Emisja głosu w mediach [POL-D-LS-EGM]
Semestr zimowy 2024/2025
Konwersatorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Emisja głosu w mediach [POL-D-LS-EGM] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [24/25Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 51 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Grażyna Stachyra |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Oczkoś M., Paszczodźwięki. Mały poradnik dla wielkich mówców, Warszawa 2010. 2. Oczkoś M., Sztuka mówienia: bez bełkotania i faflunienia, Warszawa 2015. 3. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2004. 4. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2003. 5. Toczyska B., Ruch w głosie. Ćwiczenia nie tylko dla dziennikarzy, Gdańsk 2008. Literatura uzupełniająca: G. Stachyra, Radio mówi, ale jak? O sztuce dynamizowania wypowiedzi antenowych. Tradycja i współczesność, Zeszyty Prasoznawcze, 2019, Tom 62, 1 (237), s. 64–79; G. Stachyra, Komunikowanie emocji w nocnych rozmowach radiowych w świetle paradygmatu analizy konwersacyjnej, „Forum Lingwistyczne” 2017, nr 4, s. 55-67. |
Zakres tematów: |
1. Rola emisji głosu w pracy w mediach. Podstawowe pojęcia z zakresu emisji głosu. Cele pracy nad emisją. 2. Higiena i terapia głosu. Patologie głosu. Zakres pomocy specjalistycznej. 3. Budowa aparatu głosowego. 4. Rola oddychania w wytwarzaniu głosu. Tory oddechowe. Nauka ćwiczeń oddechowych. 5. Podparcie oddechowe i jego rola w efektywnym mówieniu. 6. Zjawisko rezonansu w mówieniu zawodowym. 7. Nauka ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny. 8. Artykulacja i dykcja - teoria i praktyka. 9. Interpretacja tekstu: akcent, pauza, intonacja. |
Metody dydaktyczne: |
wykład z prezentacją multimedialną emisyjne ćwiczenia grupowe ćwiczenia indywidualne w zakresie emisji i fonacji głosu |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach aktywność na zajęciach sposób realizowania ćwiczeń na zajęciach test z wiedzy i kompetencji praktyczne zaliczenie umiejętności emisyjnych Baza pytań testowych zostanie przygotowana na podstawie zakresu wiedzy zdobytej podczas spotkań konwersatoryjnych; każdy student w ramach jednej grupy otrzyma ten sam zestaw pytań Pytania testowe przyjmą formę: jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru i dopasowywania odpowiedzi. Liczba punktów, które może zdobyć student w każdym cyklu nieznacznie się waha, podobnie jak formuła pytań, co ma związek z aktualizowaniem zestawu pytań. Za aktywność w trakcie zajęć student może zdobyć dodatkowe 1-2 punkty. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.