Odmienność podobieństw. Japońskie i amerykańskie gatunki filmowe w dialogu intertekstualnym [H-OP-KUL-1S.1]
Semestr zimowy 2024/2025
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Odmienność podobieństw. Japońskie i amerykańskie gatunki filmowe w dialogu intertekstualnym [H-OP-KUL-1S.1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [24/25Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | 19 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Michał Bobrowski |
Literatura: |
Charles F. Altman, W stronę teorii gatunku filmowego. Michaił Bachtin, Problemy Poetyki Dostojewskiego. David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art/Sztuka filmowa. Wprowadzenie, rozdz. 9 Gatunki filmowe. Tag Gallgher, John Ford. Alicja Helman, Film Gangsterski. Alicja Helman [red.], Kino gatunków. Krzysztof Loska, Poetyka filmu japońskiego. Łukasz A. Plesnar, Twarze westernu. Stephen Prince, The Warrior’s Camera. The Cinema of Akira Kurosawa. David Richie, Hundred Years of Japanese Cinema. Alain Silver, The Samurai Film. |
Zakres tematów: |
Cykl wykładów rozpocznie przegląd wybranych teorii gatunku filmowego i literackiego (David Bordwell, Alicja Helman, Charles F. Altman, Michaił Bachtin). Dalsze zajęcia zostaną poświęcone intertekstualnym relacjom zachodzącym między trzema parami gatunków filmowych: I. westernem i filmem samurajskim (jidai-geki), II. filmem gangsterskim i filmem yakuza (yakuza-eiga), III. hollywoodzkim i japońskim melodramatem filmowym. Gatunki porównane zostaną w przekroju diachronicznym (zaakcentowane zostaną analogie w przebiegu ich ewolucji, ze szczególnym uwzględnieniem obustronnego przepływu zapożyczeń i inspiracji) oraz synchronicznym (podobieństwa i różnice strukturalne na przykładzie całościowych analiz wybranych utworów). Omówione zostanie społeczno-kulturowe znaczenie poszczególnych gatunków w ich rodzimych tradycjach a także różnice w ich recepcji w zależności od kontekstu kulturowego odbiorców. |
Metody dydaktyczne: |
Wykłady problemowe, dyskusja problemowa, metody ekspozycje (prezentacje fragmentów filmowych) |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność i obecność na zajęciach. Przygotowanie pracy pisemnej lub indywidualnej prezentacji poddającej analizie porównawczej wybrane zjawisko z zakresu kultury filmowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.