Antyk w literaturze staropolskiej [L-ANLS-FP-1S.1]
Semestr zimowy 2024/2025
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Antyk w literaturze staropolskiej [L-ANLS-FP-1S.1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [24/25Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Dariusz Chemperek |
Literatura: |
1. E. Buszewicz, Genologia i finezja. Najkrótsze pieśni Jana Kochanowskiego, „Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”, 20 (2020), s. 59-75. 2. D. Chemperek, „Spodnie szaty” „Sielanek” Szymona Szymonowica: idee kontrreformacji, w: Świt i zmierzch baroku, red. M. Hanusiewicz i in., Lublin 2002, s. 199-215. 3. D. Chemperek, „Umysł przecię z swojego toru nie wybiega”. O poezji medytacyjnej Daniela Naborowskiego, Lublin 1998. 4. Cz. Hernas, Barok, Warszawa 1976 (i wyd. nast.). 5. R. Graves, Mity greckie, przeł. H. Krzeczkowski, wstęp A. Krawczuk, Warszawa 1992. 6. Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1997. 7. T. Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 1995 (i wyd. nast.). 8. K. Mrowcewicz, Proteusz i cztery żywioły. Wątki platońskie i hermetyczne we fraszce „Do gór i lasów”, w: Przełom wieków XVI i XVII w literaturze polskiej, red. B. Otwinowska i in., Wrocław 1989, s. 171-181. 9. R. Rusnak, Fraszka „Na „Historyją trojańską” (II 74) Jana Kochanowskiego: niejasności, znaki zapytania, dubia, „Pamiętnik Literacki” 2018, z. 4, s. 111-118. 10. J. Ziomek, Renesans, Warszawa 1977 (i wyd. nast.). |
Zakres tematów: |
1-2. Gall Anonim, Kronika polska – motywy homeryckie, owidiańskie, topika antyczna. 3. K. Janicjusz, elegia De se ipso – inkrustacje mitologiczne, z historii starożytnej, humanizm chrześcijański. 4 - 7. J. Kochanowski, Fraszki (m. in. Na swoje księgi I, 2; Na „Historyją trojańską” II, 74; O nowych fraszkach II, 89; Do gór i lasów III, 1, Do Magdaleny III, 28) – motywy homeryckie, safickie, neoplatońskie, topos theatrum mundi, różne kreacje poety wobec tradycji antycznej. 8 - 9. J. Kochanowski, pieśń Panny XII (Pieśń świętojańska o sobótce), P II 11 – reinterpretacje tradycji horacjańskiej: polonizacja, przekład, parafraza. 10. M. Sęp Szarzyński, Sonet V – dyskusja z Anakreontem, humanizm chrześcijański. 11 -12. Sz. Szymonowic, Czary – wobec tradycji Teokryta i Wergiliusza, idee kontrreformacji. 13. D. Naborowski, wybór wierszy – recepcja stoicyzmu. 14. S. Twardowski, Nadobna Paskwalina – mitologia w służbie kontrreformacji, barokowa alegoreza. |
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem źródłowym. Objaśnienie. Klasyczna metoda problemowa. Dyskusja dydaktyczna. Elementy wykładu informacyjnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w konwersatorium, sprawdzian pisemny. Kryteria oceniania zgodne z zasadami określonymi w procedurze wewnętrznej SJK WF UMCS. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.