Kognitywistyka I st. prz. wybieralne blok #PIW (sem. 2,6) (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Filozofii i Socjologii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
19/20L - Semestr letni 2019/2020 20/21L - Semestr letni 2020/2021 21/22L - Semestr letni 2021/2022 22/23L - Semestr letni 2022/2023 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
19/20L | 20/21L | 21/22L | 22/23L | |||||
F-K.114 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2019/2020
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest scharakteryzowanie ludzkiej percepcji wzrokowej jako dominującego sposobu poznawania rzeczywistości. Omówione będą fizjologiczne, psychologiczne i ewolucyjne aspekty wzroku oraz jego funkcjonalny związek z percepcją słuchową i dotykową w poznawaniu otoczenia i tworzeniu jego reprezentacji. Analizie poddane będą mechanizmy rejestracji i przetwarzania sygnałów wzrokowych w ramach schematów umysłowych, pamięciowych i wyobrażeniowych. Opisane będą mechanizmy kodowania wzrokowych sygnałów w przedstawieniach umysłowych oraz w znakach ikonicznych i obrazach polisensorycznych. |
|
||
F-K.115 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2019/2020
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest wprowadzenie w epistemologię pragmatyczną oraz analizę czynności poznawczych i językowych w kognitywistyce. Początki rozwoju głównych koncepcji epistemologii praktycznej (Sofiści, Arystoteles, Karneades, F. Bacon, Kartezjusz) zostaną przedstawione jako połączone z ukształtowaniem się metodologii i logiki praktycznej. Następnie omówiony zostanie paradygmat poznania praktycznego w amerykańskim pragmatyzmie Peirce'a, Jamesa i Deweya. W dalszej kolejności zaprezentowane zostaną pragmatyczne aspekty analitycznych i lingwistycznych koncepcji poznania Wittgensteina, Austina i Quine'a. |
|
||
F-K.117 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2019/2020
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W czasie kursu student zostanie zapoznany z najważniejszymi z punktu widzenia badań kognitywistycznych stanowiskami wobec reprezentacji umysłowych. Wśród nich należy wyróżnić między innymi: komputacjonizm, koneksjonizm oraz koncepcje reprezentacji usytuowanych (np. enaktywizm). Studenci poznają różne odmiany tych stanowisk i ich wpływ na praktykę badań kognitywistycznych związanych z modelowaniem procesów poznawczych w sztucznych systemach. Kursanci zapoznają się z podziałem na różne rodzaje reprezentacji oraz z ich cechami charakterystycznymi. |
|
||
F-K.206 | brak | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2021/2022
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
F-K.118 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2019/2020
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs podejmuje problematykę szerokich systemów poznawczych, które można podzielić na dwa rodzaje: jednoosobowy szeroki system poznawczy złożony z człowieka i wykorzystywanej przez niego pomocy poznawczej, oraz grupowy system poznawczy. |
|
||
F-K.119 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2019/2020
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć postaramy się odpowiedzieć na pytania: Co to znaczy, że człowiek jest istotą społeczną? Jak jednostki współtworzą i funkcjonują w rzeczywistości społecznej? Jakie procesy społeczne wpływają na nasze zachowania i oceny? W tym celu odwołamy się do szeregu koncepcji i idei z obszaru psychologii społecznej (wpływ grupy na podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów, pojęcie stereotypu, pojęcie jaźni odzwierciedlonej, rola emocji w procesach poznawczych), neuronauk (geneza "społecznej natury" człowieka), socjologii (społeczne tworzenie rzeczywistości, socjalizacja pierwotna i wtórna), filozofii nauki (poznanie społeczne Ludwika Flecka) i nurtów związanych z tzw. ucieleśnionym poznaniem. |
|
||
F-K.116 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2019/2020
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem części podającej jest przedstawienie potocznego, naukowego oraz filozoficznego rozumienia pojęcia informacji. Omówione zostaną definicje i koncepcje teorii informacji. W ramach laboratoriów jest praktyczne zapoznanie studentów z głównymi koncepcjami informacji oraz ich zastosowaniem do rozwiązywania wybranych problemów programistycznych z zakresu wyszukiwania, sortowania i szyfrowania informacji. |
|
||