Analiza edytorska [L-AE-ETR-2S.3]
Semestr zimowy 2024/2025
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Analiza edytorska [L-AE-ETR-2S.3] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [24/25Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Artur Timofiejew |
Literatura: |
John Bryant, Płynny tekst. Teoria zmienności tekstów i edytorstwa w dobie książki i ekranu, tł. Ł. Cybulski, Warszawa 2020. Michał Głowiński, Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Kraków 1977. Internet Shakespeare Editions, Edit. M. Best, J. Jenstad, internetshakespeare.uvic.ca John Jones, Patterns of Revision in Online Writing. A Study of Wikipedia’s Featured Articles, “Written Communication” 2008, vol. 25/2. Janusz Lalewicz, Socjologia komunikacji literackiej. Problemy rozpowszechniania i odbioru literatury, Wrocław 1985. Eric Maigret, Socjologia komunikacji i mediów, Oficyna Naukowa 2013. Patrick Sahle, Digitale Editionsformen. Zum Umgang und Überlieferung unter den Bedigungen des Medienwandels, Teil 2 Befunde, Theorien und Methodik, Norderstedt 2013. Lara Tellis, The Future of Editing. A Textual Analysis of Three Wikipedia Articles, Clemson 2010. |
Zakres tematów: |
1. analiza edytorska – założenia metodologiczne (pojęcie analizy edytorskiej, analiza edytorska a analiza tekstologiczna; analiza tekstu wydanego a analiza tekstu do wydania) 3 h; 2. analizowanie tekstu ze względu na jego edycję i ze względu na jego odbiorcę; rodzaje i standardy edycji a tekst w edycjach tradycyjnych i e-edycjach (podejście tekstologiczne i socjologiczne) 3 h; 3. analizowanie tekstu z perspektywy wirtualnego odbiorcy (odbiór tekstu a styl odbioru tekstu) 3 h; 4. płynność tekstu i jej konkretyzacje w e-edycjach 2 h; 5. e-edycja jako hipertekst (dysocjacyjny charakter wariantów tekstu, granulacja danych tekstowych, gniazdowy układ danych tekstowych, metody weryfikacji danych tekstowych) 4 h. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja dydaktyczna, klasyczna metoda problemowa, korekta prac. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody - ocenianie prac zaliczeniowych, aktywności na zajęciach. Praca zaliczeniowa sprawdza kryteria efektu K_W01 K_W03, K_W04, K_U01, K_U03, K_U04; aktywność na zajęciach sprawdza kryteria efektu K_W01, K_W03, K_U01, K_U03,K_U04, K_K01. |
Uwagi: |
Prace zaliczeniowe mają postać samodzielnie wykonanych ćwiczeń warsztatowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.