Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego E-E-LS-PG.1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Bieżąca weryfikacja przygotowania do zajęć na podstawie aktywności oraz wykonanie i prezentacja projektu przygotowanego w grupach lub indywidualnie
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Makieła Z., Koncepcje rozwoju regionalnego, (w:) Przedsiębiorczość i innowacyjność terytorialna. Region w warunkach konkurencji, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2013.

2. Korenik S., Zakrzewska-Półtorak A., Teorie rozwoju regionalnego - ujęcie dynamiczne, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011.

3. Paczoski A., Kreowanie regionalnej i lokalnej polityki gospodarczej na podstawie teorii i koncepcji rozwoju terytorialnego, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010.

4. Szul R., Teorie i koncepcje w polityce regionalnej; Sagan I. Teorie rozwoju regionalnego i ich praktyczne zastosowanie, (w:) Rozwój, region, przestrzeń, Gorzelak G., Tuchomska (red), Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, EUROREG, Warszawa 2007.

5. Gałązka A., Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego - wybrane teorie, czynniki i bariery rozwoju regionalnego, w: "Studia BAS", nr 1 (49), 2017, s. 9-61.

6. Grosse T.G., Przegląd koncepcji teoretycznych rozwoju regionalnego, Uniwersytet Warszawski, „Studia Regionalne i Lokalne”, 2002, nr 1.

7. Handbook of regional growth and development theories / ed. by R.Capello, P. Nijkamp, Cheltenham ; Northampton MA : Edward Elgar, 2009

Literatura uzupełniająca:

1. Jewtuchowicz A., Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005 (od grudnia 2014 r. dostępna w formie e-booka)

2. Nowakowska A., Przygodzki Z., Sokołowicz M., Region w gospodarce opartej na wiedzy, Difin, Warszawa 2011

3. Smętkowski M., Gorzelak G., Kozak M., Olechnicka A., Płoszaj A., Wojnar K., Europejskie metropolie i ich regiony. Od krajobrazu gospodarczego do sieci metropolii. Euroreg. Scholar, Warszawa 2012

4. New directions in regional economic development : the role of entrepreneurship theory and methods, practice and policy / ed. by Sameeksha Desai, Peter Nijkamp, Roger R. Stough

Efekty uczenia się:

Wiedza. Absolwent zna i wyjaśnia:

- elementarną terminologią używaną w ekonomii regionalnej (K_W01),

- podstawowe mechanizmy oddziałujące na zachowania

przedsiębiorców oraz mieszkańców w regionie (K_W04)

- elementarną wiedzę o strukturach i instytucjach

ekonomicznych i ich elementach w wymiarze regionalnym i krajowym (K_W05).

Umiejętności. Absolwent potrafi:

-dostrzegać i prawidłowo interpretować zjawiska społeczno-gospodarcze (K_U01),

-potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg

konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych (K_U02),

- brać udział w debacie, przedstawiać swoje opinie i dyskutować z innymi uczestnikami debaty (K_U07),

- przygotować multimedialną prezentację (plakat, mapę myśli) z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U08),

- planować i organizować pracę własną i pracę w zespole (K_U11).

Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do:

- uznawania znaczenia wiedzy ekonomicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy i doświadczenia ekspertów (K_K02),

- odpowiedzialnego przygotowania się do swojej pracy oraz uzupełnienia i doskonalenia nabytej wiedzy i pozyskanych umiejętności (K_K08).

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje przygotowanie na zajęcia potwierdzone aktywnością indywidualną i w pracach zespołowych (co stanowi 50% oceny) oraz przygotowanie projektu na jeden z tematów zaproponowanych na pierwszych zajęciach (pozostałe 50% oceny): U02, U11, K03

Zakres tematów:

1. Teorie regionalne jako próby wyjaśnienia uwarunkowań rozwoju regionów.

2. Rozwój regionów a produkcja i eksport.

3. Teorie wyjaśniające dysproporcje w rozwoju regionalnym (podejście rozwoju "od góry" vs. rozwoju "od dołu").

4. Relacje miasto-region, metropolizacja wzrostu i jej skutki dla rozwoju regionalnego. Przykłady obszarów metropolitalnych oraz Lublina jako miasta aspirującego do miana metropolii.

5. Rola bliskości przestrzennej i innowacji w rozwoju regionów. Typy i przykłady dystryktów przemysłowych, klastry, regionalne inteligentne specjalizacje. Przykład Holenderskiego Klastra Kwiatowego.

6. Dolina Krzemowa jako region uczący się.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja w grupach oraz w plenum,

Analiza studiów przypadku,

Analiza danych statystycznych (m.in. z bazy Eurostatu)

Praca nad projektem

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, (sala nieznana)
Joanna Szafran 19/50 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Szafran 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0