Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do gender studies H-WGS-KUL-2S.3
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W01, U01, U03 zaliczenie ustne
W01, U01-U03 udział w zajęciach, prezentacja na temat wybranego problemu z zakresu Gender Studies

Literatura:

Ewa Głażewska, Płeć i antropologia. Kulturowa koncepcja płci w ujęciu Margaret Mead, Toruń 2005.

Ewa Głażewska, Kuwada. Egzotyczny zwyczaj w nowej odsłonie, Lublin 2014.

Jolanta Brach-Czajna (red.), Od kobiety do mężczyzny i z powrotem. Rozważania o płci w kulturze, Białystok 1997.

Zbyszko Melosik, Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Poznań 2002.

Krzysztof Arcimowicz, Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda - fałsz - stereotyp, Gdańsk 2003.

Ewa Głażewska, Urszula Kusio, Komunikacja niewerbalna. Płeć i kultura, Lublin 2012.

Efekty uczenia się:

Student potrafi:

Wiedza:

W01. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie problematyki gender studies, zna terminologię w zakresie tej dziedziny wiedzy, rozumie powiązania pomiędzy gender studies a innymi dziedzinami wiedzy w zakresie nauk humanistycznych i społecznych, zna metody interpretowania wytworów kultury w kontekście teorii gender studies - K_W04.

Umiejętności:

U01. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów oraz tworzenia syntetycznych podsumowań odnośnie do problematyki genderowej - K_U04.

U02. Posiada pogłębione umiejętności obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów odnośnie do problematyki genderowej - K_U06.

U03. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, w kontekście posiadanej wiedzy z zakresu antropologii płci. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury, właściwych dla badań nad kulturą stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia studiów antropologicznych - K_U11.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie ustne, prezentacje na tematy związane z problematyką płci.

Kryteria oceniania zgodne z wytycznymi Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia.

Zakres tematów:

1-2. Podstawowe pojęcia odnoszące się do płci: sex, gender, gender identity - charakterystyka i wzajemne zależności.

3-4. PŁEĆ I KULTURA: prekursorskie badania nad płcią społeczno-kulturową Margaret Mead w ramach amerykańskiej szkoły kultury i osobowości (badania nowogwinejskie); rola socjalizacji, znaczenie rytuałów przejścia.

5-6. Asymetria w kulturowej ewaluacji płci: sfera publiczna/sfera prywatna, natura/kultura, produkcja/reprodukcja.

7. Androgynia (M. Eliade).

8-9. Językowe zróżnicowanie płci (teoria R. Lakof, D. Tannen).

10-11. Stereotypy płci w kulturze popularnej (reklama, film, etc.) oraz przemiany modeli męskości i kobiecości (zwyczaj kuwady).

12-13. PŁEĆ I BIOLOGIA: socjobiologiczne podejście do płci (E. Wilson).

14. Koncepcja płci mózgu - charakterystyka i krytyka.

15. Podsumowanie zajęć.

Metody dydaktyczne:

- dyskusja

- prezentacja

- wykład problemowy

- film

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Głażewska 12/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-b5331d677 (2024-12-19)