Filozofia języka F-FLZ.175
Wykład (W)
Semestr letni 2022/2023
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Literatura: |
• R. Carnap, Obalenie metafizyki przez logiczną analizę języka. • G. Moore, Czym jest analiza. • W. Quine, O tym, co istnieje. • W. Quine, Dwa dogmaty empiryzmu. • D. Davidson, Metoda prawdy w metafizyce. • E. Gellner, Słowa i rzeczy, fragment. • G. Frege, Sens i znaczenie. • Tarski, Pojęcie prawdy w językach nauk dedukcyjnych. • D. Davidson, O pojęciu schematu pojęciowego. • R. Jennings, Przekład, interpretacja i rozumienie. • R. Trigg, Rozum a zaangażowanie, fragment • B.L. Whorf, Języki i logika. • K. Ajdukiewicz, Obraz świata i aparatura pojęciowa. • T. Kotarbiński, O postawie reistycznej czyli konkretystycznej. • K. Ajdukiewicz, Reizm. • J. Szymura, Jak klasyfikować teorie prawdy. Próba nowej typologii. • J. Austin, Performatywy i wypowiedzi konstatujące. • J. Searle, Czynności mowy, fragment. • P. Grice, Logika i konwersacja. • D. Davidson, Szaleństwo prób definiowania prawdy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1, zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie filozofii języka w systemie nauk filozoficznych, a także jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną, a także podstawowe metody badań naukowych, zasady formułowania i uzasadniania hipotez, K_W02 P7U_W P7S_WG, P7S_WK W2, zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię filozofii języka, a także możliwości stosowania tejże terminologii do rozwiązywania złożonych problemów natury teoretycznej i praktycznej, K_W03, P7U_W P7S_WG W3, zna i rozumie w pogłębionym stopniu najważniejsze koncepcje, teorie, terminologię i metodologie z zakresu filozofii języka, K_W06 P7U_W P7S_WG Umiejętności: U1, potrafi sprawnie komunikować się w języku specjalistycznym w obszarze zagadnień dotyczących filozofii języka, K_U03 P7U_U P7S_UK U2, potrafi merytorycznie argumentować w dyskusjach dotyczących zagadnień filozofii języka, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, a także ocenić kontrargumenty i udzielić na nie odpowiedzi K_U06 P7U_U P7S_UK U3, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę tekstów z zakresu filozofii języka, ocenić ich doniosłość filozoficzną oraz umieścić je we właściwym kontekście historyczno-kulturowym, K_U02, P7U_U, P7S_UW Kompetencje społeczne: K1, jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy z zakresu filozofii języka, jej ustawicznego uzupełniania i korzystania z różnych instytucjonalnych i indywidualnych źródeł jej wsparcia i korekty, a także do przejawiania postawy konstruktywnego krytycyzmu w dyskusjach K_K01 P7U_K P7S_KK K2, jest gotów do przekazywania innym wiedzy z dziedziny filozofii języka wraz z informowaniem o korzyściach związanych poznawaniem filozofii i filozofowaniem K_K04 P7U_K P7S_KO, P7S_KK K3, jest gotów do przestrzegania przyjętych w środowisku naukowym norm postępowania, w szczególności zasad etyki zawodowej, a także dbania o dorobek i tradycje zawodu K_K05 P7U_K P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena odpowiedzi na egzaminie pisemnym, ocena stopnia rozumienia problematyki |
Zakres tematów: |
- Język i metoda filozofii Początki filozofii analitycznej, idea analizy, filozofia lingwistyczna, filozofia języka a lingwistyka. - Język i metafizyka Metafizyka jako błąd językowy, realizm i antyrealizm metafizyczny, zobowiązania ontologiczne, reizm, reifikacja, uniwersalia, światy możliwe. - Język i epistemologia Dane zmysłowe, realizm i antyrealizm epistemologiczny, filozofia zdrowego rozsądku, relatywizm językowy, analityczność i syntetyczność, spór o naturę prawdy. - Komunikacja Czynności mowy, implikatury, presupozycje, rozumienie i budowanie wypowiedzi, modele komunikowania, mówienie a myślenie. - Odniesienie Odniesienie a znaczenie, teorie odniesienia, okazjonalność, anafory, paradoksy samoodniesienia, semantyczna definicja prawdy. - Znaczenie Znaczenie a użycie, metafory, prawda i znaczenie, warunkowoprawdziwościowa teoria znaczenia, justyfikacjonistyczna teoria znaczenia, inne teorie, synonimiczność, znaczenie – przekład – interpretacja, przekład radykalny i interpretacja radykalna, niezdeterminowanie przekładu i interpretacji, problem znaczenia imion własnych. - Składnia Gramatyka szkolna a zadania teorii składni, składnia języków rachunków logicznych, gramatyki skończenie stanowe, gramatyki struktur frazowych, struktury powierzchniowe a struktury głębokie. - Formalne modele języka Języki rachunków logicznych a język potoczny, paradoksy implikacji, znaczenie spójników, problem poprawności wnioskowań, język a komunikacja. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.