Literatura: |
Literatura podstawowa:
M. Bałtowski (red.), Ekonomia przyszłości, WN PWN, Warszawa 2016
M. Ratajczak (red.), Współczesne teorie ekonomiczne, UE w Poznaniu, Poznań 2009.
Core Economics, core-econ.org
Literatura uzupełniająca:
J. Godłów-Legiędź, Współczesna ekonomia. Ku nowemu paradygmatowi?, CH Beck, Warszawa 2010.
M. Blaug, Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne, WN PWN, Warszawa 1994.
Kołodko G.W. (2014), The New Pragmatism, or Economics and Policy for the Future, “Acta Oeconomica”, Vol. 64 (2)
Kołodko G.W. (2014), Whither the World: The Political Economy of the Future, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire 2014.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA:
1. Student charakteryzuje i krytycznie opisuje nurty współczesnej ekonomii.
2. Student przedstawia dylematy współczesnej gospodarki i cywilizacji z perspektywy różnych nurtów ekonomicznych.
3. Student charakteryzuje w pogłębiony sposób przemiany we współczesnej ekonomii, również w relacji do innych nauk społecznych.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student potrafi brać udział w dyskusjach i debatach, przedstawiać swoje stanowisko, analizować i oceniać stanowiska innych osób z perspektywy współczesnych nurtów ekonomicznych.
2. Student wykorzystuje wiedzę teoretyczną z głównych współczesnych nurtów ekonomicznych do rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Student jest gotów do krytycznej oceny swojego stanowiska, przy uwzględnieniu wiedzy z różnych nurtów współczesnej ekonomii.
2. Student przestrzega zasad profesjonalnej i etycznej debaty publicznej i bierze w niej czynny udział bazując na dorobku różnych nurtów współczesnej ekonomii.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi.
Skala ocen:
<90%, 100%> bdb
<80%, 90%) db+
<70%, 80%) db
<60%, 70%) dst+
<50%, 60%) dst
|
Zakres tematów: |
1. Paradygmaty badawcze w naukach społecznych
2. Metody badawcze ekonomii, weryfikacja i falsyfikacja hipotez badawczych
3. Trzy podstawowe paradygmaty współczesnej nauki ekonomii:
a/ paradygmat neoklasyczny,
b/ paradygmat keynesowski,
c/ paradygmat instytucjonalistyczny.
4. Problemy nauki ekonomii w XXI w.
5. Ekonomia heterodoksyjna
|