Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Percepcja wizualna (PiW) F-K.114
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

J. Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, Warszawa 1998.

R. Arnheim, Myślenie wzrokowe, Gdańsk 2011.

W. J. T. Mitchell, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, Warszawa 2013.

Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, (red.) P. Francuz, Warszawa 2007.

P. Jaśkowski, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł, Warszawa 2009.

R. Kluszczyński, Sztuka interaktywna, Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna pojęcie i teorie zwrotu ikonicznego oraz dyskusje w ramach niego się toczące K_W03, K_W14.

2. Charakteryzuje dominującą rolę wzroku, procesy i mechanizmy oraz jego funkcjonalne powiązanie z doświadczeniem haptycznych i słuchowym, K_W06,

K_W08.

3. Wie, na czym polega kodowanie sygnałów wzrokowych w przedstawieniach ikonicznych i obrazowych zajęciach, zaliczenie ustne, K_W12

Umiejętności:

1. Student umie rozpoznać rodzaje kodów wizualnych i ich oddziaływanie na odbiorcę K_U10, K_U13, K_U14.

2. Potrafi rozpoznać ukryte treści zakodowane w wielomodalnych, w tym wizualnych przedstawieniach, K_U10, K_U12, K_U08.

3. Umie wykryć, scharakteryzować i ocenić mechanizmy wizualnych przedstawień na wybranych przykładach, K_U08, K_U13

Kompetencje społeczne:

1. Student nabywa kompetencji do krytycznego analizowania spotykanych na co dzień kodów ikonicznych, K_K01, K_K05.

2. Jest wrażliwy na nadmiar informacji w sferze publicznej – mieście, uniwersytecie, w przekazach masowej kultury, K_K05

3. Twórczo i krytycznie potrafi organizować swoje otoczenie od strony używanych ikonicznych kodów, K_K06.

Metody i kryteria oceniania:

1. Test pisemny.

2. Ocena z prezentacji multimedialnej.

3. Aktywność na zajęciach.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Czym jest percepcja? Rola percepcji w aktywności ludzkiej

3. Podstawowe funkcje percepcji

4. Zasady funkcjonowania receptorów

5. Zjawiska psychiczne pokrewne percepcji

6. Schemat gałki ocznej.

7. Jak widzi mózg?

8. Widzenie, myślenie i mowa

9. Kody wizualne i ich podstawy

10. Teorie zwrotu ikonicznego i kultury wizualnej – R. Barthes, M. Jay, W. Mitchell, N. Mirzoeff, G. Boehm

11. Co nazywamy sztuką interaktywną?

12. Teorie i strategie sztuki interaktywnej.

13. Percepcja wizualna w cyberprzestrzeni

14. Kolokwium

Metody dydaktyczne:

1. Analiza tekstu źródłowego.

2. Prezentacja multimedialna.

3. Dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 14:40 - 16:10, sala 301
Magdalena Łata 21/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Filozofii i Socjologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0