Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie [F-K.137] Semestr letni 2024/2025
Seminarium licencjackie, grupa nr 9

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium licencjackie [F-K.137]
Zajęcia: Semestr letni 2024/2025 [24/25L] (w trakcie)
Seminarium licencjackie [SEM-LIC], grupa nr 9 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: 6
Prowadzący: Witold Wachowski
Strona domowa grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AQio4dPJuuhzGw8nn-u_Zn1xpaMJyGdFmlj_WZpY20Ac1%40thread.tacv2/conversations?groupId=518acccd-cbd9-4a7e-93dc-f639b3fe4caf&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b
Literatura:

Podstawowe źródła, których fragmenty zostaną wybrane i uzupełnione dodatkowymi źródłami w oparciu o zainteresowania grupy seminaryjnej:

- S. C. Levinson i N. J. Enfield (red.) (2006). Roots of Human Sociality. Culture, Cognition and Interaction. Routledge.

- S. T. Fiske i S. E. Taylor. (2021). Social Cognition: From brains to culture. SAGE Publications.

- G. Bateson. (1996). Umysł i przyroda. Jedność konieczna. (Tłum. A. Tanalska-Dulęba). Państwowy Instytut Wydawniczy.

- E. Hutchins. (1995). Cognition in the Wild. MIT Press.

- A. Newen, L. De Bruin i S. Gallagher (red.). (2020). The Oxford Handbook of 4E Cognition. Oxford University Press.

- D. Norman. (2018). Dizajn na co dzień. (Przeł. D. Malina). Wydawnictwo Karakter.

- H. S. Kim i J. Y. Sasaki. (2013). Cultural Neuroscience: Biology of the Mind in Cultural Contexts. Annual Review of Psychology, 65(1).

- L. Feldman-Barrett. (2024). Jak powstają emocje. Sekretne życie mózgu. (Przeł. A. Jarosz). Wydawnictwo: CeDeWu.

- C. Fine. (2019). Urojenia płciowe. Jak dzięki naszym umysłom, społeczeństwu i neuroseksizmowi powstają różnice między kobietami a mężczyznami. (Przeł. A. Derra). Wydawnictwo Naukowe UMK.

- Ł. Afeltowicz. (2012). Modele, artefakty, kolektywy: praktyka badawcza w perspektywie współczesnych studiów nad nauką. Wydawnictwo Naukowe UMK.

- A. M. Lorusso. (2015). Cultural Semiotics. For a Cultural Perspective in Semiotics. Springer.

- S. Lindgren i J. Holmström. (2020). A Social Science Perspective on Artificial Intelligence: Building Blocks for a Research Agenda. Journal of Digital Social Research, 2(3).

- D. S. McNamara. (2024). Social Robots: A Special Collection of Articles Published in Technology, Mind, and Behavior (2020–2024). 5(3).

- N. J. Nersessian. (2022). Interdisciplinarity in the making: Models and methods in frontier science. MIT Press.

- C. Moleiro. (2018). Culture and Psychopathology: New Perspectives on Research, Practice, and Clinical Training in a Globalized World. Frontiers in Psychiatry, 10;9:366.

- C. Malabou. (2022). The Brain of History, or, The Mentality of the Anthropocene. W: Plasticity: The Promise of Explosion. Edinburgh University Press.

Zakres tematów:

Na naszym seminarium skupimy się na tych metodach i podejściach w kognitywistyce, które służą pozytywnej odpowiedzi na (tutaj uproszczone) pytanie: czy kultura jest ważną częścią procesów poznawczych? W świetle tej perspektywy, ludzie jako istoty poznające nie żyją w próżni. Są częścią określonych ekosystemów poznawczych. Mają płeć, wiek, charakter i stany emocjonalne, problemy zdrowotne czy ekonomiczne, należą do bardziej lub mniej zróżnicowanych grup społecznych, uczą się, pracują, współpracują, podejmują wybory polityczne, są religijni lub nie, walczą o swoje prawa lub poddają decyzjom większości, ufają nauce lub wprost przeciwnie itd.

W jakim zakresie te aspekty są aspektami ludzkiej aktywności poznawczej? Właśnie na to pytanie odpowiemy sobie na seminarium. Co więcej, przyjrzymy się licznym przypadkom tego, jak ludzie i elementy pozaludzkie współtworzą większe struktury, badane jako systemy poznawcze. Skupimy się na problemie, jak jednostkowe, wewnętrzne procesy poznawcze wchodzą w interakcje z procesami tych szerokich systemów. Przeanalizujemy nawet przypadek, w którym proces kulturowy jest badany jak proces poznawczy.

Tematy prac licencjackich, które sformułują uczestniczki i uczestnicy seminarium, odnosić się mogą do tak różnych nurtów, stanowisk i metod badawczych, jak badania nad poznaniem ucieleśnionym i usytuowanym, neuronauka kulturowa, etnografia poznawcza, teoria poznania rozproszonego, semiotyka kulturowa, kognitywistyka nauki, kognitywistyka religii, neurofeminizm, badania nad antropocenem, antropologia sportu, przetwarzanie predykcyjne w procesach społecznych i in.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność, referowanie etapu pracy, ewentualny udział w projektach naukowych.

Uwagi:

prow. dr Wachowski: Społeczno-kulturowe wymiary poznania

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0