Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia nauk humanistycznych i społecznych [H-MN-ARW-2S.4] Semestr letni 2024/2025
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodologia nauk humanistycznych i społecznych [H-MN-ARW-2S.4]
Zajęcia: Semestr letni 2024/2025 [24/25L] (w trakcie)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:15 - 14:00
sala 318
Budynek Nowej Humanistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2025-04-29 13:15 : 14:00 sala 318
Budynek Nowej Humanistyki
2025-05-06 13:15 : 14:00 sala 318
Budynek Nowej Humanistyki
2025-05-13 13:15 : 14:00 sala 318
Budynek Nowej Humanistyki
2025-05-20 13:15 : 14:00 sala 318
Budynek Nowej Humanistyki
2025-05-27 13:15 : 14:00 sala 318
Budynek Nowej Humanistyki
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: 14
Prowadzący: Marek Woźniak
Literatura:

Spis zalecanych lektur: (wybór): Adam Grobler, Metodologia nauk, Krakow 2006; Paul K. Feyerabend, Przeciw metodzie, Wrocław 1996; Thomas S. Kuhn, Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych, Warszawa 1985; Thomas S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 1968; Jan Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991; Andrzej Zybertowocz, Przemoc i poznanie, Toruń 1995; J. Kmita, Kultura i poznanie, Warszawa 1985; J. Topolski, Teoria wiedzy historycznej, Poznań 1983; J. Brzeziński, O pożytkach płynących z nauki metodologii, w: Świat historii, pod red. W. Wrzoska, Poznań 1998, s. 113-124; J. Such, M. Szcześniak, Filozofia nauki, Poznań 1999, J. Losee, Wprowadzenie do filozofii nauki, Warszawa 2001; J. Pomorski, "Paradygmatyczna struktura historiografii współczesnej", [w:] Przegląd Humanistyczny, nr 10, 1987: 77-102; P. K. Feyerabend, "Krytyka naukowego rozumu", [w:] Racjonalność i styl myślenia, wybór E. Mokrzycki, Warszawa 1992: 162-217; Jakub Karpiński, Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Warszawa 2006; Tadeusz Pawłowski, Pojęcia i metody współczesnej humanistyki, Wrocław 1977; Tadeusz Pawłowski, Tworzenie pojęć i definiowanie w naukach humanistycznych, Warszawa 1978.

Zakres tematów:

Klasyfikacja i typologia

Nauka i jej funkcje

Nauki nomotetyczne i nauki idiograficzne

Spór o przedmiot i metodę nauki

„Rozumienie” i „wyjaśnianie”

Pojęcie i koncepcja paradygmatu w nauce

Definiowane pojęć

Teoria i hipoteza

Obiektywistyczny model poznania

Konstruktywistyczny model poznania

Metody dydaktyczne:

dyskusja dydaktyczna

metoda problemowa

wykład konwersatoryjny

wykład problemowy

metoda tekstu przewodniego

Metody i kryteria oceniania:

aktywność

test semestralny

obecność

Uwagi:

wozmar@poczta.fm

konsultacje:

poniedziałek 8.00-9.00, p. 326

środa 8.00-9.00 p. 326

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0