Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia w filmie [F-FF-25L(fakultet)] Semestr letni 2024/2025
Konwersatorium, grupa nr 10

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Filozofia w filmie [F-FF-25L(fakultet)]
Zajęcia: Semestr letni 2024/2025 [24/25L] (w trakcie)
Konwersatorium [KW], grupa nr 10 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: 24
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Paweł Bytniewski
Literatura:

Filmografia:

Powiększenie (1966) w reżyserii Michelangela Antonioniego

Zelig (1983) w reżyserii Woody’ego Allena

Ostatnie kuszenie Chrystusa (1988) w reżyserii Martina Scorsese

Kino Paradiso (1988) w reżyserii Giuseppe Tornatore

Memento (2000) w reżyserii Christophera Nolana

Nie parz w górę (2021) w reżyserii Adama McKaya

Literatura:

1. Cortazar J., Babie lato, w: tenże, Tajna broń, tłum. Z. Chądzyńska, Wydawnictwo Muza, Warszawa 1999.

2. Deleuze J., Kino. 1. Obraz-ruch. 2. Obraz-czas, tłu., J. Marganski, Wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008. [wybrane fragmenty]

3. Demby J., „Myślę, więc kino istnieje”. Związki filmu i filozofii według Juliette Cerf, „Media-Kultura-Komunikacja Społeczna” 2019, nr 4, s. 149-160.

4. Gurczyński J., Czym jest wirtualność Matrix jako model rzeczywistości wirtualnej, wyd. UMCS, Lublin 2013. [wybrane fragmenty]

5. Helman A., Ostaszewski J., Historia myśli filmowej. Podręcznik, Wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010. [wybrane fragmenty]

6. Mościcki P., Godard. Pasaże, Wyd. Ha!art, Kraków 2010. [wybrane fragmenty] http://archiwum.ha.art.pl/prezentacje/37-godard-pasaze/1549-pawe-moscicki-idea-kina-fragment-ksiazki-godard-pasaze.html

7. Zalewski A., Inspiracje fenomenologiczne w myśli filmowej (1), „Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstowchowie. Filozofia” 2013, nr 10, s. 7-29.

8. Zalewski A., Inspiracje fenomenologiczne w myśli filmowej (2), „Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filozofia” 2014, nr 11, s. 41-59.

Zakres tematów:

1) Wprowadzenie - Filozofia i film

2 i 3) Powiększenie (1966) w reżyserii Michelangela Antonioniego

4) Analiza, dyskusja – fikcja a rzeczywistość

5) Zelig (1983) w reżyserii Woody’ego Allena

6) Analiza, dyskusja – autentyczność bycia, tożsamość

7) Ostatnie kuszenie Chrystusa (1988) w reżyserii Martina Scorsese

8) Analiza, dyskusja – doświadczenie religijne a religia

9) Kino Paradiso (1988) w reżyserii Giuseppe Tornatore

10) Analiza, dyskusja – kultura masowa, ludyczna forma kultury

11) Memento (2000) w reżyserii Christophera Nolana

12) Analiza, dyskusja – czas jako źródło tożsamości,

13) Nie patrz w górę (2021) w reżyserii Adama McKaya

14) Analiza, dyskusja – media w polityce

15) Podsumowanie

Opis zajęć: Zajęcia poświęcone są namysłowi nad problemem, czy film może być medium treści filozoficznych? Która warstwa filmu jest z tego punktu widzenia najbardziej istotna – sposób obrazowania, fabuła, montaż, temat…? Fenomenologicznie kwestię ujmując, za Husserlem, możemy powiedzieć, że sens to sposób ujmowania przedmiotu. Niewątpliwie, film jest jednym z takich ujęć, poczynając od kadru kończąc na filmowej narracji.

W oparciu o filozoficzną analizę sześciu wybranych filmów będziemy podejmować analizę konkretnych problemów filozoficznych, tj. problem poznawczego dostępu do rzeczywistości, sposobów istnienia rzeczywistości, jej doświadczania, tożsamości człowieka, autentyczności bytu ludzkiego, doświadczenia religijnego i wielu innych.

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy, konwersatorium, projekcja filmu, analiza filmu i tekstu, dyskusja,

Metody i kryteria oceniania:

1) ocena aktywności na zajęciach, ocena znajomości analizowanych filmów oraz tekstów i podejmowanej problematyki,

2) obecność na zajęciach (na cały kurs 2 razy można nie być bez konieczności zaliczania) oraz pozytywna ocena z udziału bieżącego w zajęciach

Uwagi:

Fakultet dedykowany dla kierunku Kreatywność społeczna

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0