Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tradycje literatury dawnej [H-TLD-ETR-1S.2] Semestr letni 2024/2025
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Tradycje literatury dawnej [H-TLD-ETR-1S.2]
Zajęcia: Semestr letni 2024/2025 [24/25L] (w trakcie)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: 24
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Tomasz Lawenda, Artur Timofiejew
Literatura:

T. Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 1995 i n;

J. Ziomek, Renesans, Warszawa 1995 i n.;

Cz. Hernas, Barok, Warszawa 1998 i n.;

Klimowicz M., Oświecenie, Warszawa 1998;

Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 1990;

Pisarze polskiego oświecenia, t. 1 - 3, red. T. Kostkiewiczowa, Z. Goliński, Warszawa 1992 – 1998;

Libera Z., Oświecenie, Warszawa 1991;

Kostkiewiczowa T., Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko, Warszawa 1975;

Kostkiewiczowa T., Polski wiek świateł. Obszary swoistości, Wrocław 2002;

Żbikowski P., Klasycyzm postanisławowski. Doktryna estetycznoliteracka, Warszawa 1999.

Zakres tematów:

ŚREDNIOWIECZE, RENESANS, BAROK

1. "Bogurodzica" w kręgu średniowiecznej kultury religijnej - teologia, ikonografia, artyzm.

2. "Lament świętokrzyski" jako przejaw doloryzmu późnego średniowiecza.

3-4. W kręgu średniowiecznych rozważań 'de morte' ("Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią", "Skarga umierającego").

5. "O sobie samym do potomności" Klemensa Janicjusza wobec idei humanizmu renesansowego

6-7. "Czego chcesz od nas, Panie" i "Zuzanna" Jana Kochanowskiego - inspiracje biblijne, artyzm, dawne przekazy utworów.

8-9. Inspiracje antyczne poezji Jana z Czarnolasu (Safona, Anakreont, Horacy).

10-11. Poezja metafizyczna M. Sępa Szarzyńskiego (sonety i parafrazy psalmów).

12. Problematyka temporalna w poezji medytacyjnej D. Naborowskiego.

13-14. Idea "Amor sacer" i "Amor profanus" w "Emblematach" Z. Morsztyna.

15. Poezja libertyńska i konceptystyczna Jana Andrzeja Morsztyna.

OŚWIECENIE

1-3. Satyra oświeceniowa – cechy gatunkowe, związek z programem naprawy Rzeczypospolitej, refleksja nad własną epoką.

4-6. Poemat heroikomiczny – cechy gatunkowe, związek z tradycją eposu; heroikomizm i funkcja dydaktyczna „Myszeidy” i „Monachomachii” Krasickiego.

7-8. Bajka epigramatyczna i narracyjna czasów oświecenia; struktura i dydaktyzm bajek Krasickiego.

9 .Bajka polityczna jako narzędzie publicystyki okresu Sejmu Wielkiego.

10-11. „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki” Krasickiego jako oświeceniowa powieść edukacyjna.

12-13. Cechy strukturalne i wymiar dydaktyczny komedii oświeceniowej.

14. Sielanka sentymentalna – cechy gatunku i przesłanie ideowe na wybranych przykładach z twórczości Karpińskiego i Kniaźnina.

15. Rokoko w literaturze polskiej.

Metody dydaktyczne:

dyskusja dydaktyczna

ekspozycja

klasyczna metoda problemowa

korekta prac

Metody i kryteria oceniania:

Metody - ocena testu zaliczeniowego / pracy zaliczeniowej K_W01, K_W03, K_W05, K_U01, K_U06, K_K01, aktywności na zajęciach K_W01, K_W03, K_W05, K_U01, K_U06, K_K01, K_K07

Kryteria oceniania - zgodnie z zasadami określonymi w procedurze wewnętrznej SJK WHF UMCS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0