Praktyczna nauka języka rosyjskiego [H-PNJR-RU-1S.2]
Semestr letni 2024/2025
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego [H-PNJR-RU-1S.2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/2025 [24/25L]
(w trakcie)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | 13 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Weronika Markowska, Swietłana Szaszkowa |
Literatura: |
Literatura podstawowa: SŁOWNIKI 1. Кузнецов С.А. ред., 2003, Большой толковый словарь русского языка, Санкт-Петербург 2. Rieger J., Rieger E., 2004, Słownik tematyczny rosyjsko-polski, Warszawa MATERIAŁY DYDAKTYCZNE 1. Bartkiewicz W., 2011, Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda. Warszawa. 2. Dziewanowska D. , 2005, Грамматика без проблем, Warszawa. 3. Pado A., 2017, Beseda cz. 1, Warszawa. Podręcznik i zeszyt ćwiczeń. 4. Одинцова И.В., 2019, Звуки. Ритмика. Интонация. Учебное пособие, Москва. CZASOPISMA Остановка: Россия! |
Zakres tematów: |
Zagadnienia ortograficzne (dr Weronika Markowska): 1. Pisownia samogłosek w przedrostkach oraz na styku przedrostka i rdzenia. 2. Pisownia znaku miękkiego. Funkcja zmiękczająca znaku miękkiego. 3. Pisownia znaku miękkiego. Funkcja gramatyczna znaku miękkiego. 4. Pisownia znaku miękkiego. Funkcja rozdzielająca znaku miękkiego. 5. Pisownia znaku twardego. Zagadnienia gramatyczne (dr Weronika Markowska): 1. Przymiotnik. Klasyfikacja i odmiana przymiotników miękkotematowych i twardotematowych. 2. Stopniowanie przymiotników. 3. Tryb rozkazujący. 4. Zaimek. 5. Liczebnik. Zagadnienia ortoepiczne i intonacyjne (dr Swietana Szaszkowa): 1. Wymowa samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych. 2. Wymowa spółgłosek w sąsiedztwie głosek (dźwięcznych i bezdźwięcznych), zbitek spółgłoskowych. 3. Podstawy intonacji: IK-1, 2, 3 Zagadnienia leksykalne i komunikacyjne (dr Swietana Szaszkowa, dr Weronika Markowska) 1. Дом, квартира. Типы жилых домов; названия помещений в доме/квартире и их обстановка; названия элементов мебели и аксессуаров („ложные друзья переводчика”: диван, ковёр, ночник, станция, академик ); пространство около дома/ квартиры; домашние обязанности членов семьи; студенческое жильё: общежитие, частная квартира; жилищные проблемы; ремонт дома/квартиры. 2.Образование. Система образования в Польше и в России: виды школ, школьные предметы; новые возможности: программы типа Erasmus, стажировки; учитель-ученик, преподаватель-студент – взаимоотношения; школа/университет XXI века; студенческая жизнь. 3.Трудоустройство. Названия профессий, модные и популярные профессии, современная биржа труда (поиск работы, CV и сопроводительное письмо – ключи к успеху; собеседование. |
Metody dydaktyczne: |
- korekta prac; - objaśnianie lub wyjaśnianie; - gry dydaktyczne; - wytwórcze ćwiczenia praktyczne; - dyskusja; |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: zgodnie z zasadami określonymi w procedurze wewnętrznej SJK Wydziału Filologicznego UMCS. 1. Stopień przygotowania do zajęć i aktywność na zajęciach. 2. Pozytywne oceny z śródsemestralnych prac kontrolnych. 3. Prace wytwórcze realizowane na zajęciach. 4. Zadania domowe. 5. Wszystkie prace/testy kontrolne oraz wypracowania należy zaliczyć w wyznaczonym przez wykładowcę terminie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.