Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie psychologiczne do pracy w szkole ponadpodstawowej [C-NC.II1-PPsySPP] Semestr zimowy 2022/2023
Wykład, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Przygotowanie psychologiczne do pracy w szkole ponadpodstawowej [C-NC.II1-PPsySPP]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [22/23Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marlena Stradomska
Literatura:

• Mietzel, G.(1998). Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP.

• Zimbardo, P.G., Ruch G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Strelau, J., Doliński, D.(2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1 i 2). Gdańsk: GWP.

• Rathus, S., A. (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP.

• Nęcka, E.(2012). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

• Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

• Przetacznik-Gierowska, M., Makiełło-Jarża, G.(1989). Podstawy psychologii ogólnej. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

• Lilienfeld, S.O., Lynn, S.J., Ruscio, J. Beyerstein, B.L.(2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Warszawa: Wydawnictwo CiS.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wstępne – wprowadzenie w tematykę zajęć .

Psychologia jak odrębna nauka - definicje, związki z innymi naukami, przedmiot nauki, główne działy, cele psychologii, elementy historii dyscypliny, kierunki: strukturalizm, funkcjonalizm, współczesne kierunki w psychologii. Przydatność oraz zastosowanie tej nauki w pracy nauczyciela

2. Najciekawsze mity dotyczące psychologii: znaczenie symboliczne snów, strategie wyboru odpowiedzi w testach, mity dotyczące pamięci ludzi, funkcjonowania mózgu oraz oddziaływania muzyki klasycznej na zwiększenie poziomu inteligencji niemowląt

3. Spostrzeganie i uwaga – wrażenia, spostrzeżenia, przebieg procesu spostrzegania, funkcjonowanie wyobraźni, procesy organizujące percepcję, funkcjonowanie uwagi, podzielność oraz przerzutność uwagi, rozpraszanie uwagi. Zasady grupowania percepcyjnego. Praktycznie sposoby wykorzystania wiedzy o spostrzeganiu i uwadze w pracy nauczyciela

4. Uczenie się – perspektywa behawiorystyczna oraz poznawcza, warunkowanie klasyczne oraz warunkowanie instrumentalne, wygaszanie, warunkowanie wyższego rzędu, praktyczne zastosowania obu rodzajów warunkowania, kary i nagrody- efektywne wykorzystanie w praktyce zawodowej, schematy podawania wzmocnień

5. Pamięć – rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, stadia pamięci, efekt świeżości i efekt pierwszeństwa, pamięć a hipnoza, wiarygodność wspomnień – uwarunkowania, przenoszenie informacji z pamięci krótko- do długotrwałej, sposoby zapamiętywania informacji, mnemotechniki

6. Emocje i motywacja – definicje motywów, potrzeb, popędów i pobudek, teorie motywacji (humanistyczna i poznawcza), zjawisko dysonansu poznawczego, potrzeba osiągnięć, potrzeba afiliacji, agresja - trzy perspektywy, redukowanie agresji, motywowanie pracowników oraz uczniów, wspieranie motywacji do nauki

7. Myślenie oraz rozwiązywanie problemów – kategoryzowanie oraz tworzenie pojęć, klasyfikowanie, porządkowanie pojęć, etapy procesu rozwiązywania problemów, metoda heurystyczna, ograniczenia w poszukiwaniu rozwiązań

8. Inteligencja – definicje pojęcia, wybrane teorie, sposoby pomiaru oraz znaczenie różnic indywidualnych, najważniejsze testy, diagnozowanie upośledzenia umysłowego, badania nad porównaniami etnicznymi, wpływ środowiska na iloraz inteligencji

9. Twórczość - psychologiczne koncepcje, sposoby pomiaru, związek inteligencji z twórczością, twórczość a zaburzenia psychiczne, motywacja działalności twórczej, przykłady ćwiczeń

10. Stres – definicje zdrowia oraz stresu, kryteria zdrowia, wybrane teorie, techniki efektywnego radzenia sobie ze stresem

11. Elementy psychopatologii – charakterystyka wybranych zaburzeń (spotykanych głównie w wieku szkolnym)

12. Wprowadzenie do psychologii osobowości

13. Podstawy psychologii społecznej – charakterystyka wybranych pojęć oraz zjawisk

14. Podstawy psychologii międzykulturowej

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna

pogadanka

warsztat psychologiczny

trening kreatywności

praca indywidualna

praca grupowa

zadania case study

zadania role play

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium zaliczeniowe

prezentacja zaliczeniowa

aktywność na zajęciach

obecność na zajęciach

Uwagi:

I rok

I rok

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)