Filozofia w filmie [F-FF-25L(fakultet)]
Semestr letni 2024/2025
Konwersatorium,
grupa nr 10
Przedmiot: | Filozofia w filmie [F-FF-25L(fakultet)] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/2025 [24/25L]
(w trakcie)
Konwersatorium [KW], grupa nr 10 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | 24 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Paweł Bytniewski |
Literatura: |
Filmografia: Powiększenie (1966) w reżyserii Michelangela Antonioniego Zelig (1983) w reżyserii Woody’ego Allena Ostatnie kuszenie Chrystusa (1988) w reżyserii Martina Scorsese Kino Paradiso (1988) w reżyserii Giuseppe Tornatore Memento (2000) w reżyserii Christophera Nolana Nie parz w górę (2021) w reżyserii Adama McKaya Literatura: 1. Cortazar J., Babie lato, w: tenże, Tajna broń, tłum. Z. Chądzyńska, Wydawnictwo Muza, Warszawa 1999. 2. Deleuze J., Kino. 1. Obraz-ruch. 2. Obraz-czas, tłu., J. Marganski, Wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008. [wybrane fragmenty] 3. Demby J., „Myślę, więc kino istnieje”. Związki filmu i filozofii według Juliette Cerf, „Media-Kultura-Komunikacja Społeczna” 2019, nr 4, s. 149-160. 4. Gurczyński J., Czym jest wirtualność Matrix jako model rzeczywistości wirtualnej, wyd. UMCS, Lublin 2013. [wybrane fragmenty] 5. Helman A., Ostaszewski J., Historia myśli filmowej. Podręcznik, Wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010. [wybrane fragmenty] 6. Mościcki P., Godard. Pasaże, Wyd. Ha!art, Kraków 2010. [wybrane fragmenty] http://archiwum.ha.art.pl/prezentacje/37-godard-pasaze/1549-pawe-moscicki-idea-kina-fragment-ksiazki-godard-pasaze.html 7. Zalewski A., Inspiracje fenomenologiczne w myśli filmowej (1), „Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstowchowie. Filozofia” 2013, nr 10, s. 7-29. 8. Zalewski A., Inspiracje fenomenologiczne w myśli filmowej (2), „Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filozofia” 2014, nr 11, s. 41-59. |
Zakres tematów: |
1) Wprowadzenie - Filozofia i film 2 i 3) Powiększenie (1966) w reżyserii Michelangela Antonioniego 4) Analiza, dyskusja – fikcja a rzeczywistość 5) Zelig (1983) w reżyserii Woody’ego Allena 6) Analiza, dyskusja – autentyczność bycia, tożsamość 7) Ostatnie kuszenie Chrystusa (1988) w reżyserii Martina Scorsese 8) Analiza, dyskusja – doświadczenie religijne a religia 9) Kino Paradiso (1988) w reżyserii Giuseppe Tornatore 10) Analiza, dyskusja – kultura masowa, ludyczna forma kultury 11) Memento (2000) w reżyserii Christophera Nolana 12) Analiza, dyskusja – czas jako źródło tożsamości, 13) Nie patrz w górę (2021) w reżyserii Adama McKaya 14) Analiza, dyskusja – media w polityce 15) Podsumowanie Opis zajęć: Zajęcia poświęcone są namysłowi nad problemem, czy film może być medium treści filozoficznych? Która warstwa filmu jest z tego punktu widzenia najbardziej istotna – sposób obrazowania, fabuła, montaż, temat…? Fenomenologicznie kwestię ujmując, za Husserlem, możemy powiedzieć, że sens to sposób ujmowania przedmiotu. Niewątpliwie, film jest jednym z takich ujęć, poczynając od kadru kończąc na filmowej narracji. W oparciu o filozoficzną analizę sześciu wybranych filmów będziemy podejmować analizę konkretnych problemów filozoficznych, tj. problem poznawczego dostępu do rzeczywistości, sposobów istnienia rzeczywistości, jej doświadczania, tożsamości człowieka, autentyczności bytu ludzkiego, doświadczenia religijnego i wielu innych. |
Metody dydaktyczne: |
wykład problemowy, konwersatorium, projekcja filmu, analiza filmu i tekstu, dyskusja, |
Metody i kryteria oceniania: |
1) ocena aktywności na zajęciach, ocena znajomości analizowanych filmów oraz tekstów i podejmowanej problematyki, 2) obecność na zajęciach (na cały kurs 2 razy można nie być bez konieczności zaliczania) oraz pozytywna ocena z udziału bieżącego w zajęciach |
Uwagi: |
Fakultet dedykowany dla kierunku Kreatywność społeczna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.