza obiektywna, paragrafy 1, 3 i 4 12. Adam Grobler, Metodologia nauk, s. 274-280 i 289-298 13. Imre Lakatos, „Społeczna odpowiedzialność nauki”, w: id., Pisma z filozofii nauk empirycznych & Władysław Kunicki-Goldfinger - „Problemy moralne poznania naukowego i zastosowań nauki”, Etyka 24 (1988), s. 123-136 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Klasyfikacja zdań i terminów Dedukcja a indukcja Statystyczna i indukcyjne interpretacja prawdopodobieństwa Obserwacja, doświadczenie i sprawdzalność Wyjaśnianie i przewidywanie wg Hempla Indukcjonizm naiwny i wyrafinowany Falsyfikacjonizm naiwny i wyrafinowany Kuhnowska teoria nauki Duhem i konwencjonalizm Realizm i antyrealizm naukowy Epistemologia bez podmiotu poznającego wg Poppera Społeczna odpowiedzialność uczonego |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. klasyczna metoda problemowa; 2. konsultacje; 3. objaśnienie lub wyjaśnienie; 4. odczyt; 5. opis; 6. wykład konwersatoryjny. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie: 1. końcowego zaliczenia pisemnego; 2. obecności na zajęciach; 3. oceny ciągłej (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); 4. referatu. Nieobecności należy zaliczyć w czasie dyżuru dydaktycznego. Uwaga: zaliczeniu w takich wypadkach podlega nie tylko lektura omawiana na zajęciach, ale cała treść zajęć. Między innymi dlatego serdecznie odradzam opuszczanie zajęć! |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 grupa KW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.