Tradycje literatury dawnej [H-TLD-ETR-1S.2]
Semestr letni 2024/2025
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Tradycje literatury dawnej [H-TLD-ETR-1S.2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/2025 [24/25L]
(w trakcie)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | 24 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Tomasz Lawenda, Artur Timofiejew |
Literatura: |
T. Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 1995 i n; J. Ziomek, Renesans, Warszawa 1995 i n.; Cz. Hernas, Barok, Warszawa 1998 i n.; Klimowicz M., Oświecenie, Warszawa 1998; Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 1990; Pisarze polskiego oświecenia, t. 1 - 3, red. T. Kostkiewiczowa, Z. Goliński, Warszawa 1992 – 1998; Libera Z., Oświecenie, Warszawa 1991; Kostkiewiczowa T., Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko, Warszawa 1975; Kostkiewiczowa T., Polski wiek świateł. Obszary swoistości, Wrocław 2002; Żbikowski P., Klasycyzm postanisławowski. Doktryna estetycznoliteracka, Warszawa 1999. |
Zakres tematów: |
ŚREDNIOWIECZE, RENESANS, BAROK 1. "Bogurodzica" w kręgu średniowiecznej kultury religijnej - teologia, ikonografia, artyzm. 2. "Lament świętokrzyski" jako przejaw doloryzmu późnego średniowiecza. 3-4. W kręgu średniowiecznych rozważań 'de morte' ("Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią", "Skarga umierającego"). 5. "O sobie samym do potomności" Klemensa Janicjusza wobec idei humanizmu renesansowego 6-7. "Czego chcesz od nas, Panie" i "Zuzanna" Jana Kochanowskiego - inspiracje biblijne, artyzm, dawne przekazy utworów. 8-9. Inspiracje antyczne poezji Jana z Czarnolasu (Safona, Anakreont, Horacy). 10-11. Poezja metafizyczna M. Sępa Szarzyńskiego (sonety i parafrazy psalmów). 12. Problematyka temporalna w poezji medytacyjnej D. Naborowskiego. 13-14. Idea "Amor sacer" i "Amor profanus" w "Emblematach" Z. Morsztyna. 15. Poezja libertyńska i konceptystyczna Jana Andrzeja Morsztyna. OŚWIECENIE 1-3. Satyra oświeceniowa – cechy gatunkowe, związek z programem naprawy Rzeczypospolitej, refleksja nad własną epoką. 4-6. Poemat heroikomiczny – cechy gatunkowe, związek z tradycją eposu; heroikomizm i funkcja dydaktyczna „Myszeidy” i „Monachomachii” Krasickiego. 7-8. Bajka epigramatyczna i narracyjna czasów oświecenia; struktura i dydaktyzm bajek Krasickiego. 9 .Bajka polityczna jako narzędzie publicystyki okresu Sejmu Wielkiego. 10-11. „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki” Krasickiego jako oświeceniowa powieść edukacyjna. 12-13. Cechy strukturalne i wymiar dydaktyczny komedii oświeceniowej. 14. Sielanka sentymentalna – cechy gatunku i przesłanie ideowe na wybranych przykładach z twórczości Karpińskiego i Kniaźnina. 15. Rokoko w literaturze polskiej. |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja dydaktyczna ekspozycja klasyczna metoda problemowa korekta prac |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody - ocena testu zaliczeniowego / pracy zaliczeniowej K_W01, K_W03, K_W05, K_U01, K_U06, K_K01, aktywności na zajęciach K_W01, K_W03, K_W05, K_U01, K_U06, K_K01, K_K07 Kryteria oceniania - zgodnie z zasadami określonymi w procedurze wewnętrznej SJK WHF UMCS. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.