Literatura: |
1. Barbaro de B. (red.). (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
2. Helios J., Jedlecka W. (2017). Współczesne oblicza przemocy. Zagadnienia wybrane. E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa
3. Trafiałek E. (red.), (2006). Nowe zadania polityki społecznej. Patologie i dysfunkcje wybranych obszarów życia społecznego, Tarnobrzeg.
4. Rode D. (2010). Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie. Charakterystyka sprawców
5. Schiraldi G. R. (2021). Siła rezyliencji. Jak poradzić sobie ze stresem, traumą i przeciwnościami losu. Wydawnictwo: GWP
6. Stojanowska W., (1997). Ochrona dziecka przed negatywnymi skutkami konfliktu między rodzicami, Warszawa.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
W1 Definiuje i klasyfikuje podstawowe pojęcia z zakresu patologii życia rodzinnego i zachowań patologicznych. K_W02, K_W04
W2 Wymienia główne przejawy oraz genezę zachowań patologicznych w rodzinie. K_W02, K_W04
W3 Charakteryzuje sposoby i rozwiązania trudnych sytuacji rodzinnych wynikających z występowania w rodzinach zjawisk patologicznych. K_W02,
K_W03, K_W04
UMIEJĘTNOŚCI
U1 Ocenia zagrożenia dla rodziny wypływające z różnych sytuacji patologicznych. K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
|
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
• uczestniczył w wykładach – obecność jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do pisemnego egzaminu.
• zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemny egzamin z zakresu treści zaprezentowanych podczas zajęć i wskazanej literatury. Egzamin przeprowadzony będzie w formie pisemnego testu, za który student może uzyskać max. 30 punktów:
Kryteria oceny:
bdb: 27-30 pkt.
db+: 24-26,5pkt.
db: 23-26 pkt.
dst+: 20-22 pkt
dst: 16-19pkt
ndst: 0-15,5pkt
|
Zakres tematów: |
1. Podstawowe definicje i pojęcia: patologia, cechy rodziny patologicznej i rodziny dysfunkcyjnej, źródła patologii rodziny, formy patologii rodziny.
2. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, ogólna teoria systemów; rodzina jako system, podsystemy, cyrkularność, schizmogeneza, homeostaza, morfogeneza, triangulacja, granice.
3. Powstawanie objawów w rodzinie, lojalność, mity rodzinne.
4. Zjawisko parentyfikacji w rodzinie.
5. Formy pomocy rodzinie, specyfika pracy specjalistów pracujących na rzecz wspierania rodziny.
6. Wzmacnianie rezyliencji w rodzinie.
|