Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka opisowa i ekonomiczna E-AG-LS-O.2
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Domański Cz. red., Metody statystyczne. Teoria i zadania., Wyd. UŁ, Łódź 2001.

Podgórski J., Statystyka dla studiów licencjackich, PWE, Warszawa 2010.

Starzyńska W. (red.): Podstawy statystyki, DIFIN, Warszawa 2006.

Sobczyk M., Statystyka opisowa, Beck, Warszawa 2010.

Zeliaś A., Pawełek B., Wanat St.: Metody statystyczne. Zadania i sprawdziany, PWE, Warszawa 2002.

Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach, t. 1, StatSoft, Kraków 2016.

Górniak J., Machnicki J., Pierwsze kroki w analizie danych SPSS FOR WINDOWS, SPSS, Kraków 2010.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student:

 Ma podstawową wiedzę z zakresu problematyki pomiaru zjawisk ekonomicznych (K_W04).

 Zna standardowe metody statystyczne i ekonometryczne oraz narzędzia gromadzenia, analizy, przetwarzania i prezentacji danych ekonomicznych i gospodarczych (K_W07).

Ma wiedzę na temat zmienności struktur, instytucji i procesów społecznych i gospodarczych. Ma wiedzę na temat przyczyn, przebiegu i skutków dynamiki zjawisk gospodarczych, rozumie uwarunkowania i konsekwencje zmian. Zna metody ilościowe i jakościowe pozwalające na opis i analizę tych procesów (K_W16)

Umiejętności:

Student:

 Potrafi identyfikować, opisywać, modelować i interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wykorzystując metody ilościowe (K_U01).

 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych (K_U05).

 Potrafi prognozować wartości parametrów określających wybrane procesy i zjawiska społeczne i gospodarcze z wykorzystaniem metod i narzędzi analizy danych ilościowych i jakościowych (K_U07).

 Potrafi zaproponować, uzasadnić i wdrożyć odpowiednie metody ilościowe adekwatne do rozwiązywania konkretnych problemów ekonomicznych (K_U11).

 Potrafi stosować podstawowe metody i techniki pozyskiwania i gromadzenia danych, a także narzędzia służce do ich analizy, wyjaśniania oraz wnioskowania na temat zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych (K_U15).

 Potrafi sformalizować problemy ekonomiczne przy użyciu aparatu matematyczno-statystycznego(K_U17).

 Potrafi zaproponować, uzasadnić i wdrożyć odpowiednie metody ilościowe adekwatne do rozwiązywania konkretnych problemów ekonomicznych(K_U19).

 Posiada umiejętności pozwalające na wykorzystanie różnych źródeł wiedzy i danych do samodzielnych i zespołowych opracowań pisemnych oraz przygotowuje analizy ilościowe z wykorzystaniem adekwatnych programów komputerowych (K_U22).

 Samodzielnie i zespołowo przygotowuje wystąpienia ustne oparte zarówno na studiach teoretycznych jak i zawierające argumenty otrzymane na podstawie przeprowadzonych analiz ilościowych danych pozyskanych ze zróżnicowanych źródeł (K_U23).

Kompetencje społeczne:

Student:

 Potrafi wykorzystać narzędzia analizy danych w pracy zespołowej (K_K03).

Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu wykorzystując odpowiednie narzędzia analizy danych (K_K05).

Metody i kryteria oceniania:

sprawdzenie wiedzy w postaci kolokwium

Zakres tematów:

1. Miary analizy struktury zjawisk społeczno-gospodarczych: miary średnie, miary zróżnicowania i asymetrii, miary koncentracji.

2. Analiza korelacji dwóch cech. Metody analizy korelacji i regresji liniowej dwóch cech: współczynnik korelacji liniowej Pearsona, wyznaczanie parametrów regresji liniowej, dopasowanie linii regresji do danych empirycznych. Współczynnik kontyngencji C-Pearsona.

3. Miary analizy dynamiki zjawisk społeczno-ekonomicznych. Szeregi czasowe i ich rodzaje. Miary średnie w szeregach czasowych. Mierniki dynamiki: przyrosty absolutne i względne, indywidualne indeksy dynamiki, rachunek indeksów, średnio tempo zmian.

4. Dekompozycja szeregów czasowych. Badanie głównej tendencji rozwojowej zjawisk – metoda mechaniczna i analityczna. Wyodrębnianie wpływu wahań przypadkowych i sezonowych. Średni błąd szacunku.

Metody dydaktyczne:

E-learning – metody i techniki kształcenia na odległość (w trybie synchronicznym)

-wirtualne laboratoria

-udostępnianie materiałów

-Rozwiązywanie zadań

Analiza przypadku w programach Excel, Gretl, SPSS

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 9:45 - 11:15, (sala nieznana)
Anna Szymańska 22/20 szczegóły
2 każdy piątek, 11:30 - 13:00, (sala nieznana)
Anna Szymańska 21/20 szczegóły
3 każdy piątek, 9:45 - 11:15, (sala nieznana)
Jarosław Szymański 21/20 szczegóły
4 każdy piątek, 11:30 - 13:00, (sala nieznana)
Jarosław Szymański 20/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c177de71f (2024-12-10)