Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
W1, egzamin ustny, ocena udziału w dyskusjach
W2, egzamin ustny, ocena udziału w dyskusjach
W3, egzamin ustny, ocena udziału w dyskusjach
U2, egzamin ustny, ocena udziału w dyskusjach
K1, egzamin ustny, ocena udziału w dyskusjach
|
Literatura: |
1, I. Bittner, Filozofia człowieka: zarys dziejów i przegląd stanowisk
2, W. Starzyńska-Kościuszko, Filozoficzne koncepcje człowieka
3, M. Scheler, Człowiek i historia, w: tenże, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy
4, Teksty źródłowe charakterystyczne dla analizowanych koncepcji
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W1, zna w zaawansowanym stopniu miejsce antropologii filozoficznej w strukturze filozofii oraz jej relacje z naukami szczegółowymi K_W01, P6U_W, P6S_WG.
W2, zna w zaawansowanym stopniu podstawową terminologię z zakresu filozofii człowieka K_W02, P6U_W, P6S_WG
W3, zna w zaawansowanym stopniu główne stanowiska systematyczne oraz historyczne i współczesne koncepcje z zakresu filozofii człowieka K_W03, P6U_W, P6S_WG.
Umiejętności:
U2, potrafi formułować problemy, dobierać adekwatne do nich metody badawcze K_U04, P6U_U, P6S_UW.
U3, potrafi uzasadniać i argumentować, z wykorzystaniem poznanych koncepcji człowieka K_U06, P6U_U, P6S_UK.
Kompetencje społeczne:
K2, jest gotów do uświadamiania sobie i innym europejskiego dziedzictwa filozoficznego K_K02, P6U_K, P6S_KO, P6S_KK.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie egzaminu ustnego
Kryteria oceny: stopień opanowania wiedzy na temat problematyki zajęć, stopień opanowania terminologii filozoficznej z zakresu problematyki zajęć, rozumienie powiązań miedzy różnymi stanowiskami i poglądami.
|
Zakres tematów: |
1, Filozofia człowieka a koncepcje filozofii
2, Filozofia człowieka a inne działy filozofii
3, Główne stanowiska w sporze o istnienie ludzkiej natury
4, Antropologia filozoficzna i historyzm
5, Monizm, dualizm i pluralizm w antropologii
6, Aksjologiczny charakter bytu ludzkiego
7, Główne modele filozofii człowieka i ludzkiej historii: model praktyczny , teoretyczny, teoretyczno-praktyczny.
8, Główne stanowiska w sporze o ludzką wolność; rodzaje i przykłady kompatybilizmu i inkompatybilizmu
9, Ja i inni: problem alter ego
10, Człowiek w perspektywie przemian kulturowo-cywilizacyjnych
11, Szczęście i sens życia
12, Transhumanizm
|