Dziedzictwo kulturowe - problemy dokumentacji i ochrony [H-DKPD-KUL-1S.3]
Semestr zimowy 2019/2020
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dziedzictwo kulturowe - problemy dokumentacji i ochrony [H-DKPD-KUL-1S.3] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [19/20Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Beata Maksymiuk-Pacek |
Literatura: |
Bartmiński Jerzy, Jak archiwizować materiały folklorystyczne?, "Twórczość Ludowa" 1999, nr 3-4, s. 38-40. Bartmiński Jerzy, Maksymiuk-Pacek Beata, Michalec Anna, Archiwum Etnolingwistyczne Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, IX Konferencija Doslidnikiv Narodnoj Muziki Červonorus’kich (Galic’ko-Volodimirs’kich) ta Sumižnich Zemel’ (L’viv 2010), red. Bogdan Lukanjuk, Jurij Ribak, Lviv 2010, s. 85-92. Digitalizacja piśmiennictwa, red. Dariusz Paradowski, Warszawa 2010. Dlaczego i jak w nowoczesny sposób chronić dziedzictwo kulturowe, red. Andrzej Rottermund, Warszawa 2014. Jackowski Jacek, Archiwa dźwiękowe w Polsce - zasób i dostępność [http://www.muzykatradycyjna.pl/pl/leksykon/artykuly/articles/archiwa-dzwiekowe-w-polsce-zasob-i-dostepnosc-679]. Jackowski Jacek, Digitalizacja Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN, "Polskie Biblioteki Cyfrowe" 2010, s. 63-65. Maksymiuk-Pacek Beata, O lubelskiej kartotece kolędowej, "Rocznik Przemyski" 2018 z. 2, s. 131-139. Narracja, obyczaj, wiedza... O zachowaniu niematerialnego dziedzictwa kulturowego, red. Agnieszka Przbyła-Dumin, Chorzów-Lublin-Warszawa 2016. Niematerialne dziedzictwo kulturowe: źródła - wartości - ochrona, red. Jan Adamowski, Katarzyna Smyk, Lublin-Warszawa 2013. Niematerialne dziedzictwo kulturowe: zakresy - identyfikacja - zagrożenia, red. Jan Adamowski, Katarzyna Smyk, Lublin-Warszawa 2015. Sobiescy Jadwiga i Marian, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Kraków 1973. Lutyńska Krystyna, Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzanie narzędzia badawczego, Wrocław 1984. |
Zakres tematów: |
1. Czym jest dziedzictwo kulturowe? Czym jest Narodowy Instytut Dziedzictwa? 2. W jaki sposób pozyskujemy materiały terenowe (kwestionariusz jako narzędzie badawcze). 3. Sposoby dokumentowania i ochrony zasobów dziedzictwa kulturowego. 4. Digitalizacja jako metoda zabezpieczenia zbiorów archiwalnych. 5-6. Zajęcia praktyczne polegające na sporządzeniu protokołu, inwentarza, transkrypcji materiałów nagranych w terenie. 7. Omówienie i przedstawienie różnych typów archiwów w Polsce. 8-10. Wybrane instytucje zajmujące się dokumentowaniem dziedzictwa kulturowego w Polsce (np. Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, Cyfrowe Archiwum Polskiego Atlasu Etnograficznego w Cieszynie, Archiwum Muzeum Etnograficznego w Krakowie, Cyfrowe Archiwum im. Józefa Burszty w Poznaniu). 11-13. Wybrane instytucje zajmujące się dokumentowaniem dziedzictwa kulturowego na Lubelszczyźnie (np.Archiwum Instytutu Nauk o Kulturze UMCS, Archiwum Etnolingwistyczne UMCS, Muzeum Lubelskie w Lublinie, Muzeum Wsi Lubelskiej, Archiwum Katedry Etnomuzykologii i Hymnologii KUL, Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej). 14-15. Poznanie zasobów Archiwum Historii Mówionej Teatru NN w Lublinie oraz Instytutu Pamięci Narodowej (odwiedzenie placówek) . |
Metody dydaktyczne: |
Problemowy wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem prezentacji ppt, praca na materiałach źródłowych, dyskusja. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca zaliczeniowa, aktywność. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.