Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poznanie i działanie (PiW) F-K.115
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: praca pisemna
Literatura:

1. S. Gallagher, D. Zahavi, Fenomenologiczny umysł, PWN, Warszawa 2015.

2. F. Varela, E. Thompson, E. Rosch, Embodied Mind, MIT Press, 1993.

3. D. Kirsh, Poznanie ucieleśnione i magiczna przyszłość projektowania interakcji, Avant 4 (2), 2013.

4. K. Zahorodna, Problem reprezentacji umysłowych w rozszerzonych systemach poznawczych, Wydawnictwo Fundacji „Projekt Nauka”, Wrocław 2015.

Atkinson P., Handbook of Ethnography, Sage Publications, Los Angeles-London-New Delhi- Singapore 2007.

Burke K., Tradycyjne zasady retoryki, (tłum.) Biskupski K., „Pamiętnik Literacki” 1977, nr 68/2.

Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, (tłum.) Podemski K., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Hammersley M., The rhetorical turn in etnhnography, „Social Science Information” 1993, vol. 32(1)

Hensoldt A., Idee Peirce’owskiego pragmatyzmu i ich renesans w XX-wiecznej filozofii języka, Wyd. Uniwersytet Opolski, Opole 2007.

Linstead S., From Postmodern Anthropology to Deconstructive Ethnography, „Human Relations” 1993, vol. 46(1).

Manning P. K., Semiotics, Semantics and Ethnography, [w:] Atkinson P., Coffey A., Delamont S., Lofland J., Lofland L. (red.), Handbook of Ethnography, Sage, London 2001.

Mokrzan M., W stronę retorycznej teorii kultury. O założeniach teoretyczno-metodologicznych antropologii retorycznej, „Lud” 2014, t. 98.

Rakoczy M., Clifford Geertza „zwrot” pragmatyczny w refleksji nad kulturą, [w:] Kowalewski J., Piasek W., „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, Olsztyn 2010.

Richardson L., Narrative and Sociology, „Journal of Contemporary Ethnography” 1990, vol. 19 (1).

Richardson L., Writing Sociology, „Cultural Studies. Critical Methodological” 2002, vol. 2(3).

Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka: rozprawy o metodzie, (tłum.) Bieńkowska E., Cichowicz S., Instytut Wydawniczy "Pax", Warszawa 1985. .

Ricoeur P., The Model of the Text: Meaningful Action Considered as a Text, [w:] Rabinow P. (red.), Interpretative Social Science. A Reader, Wyd. University of California Press, Berkeley-Los Angeles-California 1979.

Strecker I., Tyler S., Meyer Ch., Retoryka - Kultura. Szkic projektu badawczego na temat związków retoryki i kultury, (tłum.) Mokrzan M., „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej” 2015, nr 1(22)

Tyler S., The Unspeakable: Discourse, Dialogue, and Rhetoric in the Postmodern World, Madison: University of Wisconsin Press 1987.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1, Student ma rozbudowaną i zaawansowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu koncepcji poznania ucieleśnionego w filozofii i kognitywistyce, K_W01.

W2, zna znaczenie związku między rozwojem koncepcji poznania ucieleśnionego a pracami Husserla, Merleau-Ponty’ego i Gibsona. K_W04.

Umiejętności:

U1, potrafi sformułować oraz krytycznie przeanalizować wybrane koncepcje poznania ucieleśnionego K_U04.

U2, stosuje ze zrozumieniem terminologię z zakresu koncepcji poznania ucieleśnionego K_U03

Kompetencje społeczne:

K1, ma umiejętność krytycznej oceny własnej wiedzy z zakresu koncepcji poznania ucieleśnionego, w tym potrzebę jej aktualizacji i śledzenia literatury i dyskusji na jej temat K_K01

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne na podstawie zdobytej wiedzy w trakcie zajęć, prezentacja multimedialna oraz aktywność na zajęciach.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające.

2. Zagadnienie poznania i działania w teorii poznania.

3. Poznanie ucieleśnione - podstawowe zagadnienia (umysł ucieleśniony, podmiot ucieleśniony, ciało, przestrzeń), prekursorzy i rozwój.

4. Rola ciała w poznaniu i działaniu.

6. Poznanie a działanie.

7. Poznanie, interakcjonizm, symbole w działaniu.

8. Problem antropologizacji poznania. czy epistemologia antropologii? (hermeneutyka, semiotyka, pragmatyzm, etnografia)

9. Semiotyka hermeneutyczna i pragmatyczna

10. Poznanie etnograficzne: etnografia semiotyczna.

11. Wiedza lokalna: kontekstowość, refleksyjność, terenowość i konkretność wiedzy i poznania.

12. Poznanie interpretatywne: tekst, język, interpretacja.

13. Retoryka poznania.

14. Performatywność poznania.

15. Kolokwium.

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstów źródłowych, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:20 - 12:50, sala 4 (Rada Wydziału)
Edyta Barańska 0/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Filozofii i Socjologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)