Filozofia dla kognitywistów [F-K.91]
Semestr zimowy 2023/2024
Konwersatorium,
grupa nr 4
Przedmiot: | Filozofia dla kognitywistów [F-K.91] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/2024 [23/24Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Trybulec | ||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://drive.google.com/drive/folders/1vIONHVlPfDL2Ke8WVlshS6IsoYLvO208?usp=drive_link | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Laktury na zaliczenie 1. Ajdukiewicz K., Zagadanienia i kierunki filozofii, Warszawa 2004 i inne. 2. Brożek B., Granice interpretacji, Kraków 2016/2014. 3. Cassirer E., Esej o człowieku, Warszawa 1971, i inne. 4. Dennett D.C., Natura umysłów, Kraków 2021 i inne. 5. Devlin K., Żegnaj Kartezjuszu, Warszawa 1999. 6. Harris R., Racjonalność a umysł piśmienny, Warszawa 2014. 7. Heller J. Filozofia przypadku, Kraków 2014 8. Olson D. R., Papierowy świat, Poznań 2010. 9. Ryle G., Czym jest umysł?, Warszawa 1970 i inne. 10. Scruton R., Przewodnik po filozofii dla inteligentnych, Warszawa 2000/2002 11. Searle J.R., Umysł, język, społeczeństwo, Warszawa 1999. Podręczniki i lektury uzupełniające: Ajdukiewicz A., Zagadnienia i kierunki filozofii, Czytelnik 1949 Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1987 Bocheński J. M., Ku filozoficznemu myśleniu, Warszawa 1986 Russell B., Problemy filozofii, Warszawa 1995 Scruton R., Przewodnik po filozofii dla inteligentnych, Warszawa 2000 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Gra deliberatywna Play decide: Wzmacniacze umysłu. 3. Kto potrzebuje filozofii?: Arystoteles, Zachęta do filozofii, Warszawa 2010, J. M. Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu, Warszawa 1986, r. 2 (Filozofia) s. 14 – 21. 4. Idealizm czy dualizm?: Platon, Państwo (księga VII), Warszawa 2010, s. 287 – 326, W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I, Warszawa 1970, s. 74 – 86. 5. Poznawanie duszy: Św. Augustyn, Wyznania, ks. X (§ 3-17) , ks. XI (§ 13-28), B. Russell, Problemy filozofii, Warszawa 2003, r. 4 (Idealizm) s. 44 – 52. 6. Poznawanie umysłu w nowożytności: R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii, Warszawa 1958, s. 23 - 45, 97 - 120 (medytacja II i medytacja VI). 7. Miejsce człowieka w przyrodzie: B. Pascal, Myśli, PAX, Warszawa 2000, s. 51 - 72, 118 - 121, 196 - 210, (§ 84 - 116, §254 - 267, § 451 - 481), J.M. Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu, Warszawa 1986, r. 7 (Człowiek) s. 50 – 56. 8. Empiryzm brytyjski: J. Locke, Doświadczenie i rodzaje poznania, G. Berkeley, Umysł i idee, D. Hume, Impresje a idee i wątpliwości sceptyczne dotyczące rozumu [w:] Poznanie. Antologia tekstów filozoficznych, red. Z. Cacakowski, M. Hetmański, Wrocław 1992, s. 115 – 131. 9. Transcendentalizm: I. Kant, Krytyka czystego rozumu, t. 1, Warszawa 2010, s. 73 – 101, W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 2, Warszawa 1970, s 164 – 169. 10. Fenomenologia: E. Husserl, Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, Warszawa 1974, s. 202 – 229. 11. Antykartezjanizm: G. Ryle, Czym jest umysł, Warszawa 1970, s. 41 – 60. 12. Współczesna filozofia umysłu: J. Searle, Umysł, mózg i nauka, Warszawa 1995, s. 11 – 51. 13. Trzy modele poznania: K. Pomian, Obecność. Leszkowi Kołakowskiemu w 60 rocznicę urodzin, „ANEKS”, Londyn 1987, s. 97-109. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Dyskusja 2. Objaśnianie 3. Sprawdziany pisemne 4. Zaliczenie lektury |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność 2. Ocena ciągła za aktywność 3. Oceny ze sprawdzianów pisemnych 4. Ocena z zaliczenia wybranej lektury |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
kw obowiązkowe dla I roku |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.