Literatura: |
1. Carson, R., Butcher, J., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
2. Cierpiałkowska L. (2020). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
3. Gałecki P., Pilecki M., Rymaszewska J., Szulc A., Sidorowicz S., Wciórka J. (red.). (2018). Kryteria Diagnostyczne zaburzeń psychicznych. DSM-5. Wrocław: Edra Urban i Partner.
4. Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (1997). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10: Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”.
5. Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (2000). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10: Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”
6. Seligman, M.,Walker, E., Rosenhan, D. (2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka.
|
Efekty uczenia się: |
W1 definiuje pojęcia z zakresu psychopatologii (norma, patologia, objaw psychopatologiczny, choroba psychiczna, zaburzenie psychiczne i in.)
W2 charakteryzuje najczęściej występujące zaburzenia życia psychicznego w oparciu o systemy klasyfikacyjne zaburzeń psychicznych (przyczyny, objawy, przebieg)
W3 opisuje podstawowe formy pomocy psychologicznej wykorzystywane w pracy z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania
UMIEJĘTNOŚCI
U1 rozpoznaje podstawowe objawy jakościowych i ilościowych zaburzeń psychicznych;
U2 dostrzega potrzebę współpracy i komunikacji ze specjalistami z zakresu ochrony zdrowia psychicznego, w celu organizowania skutecznych działań pomocowych i wspierających;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1 ocenia swoją rolę, jako pracownika socjalnego w pracy na rzecz zapobiegania społecznej dekompensacji osób w kryzysie psychicznym i z zaburzeniami psychicznymi, dostrzegając znaczenie współpracy z innymi specjalistami
K2 wykazuje otwartość na poznawanie szerszej rzeczywistości dotyczącej osób z różnego rodzaju problemami i do okazywania im szacunku z uwzględnieniem etyki zawodowej
|
Zakres tematów: |
1. Zaburzenia afektywne dwubiegunowe i in.
2. Zaburzenia OCD.
3. Zaburzenia dysocjacyjne i zaburzenia z objawami somatycznymi.
4. Zaburzenia osobowości.
5. Zaburzenia związane z substancjami i zaburzenia kontroli impulsu.
6. Specyfika zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, osób starszych.
|