Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
Arystoteles, Poetyka, dowolne wydanie
Heidegger M., Źródło dzieła sztuki, w: tenże, Drogi lasu, W-wa 1997, str. 7-62
Hume D., Sprawdzian smaku, w: tenże, Eseje z dziedziny moralności i smaku, BKF, W-wa 1955, str. 190-215
Ingarden R., Przeżycie estetyczne, w: tenże, Studia z estetyki, t. III, str. 97-102
Kant I., Krytyka władzy sądzenia, dowolne wydanie, a tam: Analityka piękna (par.1-22); Analityka wzniosłości (par. 23-29);
Ossowski S., Co to są przeżycia estetyczne?, w: tenże, U podstaw estetyki, (Dzieła, tom I). Warszawa 1966, str. 253-277;
Platon, Państwo, dowolne wydanie, księga X;
Ranciere J., Estetyka jako polityka, w : tegoż zbiór pod tym samym tytułem, przeł. J. Kutyła, P. Mościcki, Warszawa 2007, str.21-39
Stróżewski W., O pojęciach piękna, w: tenże, Istnienie i wartość, Kraków 1981, str. 312-335
Tatarkiewicz W., Postawa estetyczna, literacka i poetycka, w: tenże, Droga przez estetykę, (lub w: Wybór pism estetycznych);
Wallis M., O doznaniu estetycznym, w: tenże, Przeżycie i wartość, str. 237-241
Żelazny M., Źródłowy sens pojęcia „estetyka”, w: tenże, Estetyka filozoficzna, Toruń 2009, str. 17-41
Literatura dodatkowa:
Cohen T., Dylemat w teorii smaku: Hume czy Kant, w: „Studia Estetyczne”, XVIII (1981), str. 223-231
Żelazny M., Estetyka filozoficzna, Toruń 2009,
Perkowska H., Egzystencja a rozum. Projekt interpretacyjny „Krytyki władzy sądzenia” I. Kanta, Szczecin 1996;
Tatarkiewicz W., Dzieje 6 pojęć, W-wa 1975 r.
Tatarkiewicz W., Historia estetyki, t. I, Ossolineum, 1962 r.
Wolicka E., Rozważania wokół Kanta. Prolegomena do filozofii kultury jako krytyki władz podmiotu, Lublin 2002
Woźniak C., Myślenie sztuki Martina Heideggera;
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W2, zna i rozumie w zaawansowanym stopniu najważniejsze koncepcje, teorie, terminologię i metodologię z zakresu estetyki, K_W05, P6U_W, P6S_WG
W3, zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z kształtowaniem się i historyczną zmiennością idei i pojęć z zakresu estetyki, K_W04, P6U_W, P6S_WG, K_W10, P6U_W, P6S_WG
Umiejętności:
U1, potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych z zakresu estetyki, K_U01, K_U02, P6U_U, PS6_UW,
U2, potrafi poprawnie stosować terminologię estetyczną, definiować pojęcia, formułować i analizować problemy estetyczne, dobrać adekwatne do nich metody i narzędzia badawcze, a następnie opracować i zaprezentować wyniki badań, K_U03, K_U04, P6U_U, PS6_UW, P6S_UO,
77
U3, potrafi merytorycznie argumentować, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, a także oceniać kontrargumenty i udzielać na nie odpowiedzi, K_U06, P6U_U, P6S_UK
Kompetencje społeczne:
K1, jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy zawodowej oraz do uzupełniania jej, K_K01, K_K02, P6U_K, P6S_KK, P6S_KO,
K2, jest gotów do przekazywania wiedzy z dziadziny estetyki, K_K04, P6U_K, P6S_KK, P6S_KO,
K3, jest gotów do intensyfikowania swojego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, a w szczególności do uczestnictwa w spotkaniach i dyskusjach poświęconych zagadnieniom estetycznym, K_K03, P6U_K, P6S_KO
|