Mechanizmy kognitywne - kategoryzacja (PW) [L-MKK-TCAK-1S.3]
Semestr zimowy 2024/2025
Konwersatorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Mechanizmy kognitywne - kategoryzacja (PW) [L-MKK-TCAK-1S.3] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [24/25Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Katarzyna Smyk |
Literatura: |
Podstawowa: Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, przeł. T. Krzeszowski, Warszawa 2010. Krzeszowski T., Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych, „Etnolingwistyka”, t. 6, Lublin 1994, s. 29-51. Maćiewicz J., Metonimia w przekazach ikonicznych, [w:] Wiedzieć - rozumieć - komunikować, pod red. J. Winiarskiej, A. Załazińskiej, Kraków 2019, s. 45-56. Mackiewicz J., Metonimia jako narzędzie perswazji (na przykładzie tekstów prasowych), "Zeszyty Prasoznwcze", 2020, t. 63, nr 3, s. 33-46. Tokarski R., Istota kategoryzacji językowej, [w:] tegoż, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin 2014, s. 109-126. Apresjan Ju., Naiwny obraz świata a leksykografia, "Etnoingwistyka. Problemy języka i kultury", t. 6, 1994, s. 5-12. Wierzbicka A., Semantyka leksykalna. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin 2006, s. 323-371. Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku, Lublin 2007. Dodatkowa: Kleiber G., Semantyka prototypu. Kategorie i znaczenia leksykalne, Kraków 2003. Tylor J. R. , Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, Kraków 2001. Deka S., O metodzie wyodrębniania skryptów kulturowych i kilku skryptach niemieckich i polskich, [w:] Język a komunikacja, 12, Oblicza komunikacji, t. 1. Perspektywy badań nad tekstem, dyskursem i komunikacją, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Zaśko-Zielińska, Kraków 2006, s. 164-179. Opozycje jako kategoria kulturowa, red. M. Badach, K. Smyk, Lublin 2016. Językowa kategoryzacja świata, pod red. R. Grzegorczykowej i A. Pajdzińskiej, Lublin 1996. |
Zakres tematów: |
1. Nurt kognitywny badań kultury. O problemie kategoryzacji - wprowadzenie. 2. Potoczny (a naukowy) obraz świata. 3. Kognitywne badania kultury przez kognitywne badanie języka. 4. Kategoryzacja: prototyp. 5. Kategoryzacja: metonimia. 6-8. Kategoryzacja: metafora. 9-10. Przedpojęciowe schematy wyobrażeniowe 11-12. Kategoryzacja: stereotyp. 13. Skrypty kulturowe Anny Wierzbickiej. 14. Językowo-kulturowy obraz definicja kognitywna (przykład stereotypów ludowych). |
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące: - metoda przewodniego tekstu, - burza mózgów, - dyskusja, - metoda problemowa. Metody podające: - opowiadanie, opis, pogadanka, - prezentacja multimedialna. Wykorzystanie pokazów slajdów, handoutów, kart pracy do zadań indywidualnych i zespołowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena pracy końcowej zaliczeniowej, ocena udziału merytorycznego w dyskusji na zajęciach, ocena wykonywanych i prezentowanych na zajęciach prac indywidualnych i zespołowych. Kryteria zgodne z zasadami przyjętymi na WF UMCS. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.