Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Najnowsze edycje klasyki - przedmiot opcyjny edytorski [H-NEK-POE-ETR.1S.1] Semestr zimowy 2024/2025
Laboratorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Najnowsze edycje klasyki - przedmiot opcyjny edytorski [H-NEK-POE-ETR.1S.1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [24/25Z] (zakończony)
Laboratorium [LB], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: 11
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Artur Timofiejew
Literatura:

J. Billingham, Redagowanie tekstów, Warszawa 2006.

K. Budrowska, Tekst kanoniczny, intencja twórcza i inne kłopoty, „Pamiętnik Literacki”, 2006, z. 3.

K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Toruń 2011.

R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.

J. Trzynadlowski, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983.

E. Wolańska, A. Wolański, Poradnik redaktora. Zasady opracowania typograficznego tekstów w języku polskim, [w:] Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2006.

A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny przewodnik, Warszawa 2008.

Zakres tematów:

1. Edycje klasyki dawniej i dzisiaj; specyfika tzw. edycji szkolnych;

2. Komentarz merytoryczny (historycznoliteracki, tekstologiczny, językowy) i edytorski w najnowszych szkolnych wydaniach klasyki;

3. Rodzaje upostaciowania komentarza merytorycznego (wprowadzenie, glosa, przypis, posłowie);

4. Relacje między treściami historycznoliterackimi a tekstologiczno-językowymi w obrębie komentarza merytorycznego;

5. Kierunki redukcji i uogólnień w ramach komentarza merytorycznego i edytorskiego, wynikające z celu edycji;

6. Najczęstsze uproszczenia i błędy we współczesnych wydaniach klasyki dla szkół, sposoby ich uniknięcia.

Metody dydaktyczne:

• dyskusja dydaktyczna

• ekspozycja

• klasyczna metoda problemowa

• korekta prac

Metody i kryteria oceniania:

Metody - bieżące ocenianie prac zaliczeniowych, prezentacji, projektów, aktywności na zajęciach.

Kryteria oceniania - zgodnie z zasadami określonymi w procedurze wewnętrznej SJK WH UMCS.

Uwagi:

Konwersatorium w semestrze zimowym 2024/2025 prowadzone jest w trybie stacjonarnym.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3708b8fbb (2024-12-19)