Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu w mediach [POL-D-LS-EGM] Semestr zimowy 2024/2025
Konwersatorium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Emisja głosu w mediach [POL-D-LS-EGM]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [24/25Z] (zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 51
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Grażyna Stachyra
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Oczkoś M., Paszczodźwięki. Mały poradnik dla wielkich mówców, Warszawa 2010.

2. Oczkoś M., Sztuka mówienia: bez bełkotania i faflunienia, Warszawa 2015.

3. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2004.

4. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2003.

5. Toczyska B., Ruch w głosie. Ćwiczenia nie tylko dla dziennikarzy, Gdańsk 2008.

Literatura uzupełniająca:

G. Stachyra, Radio mówi, ale jak? O sztuce dynamizowania wypowiedzi antenowych. Tradycja i współczesność, Zeszyty Prasoznawcze, 2019, Tom 62, 1 (237), s. 64–79;

G. Stachyra, Komunikowanie emocji w nocnych rozmowach radiowych w świetle paradygmatu analizy konwersacyjnej, „Forum Lingwistyczne” 2017, nr 4, s. 55-67.

Zakres tematów:

1. Rola emisji głosu w pracy w mediach. Podstawowe pojęcia z zakresu emisji głosu. Cele pracy nad emisją.

2. Higiena i terapia głosu. Patologie głosu. Zakres pomocy specjalistycznej.

3. Budowa aparatu głosowego.

4. Rola oddychania w wytwarzaniu głosu. Tory oddechowe. Nauka ćwiczeń oddechowych.

5. Podparcie oddechowe i jego rola w efektywnym mówieniu.

6. Zjawisko rezonansu w mówieniu zawodowym.

7. Nauka ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny.

8. Artykulacja i dykcja - teoria i praktyka.

9. Interpretacja tekstu: akcent, pauza, intonacja.

Metody dydaktyczne:

wykład z prezentacją multimedialną

emisyjne ćwiczenia grupowe

ćwiczenia indywidualne w zakresie emisji i fonacji głosu

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach

aktywność na zajęciach

sposób realizowania ćwiczeń na zajęciach

test z wiedzy i kompetencji

praktyczne zaliczenie umiejętności emisyjnych

Baza pytań testowych zostanie przygotowana na podstawie zakresu wiedzy zdobytej podczas spotkań konwersatoryjnych; każdy student w ramach jednej grupy otrzyma ten sam zestaw pytań

Pytania testowe przyjmą formę: jednokrotnego

lub wielokrotnego wyboru i dopasowywania

odpowiedzi.

Liczba punktów, które może zdobyć student w każdym cyklu nieznacznie się waha, podobnie jak formuła pytań, co ma związek z aktualizowaniem zestawu pytań. Za aktywność w trakcie zajęć student może zdobyć dodatkowe 1-2 punkty.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3708b8fbb (2024-12-19)