Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Patologia życia rodzinnego PS-PRSO-LS/3s.23
Wykład (W) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/enrol/index.php?id=20787
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: egzamin pisemny
Uwagi: Wykład - w trybie zdalnym
Ćwiczenia - w trybie stacjonarnym
Literatura:

1. Barbaro de B. (red.). (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

2. Helios J., Jedlecka W. (2017). Współczesne oblicza przemocy. Zagadnienia wybrane. E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa

3. Trafiałek E. (red.), (2006). Nowe zadania polityki społecznej. Patologie i dysfunkcje wybranych obszarów życia społecznego, Tarnobrzeg.

4. Rode D. (2010). Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie. Charakterystyka sprawców

5. Schiraldi G. R. (2021). Siła rezyliencji. Jak poradzić sobie ze stresem, traumą i przeciwnościami losu. Wydawnictwo: GWP

6. Stojanowska W., (1997). Ochrona dziecka przed negatywnymi skutkami konfliktu między rodzicami, Warszawa.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1 Definiuje i klasyfikuje podstawowe pojęcia z zakresu patologii życia rodzinnego i zachowań patologicznych. K_W02, K_W04

W2 Wymienia główne przejawy oraz genezę zachowań patologicznych w rodzinie. K_W02, K_W04

W3 Charakteryzuje sposoby i rozwiązania trudnych sytuacji rodzinnych wynikających z występowania w rodzinach zjawisk patologicznych. K_W02,

K_W03, K_W04

UMIEJĘTNOŚCI

U1 Ocenia zagrożenia dla rodziny wypływające z różnych sytuacji patologicznych. K_U01, K_U02, K_U03, K_U04

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:

• uczestniczył w wykładach – obecność jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do pisemnego egzaminu.

• zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemny egzamin z zakresu treści zaprezentowanych podczas zajęć i wskazanej literatury. Egzamin przeprowadzony będzie w formie pisemnego testu, za który student może uzyskać max. 30 punktów:

Kryteria oceny:

bdb: 27-30 pkt.

db+: 24-26,5pkt.

db: 23-26 pkt.

dst+: 20-22 pkt

dst: 16-19pkt

ndst: 0-15,5pkt

Zakres tematów:

1. Podstawowe definicje i pojęcia: patologia, cechy rodziny patologicznej i rodziny dysfunkcyjnej, źródła patologii rodziny, formy patologii rodziny.

2. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, ogólna teoria systemów; rodzina jako system, podsystemy, cyrkularność, schizmogeneza, homeostaza, morfogeneza, triangulacja, granice.

3. Powstawanie objawów w rodzinie, lojalność, mity rodzinne.

4. Zjawisko parentyfikacji w rodzinie.

5. Formy pomocy rodzinie, specyfika pracy specjalistów pracujących na rzecz wspierania rodziny.

6. Wzmacnianie rezyliencji w rodzinie.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, prezentacja, film

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Krawczyk 14/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c177de71f (2024-12-10)