Kognitywistyka I st. 1 sem. przedmioty rozszerzające do wyboru (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Filozofii i Socjologii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
22/23Z - Semestr zimowy 2022/2023 23/24Z - Semestr zimowy 2023/2024 23/24L - Semestr letni 2023/2024 24/25Z - Semestr zimowy 2024/2025 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
22/23Z | 23/24Z | 23/24L | 24/25Z | |||||
F-K.101 | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/2023
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Każdy z nas - "użytkowników" języka naturalnego żywi określone przekonania odnośnie języka. Taka "potoczna mądrość" nie zawsze pozostaje w zgodzie z wynikami badań nauk szczegółowych, w szczególności z wynikami badań kognitywistyki. Celem zajęć jest pokazanie języka z rozmaitych perspektyw: filozoficznej,psychologicznej, językoznawczej,badań nad sztuczną inteligencją oraz podejścia integrującego, jakie proponuje kognitywistyka. |
|
||||
F-K.100 | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/2023
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Niektórzy określają ludzkie poznanie jako „rozwiązywanie problemów” Termin ten funkcjonuje zarówno w języku potocznym, jak również w psychologii poznawczej, sztucznej inteligencji czy nawet neuronauce poznawczej. Zajęcia rozpoczniemy od ustalenia czym jest problem (w sensie kognitywistycznymi) oraz kluczowych elementów charakteryzujących sytuację problemową. Scharakteryzujemy problem na gruncie psychologicznym po czym spróbujemy zidentyfikować obszary mózgu zaangażowane w rozwiązywanie problemów. Przedyskutujemy rozwiązywanie problemów w kontekście eksperymentów psychologicznych oraz przyjrzymy się rozwiązywaniu problemów w systemach sztucznej inteligencji (Soar). |
|
||||
F-K.96 | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/2023
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wielokierunkowa i interdyscyplinarna analiza procesów poznawczych, które mają odniesienie do kategorii samowiedzy, czyli „poznania samego siebie”. Omawiane będą między innymi zagadnienia: samooceny, samoświadomości przedpoznawczej, pamięci autobiograficznej, znaczenia zaimka „ja”, tożsamości osobowej i samoobserwacji. Następnie zostaną przedstawione podejmowane w ramach neuronauk próby naturalistycznej redukcji a nawet eliminacji kategorii samowiedzy. W perspektywie filozoficznej pokazane zostaną powiązania samowiedzy z problemami normatywności, obiektywności i racjonalności. |
|
||||
F-K.208 | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/2023
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||||
F-K.95 |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/2023
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|||||
F-K.98 | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/2023
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności oceny wartości wyjaśnień i argumentów wykorzystywanych w dyskusjach, debatach, tekstach naukowych, popularnonaukowych i publicystycznych. Za wstęp do dyskusji posłużą barwne przykłady z kart historii nauki, które dostarczą pretekstu do dyskusji nad problemem ogólnym. Student zapozna się z różnymi typami wyjaśnień, także zdobędzie umiejętność odróżniania wyjaśnień proksymalnych od ultymatywnych, przyczynowych i funkcjonalnych od historycznych czy ontogenetycznych od filogenetycznych. |
|
||||