Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie [F-K.137] Semestr letni 2023/2024
Seminarium licencjackie, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium licencjackie [F-K.137]
Zajęcia: Semestr letni 2023/2024 [23/24L] (zakończony)
Seminarium licencjackie [SEM-LIC], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:20 - 12:50
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 6
Limit miejsc: 6
Prowadzący: Piotr Konderak
Literatura:

Konderak, P. (2018). Mind, Cognition, Semiosis. Ways to Cognitive Semiotics. Lublin: UMCS Press.

Bateman, J., Wildfeuer, J. & Hiippala, T. (2017). Multimodality. Foundations, Research and Analysis A Problem-Oriented Introduction. Berlin: De Gruyter Mouton.

Bateman J., Schmidt K.-H. (2012). Multimodal Film Analysis. How Films Mean. Routledge: New York.

Forceville, Ch., Urios-Aparisi, E. eds. (2009). Multimodal metaphor. Berlin: Mouton de Gruyter.

Hull, J. (2001). On Sight and Insight. A Journey into the World of Blindness. Oxford: Oneworld Publ.

Ingold, T. (2000). The Perception of the Environment. Essays on Livelihood, Dwelling and Skill. London: Routledge.

Oviatt, S. et al. (2019). The Handbook of Multimodal-Multisensor Interfaces, Volume 2: Signal Processing, Architectures, and Detection of Emotion and Cognition. Association for Computing Machinery and Morgan & Claypool Publishers.

Pinker, S. (2015). The Language Instinct. How the Mind Creates Language. Penguin Books.

Rousi, R. (2013). From Cute to Content. User Experience from a Cognitive Semiotic Perspective. PhD Thesis. University of Jyväskylä: Jyväskylä.

Varela, F., Thompson, E., Rosch, E. (1993). The Embodied Mind. Cognitive Science and Human Experience. The MIT Press.

Ventola, E. Charles, C. & Kaltenbacher, M. (2004). Perspectives on Multimodality. Document Design Companion Series vol 6. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Zakres tematów:

1. Percepcja ma charakter multisensoryczny – nasze zmysły tworzą system wzajemnie powiązanych procesów charakteryzowanych na poziomie psychologicznym, neurobiologicznym, fenomenologicznym. Elementem wiążącym jest ludzkie ciało (embodiment) wchodzące w interakcje ze światem (situatedness). Jak zmysły współdziałają ze sobą? Jakie konsekwencje ma utrata jednego ze zmysłów? Jak badać zaangażowanie zmysłów w poznanie (np. eye-tracking, motion capturing)? Jak modelować percepcję multisensoryczną? – to wybrane problemy do dyskusji.

2. Komunikacja, z kolei, ma charakter polisemiotyczny – wykorzystujemy rozmaite środki wyrazu (język mówiony, pisany, migowy, obrazy statyczne, obrazy ruchome, gesty, etc.) w tworzeniu komunikatów. W tym kontekście można rozpatrywać przykładowe problemy: Jak rozmaite środki wyrazu łączą się (w filmach, ilustrowanych książkach, na stronach internetowych)? Jak modelować procesy komunikacji (np. Natural Language Processing)? Jak – wykorzystując polisemiotyczność – wspierać procesy uczenia się lub edukowania?

3. Powyższe aspekty funkcjonowania człowieka w świecie traktuję w moich badaniach jako dwie strony jednego złożonego zjawiska: poznania multimodalnego. W konsekwencji, na seminarium w szczególności zapraszam Państwa zainteresowanych zaangażowaniem w badania nad perspektywą teoretyczną (np. semiotyka kognitywna), empiryczną lub obliczeniową multimodalności poznania.

Drugi obszar zainteresowań to wyłanianie się komunikacji w rozwoju osobniczym i w ewolucji – zarówno w perspektywie psychologicznej jak i porównawczej, ze szczególnym uwzględnieniem języka naturalnego.

Metody dydaktyczne:

dyskusja seminaryjna

prezentacje wyników pracy

praca w laboratorium (badania z wykorzystaniem sprzętu)

Uwagi:

prow.: Piotr Konderak, Seminarium komunikacji i multimodalnosci

Prace mogą być przygotowywane w oparciu o badania empiryczne realizowane w Laboratorium badań nad multimodalnością; mogą być przygotowywane w jęz. angielskim.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0