Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań humanistycznych lub artystycznych [SD.H-MBH] Semestr zimowy 2023/2024
Konwersatorium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodologia badań humanistycznych lub artystycznych [SD.H-MBH]
Zajęcia: Semestr zimowy 2023/2024 [23/24Z] (zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Adam Głaz
Literatura: (tylko po angielsku)

Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Gibbs, Raymond W., Jr. (ed.). The Cambridge Handbook of Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University Press.

Grady, Joseph. 2007. Metaphor. In The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics, ed. Dirk Geeraerts and Hubert Cuyckens. 188-213. Oxford: Oxford University Press.

Kövecses, Zoltán. 2005. Metaphor in Culture. Universality and Variation. Cambridge: Cambridge University Press.

Kövecses, Zoltán. 2006. Language, Mind, and Culture. Oxford: Oxford University Press.

Kövecses, Zoltán. 2010. Metaphor. A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press.

Kövecses, Zoltán. 2014. Creating metaphor in context. International Journal of Language and Culture 1(1): 21–41.

Kövecses, Zoltán. 2015. Where Metaphors Come From. Oxford: Oxford University Press.

Kövecses, Zoltán. 2017. Context in Cultural Linguistics: The case of metaphor. In Advances in Cultural Lingustics, ed. Farzad Sharifian. 307-323. Singapore: Spinger.

Kövecses, Zoltán. 2020. Extended Conceptual Metaphor Theory. Cambridge: Cambridge University Press.

Lakoff, George and Mark Johnson. 1989. More than Cool Reason: A Field Guide to Poetic Metaphor. Chicago: The University of Chicago Press.

Lakoff, George, and Mark Johnson. 1980. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press.

Lakoff, George. 1987. Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. Chicago and London: The University of Chicago Press.

Lakoff, George. 2007. Ten Lectures on Cognitive Linguistics. Beijing: Foreign Language Teaching and Research Press.

Taylor, John. 2002. Cognitive Grammar. Oxford: Oxford University Press.

Ungerer, Friedrich and Hans-Jörg Schmid. 2006. An Introduction to Cognitive Linguistics. London and New York: Routledge.

Zakres tematów: (tylko po angielsku)

Multimodal Metaphors in Extended Conceptual Metaphor Theory

Part 1 (Adam Głaz)

1. General introduction to the course. / Exercise: Metaphors in journalism. / Joint reading: fragments of Lakoff & Johnson 1980.

2. Conceptual Metaphor Theory (CMT): basic principles, types, examples etc. / Embodiment and image schemas. / Encyclopedic semantics.

3. Metonymy. / Metaphor and context – Metaphor in context – Context in metaphor.

4. Metaphor and culture – Metaphor in culture – Cultural aspects of metaphor. / Extended CMT: the basics.

Part 2 (Zoltán Kövecses, Eötvös Loránd University, Budapest)

1. Multimodal metaphors: Conceptual metaphor; Multimodality of metaphor; Realizations of metaphor in socio-cultural reality; Examples of multimodal metaphor in culture; A single metaphor characterizing a culture in multimodal ways.

The sacred in the wine hills. (A case study on the multimodal nature of the sacred.)

2. Metaphorical meaning making: Culture; Meaning making; Imaginative devices; Experientialism vs. Postmodernism; Embodiment.

Introduction to Extended CMT: General characterization of Extended CMT; Multilevel view of metaphor; Image schema; Domain; Frame; Mental space.

3. Metaphor analysis of a painting: The painting as a metaphorically multilevel artwork.

Smell as a metaphorical category.

Metaphorical idioms.

4. Contextual factors: Context types; Contextual factors; Local context; Global context.

Context and visual metaphor: Correlation-based visual metaphors; Resemblance-based visual metaphors; Sign-like visual metaphors; Non-sign-like visual metaphors.

5. Metaphor in cultural evolution: Emergence of fire as a metaphorical source domain; Visual metaphor in Paleolithic material culture; The case of Lionman.

Part 3 (Adam Głaz)

1. Presentations of student projects

Metody dydaktyczne: (tylko po angielsku)

Lecture, seminar, discussion, brain-storming, group work, joint reading.

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Students will be expected to:

- familiarize themselves with the reading assigned prior to each session

- attend and actively participate in sessions

- submit written work on a topic related to the course content (a list of topic will be provided in due time)

- present the results of their projects during the final session of the course (10-min presentations)

Uwagi: (tylko po angielsku)

The course is divided into three parts. The first part (offered by Adam Głaz) will be an introduction to Conceptual Metaphor Theory and a series of relevant issues. Part 2 (offered by Zoltán Kövecses) will focus on multimodal metaphor and Extended Conceptual Metaphor Theory. Part 3 (Adam Głaz) will only consist of one session, when students will present the results of their projects related to the content of the course.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0