Seminarium licencjackie [F-K.137]
Semestr letni 2023/2024
Seminarium licencjackie,
grupa nr 2
Przedmiot: | Seminarium licencjackie [F-K.137] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [23/24L]
(zakończony)
Seminarium licencjackie [SEM-LIC], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 11:20 - 12:50
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Konderak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Konderak, P. (2018). Mind, Cognition, Semiosis. Ways to Cognitive Semiotics. Lublin: UMCS Press. Bateman, J., Wildfeuer, J. & Hiippala, T. (2017). Multimodality. Foundations, Research and Analysis A Problem-Oriented Introduction. Berlin: De Gruyter Mouton. Bateman J., Schmidt K.-H. (2012). Multimodal Film Analysis. How Films Mean. Routledge: New York. Forceville, Ch., Urios-Aparisi, E. eds. (2009). Multimodal metaphor. Berlin: Mouton de Gruyter. Hull, J. (2001). On Sight and Insight. A Journey into the World of Blindness. Oxford: Oneworld Publ. Ingold, T. (2000). The Perception of the Environment. Essays on Livelihood, Dwelling and Skill. London: Routledge. Oviatt, S. et al. (2019). The Handbook of Multimodal-Multisensor Interfaces, Volume 2: Signal Processing, Architectures, and Detection of Emotion and Cognition. Association for Computing Machinery and Morgan & Claypool Publishers. Pinker, S. (2015). The Language Instinct. How the Mind Creates Language. Penguin Books. Rousi, R. (2013). From Cute to Content. User Experience from a Cognitive Semiotic Perspective. PhD Thesis. University of Jyväskylä: Jyväskylä. Varela, F., Thompson, E., Rosch, E. (1993). The Embodied Mind. Cognitive Science and Human Experience. The MIT Press. Ventola, E. Charles, C. & Kaltenbacher, M. (2004). Perspectives on Multimodality. Document Design Companion Series vol 6. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Percepcja ma charakter multisensoryczny – nasze zmysły tworzą system wzajemnie powiązanych procesów charakteryzowanych na poziomie psychologicznym, neurobiologicznym, fenomenologicznym. Elementem wiążącym jest ludzkie ciało (embodiment) wchodzące w interakcje ze światem (situatedness). Jak zmysły współdziałają ze sobą? Jakie konsekwencje ma utrata jednego ze zmysłów? Jak badać zaangażowanie zmysłów w poznanie (np. eye-tracking, motion capturing)? Jak modelować percepcję multisensoryczną? – to wybrane problemy do dyskusji. 2. Komunikacja, z kolei, ma charakter polisemiotyczny – wykorzystujemy rozmaite środki wyrazu (język mówiony, pisany, migowy, obrazy statyczne, obrazy ruchome, gesty, etc.) w tworzeniu komunikatów. W tym kontekście można rozpatrywać przykładowe problemy: Jak rozmaite środki wyrazu łączą się (w filmach, ilustrowanych książkach, na stronach internetowych)? Jak modelować procesy komunikacji (np. Natural Language Processing)? Jak – wykorzystując polisemiotyczność – wspierać procesy uczenia się lub edukowania? 3. Powyższe aspekty funkcjonowania człowieka w świecie traktuję w moich badaniach jako dwie strony jednego złożonego zjawiska: poznania multimodalnego. W konsekwencji, na seminarium w szczególności zapraszam Państwa zainteresowanych zaangażowaniem w badania nad perspektywą teoretyczną (np. semiotyka kognitywna), empiryczną lub obliczeniową multimodalności poznania. Drugi obszar zainteresowań to wyłanianie się komunikacji w rozwoju osobniczym i w ewolucji – zarówno w perspektywie psychologicznej jak i porównawczej, ze szczególnym uwzględnieniem języka naturalnego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja seminaryjna prezentacje wyników pracy praca w laboratorium (badania z wykorzystaniem sprzętu) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prow.: Piotr Konderak, Seminarium komunikacji i multimodalnosci Prace mogą być przygotowywane w oparciu o badania empiryczne realizowane w Laboratorium badań nad multimodalnością; mogą być przygotowywane w jęz. angielskim. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.