Vademecum studiów historycznych [H-VSH-H-1S.1]
Semestr zimowy 2024/2025
Konwersatorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Vademecum studiów historycznych [H-VSH-H-1S.1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [24/25Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | 24 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Marek Woźniak |
Literatura: |
. Davies, Historię piszą zwycięzcy, w: tegoż, Smok Wawelski nad Tamizą, Kraków... M. Kula, Czy istnieje historia prawdziwa?, w: tegoż, Krótki raport o użytkowaniu historii, Warszawa 2004, s. 447-461. J. Topolski, Co to jest historia?..., w: tegoż, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998, s. 9-31; J. Pomorski, Historiografia jako autorefleksja kultury poznającej, w: Świat historii, pod. red. W. Wrzoska, Poznań 1998, s. 375-380; J. Pomorski, Społeczna funkcja historii – analiza kontekstów znaczeniowych pojęcia, w: Społeczna funkcja historii a współczesność, pod red. Z. Mańkowskiego i J. Pomorskiego, Lublin 1985, s. 7-20. J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991, s. 9-26, szkic I: Metodologia a potrzeby praktyki badawczej historyków; J. Brzeziński, O pożytkach płynących z nauki metodologii, w: Świat historii, pod red. W. Wrzoska, Poznań 1998, s. 113-124; J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991, s. 53-78, szkic III [Spór o ideał badania...]; J. Topolski, Metodologia historii, Warszawa 1984, s. 445-452 [Różne rozumienie wyjaśniania historycznego]. J. Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991, s. 79-110 [szkic IV: Paradygmatyczna struktura historiografii współczesnej]; J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1996, s. 78-96 [rozdział IV: Rozwój narratywistycznej filozofii historii w końcu XX wieku]. J. Kmita, Wykłady z logiki i metodologii nauk, Warszawa 1977, s. 23-26 [interpretacja humanistyczna]. |
Zakres tematów: |
Podstawowe elementy warsztatu historyka; Czy istnieje historia prawdziwa?; Przeszłość jako przedmiot badań; Wiedza źródłowa i pozaźródłowa w badaniach historycznych; Spór o ideał badania historycznego; Modele i strategie badań historycznych; Rozważania wokół narracji historycznej; Obiektywistyczny i konstruktywistyczny model poznania; Kulturowy wymiar badań historycznych; Interpretacja humanistyczna; Koncepcja metafory historiograficznej i historycznej. |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja dydaktyczna film metoda problemowa wykład konwersatoryjny wykład problemowy metoda tekstu przewodniego |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena: referat esej kolokwium aktywność |
Uwagi: |
Kontakt: wozmar@poczta.fm |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.