Literatura: |
Gajda J., Sofiści, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989, s. 215-230.
Krońska I., Sokrates, Wiedza Powszechna, Warszawa 1983, s. 177-188.
Filozofia starożytna Grecji i Rzymu, wybór tekstów i wstęp J. Legowicz, PWN, Warszawa 1968 (frag. dotyczące stoików i epikurejczyków).
Św. Augustyn, Wyznania, wiele wydań, (fragmenty).
Eliade M., W poszukiwaniu historii i znaczenia religii, Wyd. KR, Warszawa 1997: Nowy humanizm (s.11-24).
Sztajer S., Idea homo religiosus a współczesne przemiany religijności, „Przegląd Religioznawczy”.
Leśniak K., Franciszek Bacon, Wiedza Powszechna, Warszawa 1967, wybrane fragmenty.
Petsch D., Tomasz Morus, Wiedza Powszechna, Warszawa 1962, wybrane fragmenty.
Sartre J.P., Egzystencjalizm jest humanizmem, w: tegoż, Problem bytu i nicości. Egzystencjalizm jest humanizmem, „Politico-Art.”, Warszawa 2001, s. 125-168.
Fromm E., Ucieczka od wolności, Czytelnik, Warszawa 1978: Wstęp oraz rozdz. I.
Ritzer R., Makdonaldyzacja społeczeństwa, MUZA SA, Warszawa2003: rozdz. 1.
Fukuyama F., Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, Wyd. Znak, Kraków 2004: obowiązkowo rozdz. 1 i 12, do wyboru jeden z rozdziałów (2-6), w cz. I.
Soniewicka M., Transhumanizm: kilka uwag na temat filozoficznych źródeł sporu o ideę biomedycznego ulepszania moralnego, „Ethics in Progress” 2015, vol. 6, nr 1. 38-55.
|
Zakres tematów: |
1. Sofiści, Sokrates i ich nauki - antropocentryczna koncepcja wiedzy i początki filozofii człowieka. Troska o siebie.
2. Stoicyzm i epikureizm i ich współczesne kontynuacje – filozofia jako ćwiczenia duchowe.
3. Odkrycie boskiego pierwiastka w człowieku [Aureliusz Augustyn, Miecea Eliade]. Kim jest homo religiosus?
4. Humanizm renesansowy [Morus, Bacon]. Utopijny ład świata w Renesansie i dzisiaj.
5. Wolność jako wyznacznik człowieczeństwa [Sartre’a ujęcie wolności, wolność „od” i „do”].
6. Człowiek w „zmakdonaldyzowanym świecie” [G. Ritzer].
7. „Kres” człowieka? – czy możliwa jest humanistyka bez człowieka? [transhumanizm]
8. Podsumowanie (1 godz.)
|