Przygotowanie psychologiczne do pracy w szkole ponadpodstawowej [C-NC.II1-PPsySPP]
Semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 2
Przedmiot: | Przygotowanie psychologiczne do pracy w szkole ponadpodstawowej [C-NC.II1-PPsySPP] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [22/23Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Marlena Stradomska |
Literatura: |
• Mietzel, G.(1998). Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP. • Zimbardo, P.G., Ruch G. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Strelau, J., Doliński, D.(2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1 i 2). Gdańsk: GWP. • Rathus, S., A. (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP. • Nęcka, E.(2012). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. • Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. • Przetacznik-Gierowska, M., Makiełło-Jarża, G.(1989). Podstawy psychologii ogólnej. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. • Lilienfeld, S.O., Lynn, S.J., Ruscio, J. Beyerstein, B.L.(2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Warszawa: Wydawnictwo CiS. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wstępne – wprowadzenie w tematykę zajęć . Psychologia jak odrębna nauka - definicje, związki z innymi naukami, przedmiot nauki, główne działy, cele psychologii, elementy historii dyscypliny, kierunki: strukturalizm, funkcjonalizm, współczesne kierunki w psychologii. Przydatność oraz zastosowanie tej nauki w pracy nauczyciela 2. Najciekawsze mity dotyczące psychologii: znaczenie symboliczne snów, strategie wyboru odpowiedzi w testach, mity dotyczące pamięci ludzi, funkcjonowania mózgu oraz oddziaływania muzyki klasycznej na zwiększenie poziomu inteligencji niemowląt 3. Spostrzeganie i uwaga – wrażenia, spostrzeżenia, przebieg procesu spostrzegania, funkcjonowanie wyobraźni, procesy organizujące percepcję, funkcjonowanie uwagi, podzielność oraz przerzutność uwagi, rozpraszanie uwagi. Zasady grupowania percepcyjnego. Praktycznie sposoby wykorzystania wiedzy o spostrzeganiu i uwadze w pracy nauczyciela 4. Uczenie się – perspektywa behawiorystyczna oraz poznawcza, warunkowanie klasyczne oraz warunkowanie instrumentalne, wygaszanie, warunkowanie wyższego rzędu, praktyczne zastosowania obu rodzajów warunkowania, kary i nagrody- efektywne wykorzystanie w praktyce zawodowej, schematy podawania wzmocnień 5. Pamięć – rodzaje pamięci, procesy pamięciowe, stadia pamięci, efekt świeżości i efekt pierwszeństwa, pamięć a hipnoza, wiarygodność wspomnień – uwarunkowania, przenoszenie informacji z pamięci krótko- do długotrwałej, sposoby zapamiętywania informacji, mnemotechniki 6. Emocje i motywacja – definicje motywów, potrzeb, popędów i pobudek, teorie motywacji (humanistyczna i poznawcza), zjawisko dysonansu poznawczego, potrzeba osiągnięć, potrzeba afiliacji, agresja - trzy perspektywy, redukowanie agresji, motywowanie pracowników oraz uczniów, wspieranie motywacji do nauki 7. Myślenie oraz rozwiązywanie problemów – kategoryzowanie oraz tworzenie pojęć, klasyfikowanie, porządkowanie pojęć, etapy procesu rozwiązywania problemów, metoda heurystyczna, ograniczenia w poszukiwaniu rozwiązań 8. Inteligencja – definicje pojęcia, wybrane teorie, sposoby pomiaru oraz znaczenie różnic indywidualnych, najważniejsze testy, diagnozowanie upośledzenia umysłowego, badania nad porównaniami etnicznymi, wpływ środowiska na iloraz inteligencji 9. Twórczość - psychologiczne koncepcje, sposoby pomiaru, związek inteligencji z twórczością, twórczość a zaburzenia psychiczne, motywacja działalności twórczej, przykłady ćwiczeń 10. Stres – definicje zdrowia oraz stresu, kryteria zdrowia, wybrane teorie, techniki efektywnego radzenia sobie ze stresem 11. Elementy psychopatologii – charakterystyka wybranych zaburzeń (spotykanych głównie w wieku szkolnym) 12. Wprowadzenie do psychologii osobowości 13. Podstawy psychologii społecznej – charakterystyka wybranych pojęć oraz zjawisk 14. Podstawy psychologii międzykulturowej |
Metody dydaktyczne: |
prezentacja multimedialna pogadanka warsztat psychologiczny trening kreatywności praca indywidualna praca grupowa zadania case study zadania role play |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium zaliczeniowe prezentacja zaliczeniowa aktywność na zajęciach obecność na zajęciach |
Uwagi: |
I rok I rok |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.