Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie [H-SM-KUL-2S.3] Semestr zimowy 2024/2025
Seminarium magisterskie, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium magisterskie [H-SM-KUL-2S.3]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [24/25Z] (zakończony)
Seminarium magisterskie [SM], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 4
Limit miejsc: 4
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marta Kubiszyn
Literatura:

Wybór publikacji o charakterze ogólnym odnoszących się do badań kulturowych:

1. Antropologia kultury wizualnej. Wybór tekstów i zagadnień, red. Łukasz Zaremba i Iwona Kurz, Warszawa 2012 (wybrane fragmenty)

Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, PWN Warszawa 2003.

2. Brzeziński J., O pożytkach płynących z nauki metodologii, w: W. Wrzosek (red.), Świat historii, Poznań 1998, s. 113-124.

3. Burszta Wojciech J. (et al.), Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.

4. Culler Jonathan, Uprawianie badań kulturowych, "Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja" 2010 nr 5 (125), s. 97-109,

publikacja dostępna na stronie: http://bazhum.muzhp.pl

5. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. , Metody badań jakościowych, PWN, Warszawa 2009.

6. Diagnoza w kulturze, red. Marek Krajewski, Agata Skórzyńska, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017 (wybrane fragmenty, szczególnie: Wstęp, Podstawy oraz 3 pierwsze rozdziały), publikacja dostępna on-line pod adresem: https://nck.pl/upload/attachments/318698/Diagnoza%20w%20kulturze.pdf

7. Domańska Ewa, Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka? "Teksty Drugie" 2010, nr 1-2, s. 45-55.

8. Emmison M., Smith P., Trendy w badaniach wizualnych – przegląd koncepcji, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Kraków 2012, s. 669-706.

9. Jemielniak, D. (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 1 i 2., Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2012.

10. Kulturoznawstwo Dyscyplina bez dyscypliny?, red. Jerzy Burszta, Warszawa 2010.

11. Rose, G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. (tłum. E. Klekot), Wydawnictwo Naukowe

PWN Warszawa 2010.

12. Storey John, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.

Literatura do wyboru, przedstawiona w ujęciu problemowym

* Metody / badania jakościowe (ogólne wprowadzenie do problematyki):

1. Denzin Norman, Lincoln Yvonna, Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, w: Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

2. Flick, Uwe, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

3. Silverman, David, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, a w szczególności: rozdział 6 „Wybór tematu”; rozdział 7 „Zastosowanie teorii”, rozdział 8 „Wybór metodologii”

* Wywiad jako narzędzie badawcze, historia mówiona

1. Chase Susan E., Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść i głosów, w: Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

2. Frey James H., Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania, w: Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

3. Filipkowski Piotr, Historia mówiona jako hermeneutyka losu. Doświadczenie przedtekstowe, "Teksty Drugie" 2018 nr 1, s. 40-60, publikacja dostępna on-line: URL: http://journals.openedition.org/td/823

4. Kałwa Dobrochna, Historia mówiona w polskich badaniach dziejów najnowszych, "Wrocławski Rocznik Historii Mówionej", 2017, R. VII, s. 163-183; publikacja dostępna on line na stronie: cejsh.icm.edu.pl

5. Kurkowska-Budzan Marta, Oral history - historia publiczna : wersja radykalna, w: Joanna Wojdon (red.), Historia w przestrzeni publicznej,

Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018, s.199-210, ORAZ INNE PUBLIKACJE TEJ AUTORKI dotyczące historii mówionej

6. Lewandowska I., Oral history we współczesnej Polsce – badania projekty, stowarzyszenia, tekst dostępny on-line: http://

www.pamieciprzyszlosc.pl/files/0000/4153/Izabela_Lewandowska.pdf

7. Nowak K., Metodologia oral history, tekst dostępny on-line: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/2620

8. Kvale Steinar, Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

9. Perakyla, Anassi, Analiza rozmów i tekstów, w: Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 (tom 2, rozdział 34).

* Obserwacja jako metoda badawcza

1. Angrosino Michael V., Obserwacja w nowym kontekście. Etnografia, pedagogika i rozwój problematyki społecznej, w: Norman K. Denzin,

Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 (t. 2, rozdział 28).

* Krytyczna analiza dyskursu i teoria ugruntowana

1. Duszak Anna, Fairclough Norman, Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008.

2. Charmaz, Kathy, Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Zakres tematów:

SEMESTR ZIMOWY

01. Prezentacja przez Studentki ostatecznych wersji tematów prac magisterskich + dyskusja dydaktyczna

02. Prezentacje przez Studentki "werbalnych abstraktów" do swoich projektów badawczych + dyskusja dydaktyczna wokół każdego z abstraktów.

03. Prezentacja przez każdą z uczestniczek seminarium problemów i wątpliwości związanych z realizacją własnego projektu badawczego + dyskusja wokół problemów zgłaszanych przez poszczególne osoby.

04. Dyskusja wokół metodologii badań realizowanych przez każdą z uczestniczek seminarium, cz. I

05. Dyskusja wokół metodologii badań realizowanych przez każdą z uczestniczek seminarium, cz. II

06. Dyskusja wokół metodologii badań realizowanych przez każdą z uczestniczek seminarium, cz. III.

07. Prezentacja fragmentów własnej rozprawy przez każdą z uczestniczek seminarium + dyskusja dydaktyczna.

08. Prezentacja fragmentów własnej rozprawy przez każdą z uczestniczek seminarium + dyskusja dydaktyczna.

09. Prezentacja fragmentów własnej rozprawy przez każdą z uczestniczek seminarium + dyskusja dydaktyczna.

10. Prezentacja fragmentów własnej rozprawy przez każdą z uczestniczek seminarium + dyskusja dydaktyczna.

11. Bibliografia - sposoby zapisu, zasady sporządzania bibliografii powtórzenie materiału.

12. Przypisy - sposoby zapisu, zasady sporządzania bibliografii powtórzenie materiału

13. Język pracy naukowej - powtórzenie materiału.

14. Praca warsztatowa z fragmentami tekstów poszczególnych prac.

15. PODSUMOWANIE i POWTÓRZENIE MATERIAŁU

SEMESTR LETNI

01. Prezentacje fragmentów rozprawy przez uczestniczki seminarium + dyskusja dydaktyczna

02. Prezentacje fragmentów rozprawy przez uczestniczki seminarium + dyskusja dydaktyczna

03. Prezentacje fragmentów rozprawy przez uczestniczki seminarium + dyskusja dydaktyczna

04. Edycja tekstu pracy magisterskiej - powtórzenie materiału

05. Procedury związane ze składaniem i obroną pracy magisterskiej

06. Kontrola anty-plagiatowa i problematyka plagiatu.

07. Egzamin magisterski - jak przebiega, jak się do niego przygotować.

08. Egzamin magisterski - ćwiczenie przez Studentki wystąpienia przed Komisją.

09. Prezentacja przez Studentki ostatecznych wersji swoich prac magisterskich + dyskusja dydaktyczna.

10. Prezentacja przez Studentki ostatecznych wersji swoich prac magisterskich + dyskusja dydaktyczna.

11. Prezentacja przez Studentki ostatecznych wersji swoich prac magisterskich + dyskusja dydaktyczna.

12. Prezentacja przez Studentki ostatecznych wersji swoich prac magisterskich + dyskusja dydaktyczna.

13. Prezentacja przez Studentki ostatecznych wersji swoich prac magisterskich + dyskusja dydaktyczna.

14. Prezentacja przez Studentki ostatecznych wersji swoich prac magisterskich + dyskusja dydaktyczna.

15. Powtórzenie i podsumowanie materiału.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem prezentacji PPT, mini-wykładów audio i wideo, podcastów oraz tekstów artykułów naukowych w języku polskim i angielskim

prezentacje przygotowywane przez Studentki + dyskusja dydaktyczna

przygotowywanie krótkich prac /opracowań w czasie zajęć (praca w grupach z wykorzystaniem materiałów dydaktycznych prezentowanych na WK)

Metody i kryteria oceniania:

ocena udziału w dyskusjach dydaktycznych w czasie zajęć (20%)

ocena krótkich prac przygotowywanych w czasie zajęć (20 %)

ocena prezentacji poszczególnych elementów projektu badawczego (20%)

ocena fragmentu rozprawy (napisanego tekstu) (40%)

Uwagi:

wszystkie uczestniczki seminarium są zobowiązanie do przestrzegania terminów składania poszczególnych fragmentów rozprawy - zgodnie z harmonogramem przyjętym na początku semestru zimowego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0