Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Chądzyński J., Nowakowska A., Przygodzki Z., Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, CeDeWu. Wyd. 2, Warszawa 2012
2. Gospodarka regionalna i lokalna, red. Z.Strzelecki, PWN, Warszawa 2008 (podręcznik dostępny online w systemie IbukLibra)
3. Korenik S., Region ekonomiczny w nowych realiach społeczno-ekonomicznych, CeDeWu, Warszawa 2011
4. Pająk, K. Dahlke P., Kvilinskyi O., Determinanty rozwoju regionalnego - współczesne odniesienie, w: "Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy", nr 9, 2016, s. 109-122.
5. Strużycki, M. (red. nauk.), Przedsiębiorstwo, region, rozwój, Diffin, Warszawa 2011.
6. Tkaczyński J.W., Świstak M., Encyklopedia polityki regionalnej i funduszy europejskich, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2013
7. Armstrong H., Taylor J., Regional economics and policy, 3rd ed., Blackwell Publishing, Malden, Oxford, Carlton 2000
Literatura uzupełniająca:
1. Parysek J., Rozwój społeczno-gospodarczy oraz czynniki i uwarunkowania rozwoju, w: „Studia KPZK”, 2018, s. 37-56.
2. Szafran J., Polityka spójności UE w Polsce, Republice Czeskiej, Republice Słowackiej i na Węgrzech. Cele, instrumenty, instytucje, Norbertinum, Lublin 2021
3. Kubiak K., Klastry - czynnik wsparcia przedsiębiorczości i rozwoju regionów, w: "Przedsiębiorczość i zarządzanie", t. XVIII, z. 12, cz. 2, 2017, s. 109-124.
4. Mika, B., Pingwin czy orzeł? Społeczny charakter wiedzy na przykładzie kalifornijskiej Doliny Krzemowej, w: "Studia Krytyczne", nr 4, 2017, s. 131-150.
5. Pudlik M., Garus C., Jak feniks z popiołów. Rozwój struktur metropolitalnych w Zagłębiu Ruhry jako wzór dla rozwoju Górnego Śląska?, w: „Studia Regionalne i Lokalne”, 1(35), 2009, s. 32-51.
6. Taylor R. P., A Review of Industrial restructuring in the Ruhr Valley and Relevant Points for China, 2015, https://c2e2.unepdtu.org/wp-content/uploads/sites/3/2016/04/industrial-restructuring-in-the-ruhr-valley.pdf [05.11.2021].
7. Tuziak A., Peryferyjność a nierówności i dysproporcje rozwojowe na poziomie regionalnym, w "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", nr 59 (2/2019), s. 131-148.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Absolwent zna i rozumie:
- elementarną terminologię używaną w ekonomii regionalnej oraz jej zastosowanie do objaśniania przyczyn i skutków zróżnicowań w rozwoju regionalnym (K_W01),
- cechy człowieka jako podmiotu gospodarującego oraz podstawowe mechanizmy oddziałujące na zachowania przedsiębiorców oraz jakość życia mieszkańców regionów i miast (K_W04),
- cele, zasady i instrumenty polityki regionalnej oraz funkcjonowanie instytucji w wymiarze regionalnym, krajowym i globalnym, a także relacje zachodzące między nimi (K_W05)
- metody i narzędzia gromadzenia, przetwarzania, analizy i prezentacji danych regionalnych (K_W07).
Umiejętności. Absolwent potrafi:
- dostrzegać i prawidłowo interpretować zjawiska i procesy społeczno-gospodarcze (K_U01),
- analizować i prognozować procesy i zjawiska gospodarcze oraz społeczne z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi ekonomicznych, w tym analizy danych statystycznych (K_U02),
- brać udział w debacie poświęconej zagadnieniom rozwoju miast, przedstawiać swoje opinie, dyskutować z innymi uczestnikami debaty (K_U07).
Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do:
- krytycznej samooceny swojej wiedzy i umiejętności oraz ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (K_K01),
- uznawania znaczenia wiedzy ekonomicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy i doświadczenia ekspertów (K_K02),
- odpowiedzialnego przygotowania się do swojej pracy oraz uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i pozyskanych umiejętności (K_K08).
|