Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mechanizmy kognitywne - kategoryzacja (PW) [L-MKK-TCAK-1S.3] Semestr zimowy 2024/2025
Konwersatorium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Mechanizmy kognitywne - kategoryzacja (PW) [L-MKK-TCAK-1S.3]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [24/25Z] (zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Smyk
Literatura:

Podstawowa:

Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, przeł. T. Krzeszowski, Warszawa 2010.

Krzeszowski T., Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych, „Etnolingwistyka”, t. 6, Lublin 1994, s. 29-51.

Maćiewicz J., Metonimia w przekazach ikonicznych, [w:] Wiedzieć - rozumieć - komunikować, pod red. J. Winiarskiej, A. Załazińskiej, Kraków 2019, s. 45-56.

Mackiewicz J., Metonimia jako narzędzie perswazji (na przykładzie tekstów prasowych), "Zeszyty Prasoznwcze", 2020, t. 63, nr 3, s. 33-46.

Tokarski R., Istota kategoryzacji językowej, [w:] tegoż, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin 2014, s. 109-126.

Apresjan Ju., Naiwny obraz świata a leksykografia, "Etnoingwistyka. Problemy języka i kultury", t. 6, 1994, s. 5-12.

Wierzbicka A., Semantyka leksykalna. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin 2006, s. 323-371.

Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku, Lublin 2007.

Dodatkowa:

Kleiber G., Semantyka prototypu. Kategorie i znaczenia leksykalne, Kraków 2003.

Tylor J. R. , Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, Kraków 2001.

Deka S., O metodzie wyodrębniania skryptów kulturowych i kilku skryptach niemieckich i polskich, [w:] Język a komunikacja, 12, Oblicza komunikacji, t. 1. Perspektywy badań nad tekstem, dyskursem i komunikacją, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Zaśko-Zielińska, Kraków 2006, s. 164-179.

Opozycje jako kategoria kulturowa, red. M. Badach, K. Smyk, Lublin 2016.

Językowa kategoryzacja świata, pod red. R. Grzegorczykowej i A. Pajdzińskiej, Lublin 1996.

Zakres tematów:

1. Nurt kognitywny badań kultury. O problemie kategoryzacji - wprowadzenie.

2. Potoczny (a naukowy) obraz świata.

3. Kognitywne badania kultury przez kognitywne badanie języka.

4. Kategoryzacja: prototyp.

5. Kategoryzacja: metonimia.

6-8. Kategoryzacja: metafora.

9-10. Przedpojęciowe schematy wyobrażeniowe

11-12. Kategoryzacja: stereotyp.

13. Skrypty kulturowe Anny Wierzbickiej.

14. Językowo-kulturowy obraz definicja kognitywna (przykład stereotypów ludowych).

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące:

- metoda przewodniego tekstu,

- burza mózgów,

- dyskusja,

- metoda problemowa.

Metody podające:

- opowiadanie, opis, pogadanka,

- prezentacja multimedialna.

Wykorzystanie pokazów slajdów, handoutów, kart pracy do zadań indywidualnych i zespołowych.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena pracy końcowej zaliczeniowej, ocena udziału merytorycznego w dyskusji na zajęciach, ocena wykonywanych i prezentowanych na zajęciach prac indywidualnych i zespołowych.

Kryteria zgodne z zasadami przyjętymi na WF UMCS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0