Literatura: |
U. Żegleń „System poznawczy jako system reprezentacyjny”, Filozofia Nauki 13/4, 37-57, 2005.
Robbins P., Aydede M., “A short Primer on Situated Cognition”, in: Robbins P., Aydede M., The Cambridge Handbook of Situated Cognition, Cambridge University Press, 2009.
A. Sarosiek „Próby aplikacji paradygmatu ucieleśnionego umysłu w tworzeniu sztucznej inteligencji” Andrew D. Wilson, Sabrina Golonka „Ucieleśnienie poznania to nie to, co myślisz” AVANT, wol. V, nr 1/2014, 21-57.
Clark A., Chalmers D., „Umysł rozszerzony” [w:] Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje, M. Miłkowski, R. Poczobut (red.), Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2008, 342-357.
Adams F., Aizawa K., “Defending the Bounds of Cognition” [w:] The Extended Mind, R. Menary (ed.), Cambridge: The MIT Press, 2010, 67-80.
M. Rowlands „Enactivism and the Extended Mind” Topoi 2009, 53-62
M. Komosiński „Sztuczne życie. Algorytmy inspirowane biologicznie”
D. Tollefsen “Collective Epistemic Agency”
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
Absolwent:
1.Rozróżnia i charakteryzuje stanowiska w sporze pomiędzy internalistami a eksternalistami na gruncie filozofii umysłu K_W05
2. Rozpoznaje i definiuje pojęcia umysłu rozszerzonego, procesu rozszerzonego, systemu rozszerzonego. Zna argumenty za i przeciwko tezom odwołującym się do tych pojęć. K_W02
3. Wskazuje i ocenia argumenty za i przeciw stanowiskom poznania i umysłu rozszerzonego pochodzące z różnych dziedzin kognitywistycznych (psychologia, neuronauka, informatyka) K_W06 K_W09
4. Opisuje na poziomie szczegółowym działanie rozszerzonego systemu poznawczego w terminach filozoficznych i psychologicznych K_W09
5. Szczegółowo opisuje kierunki rozwoju, stan badań, osiągnięcia w ramach stanowiska eksternalistycznego w filozofii umysłu. K_W09
Umiejętności:
Absolwent
1. Konstruuje argumenty (ustnie i pisemnie) i przykłady wspierające tezę umysłu jako dynamicznego, szerokiego systemu poznawczego. K_U09 K_U08
2. Umie analizować i oceniać kontrargumenty wobec tezy poznania rozszerzonego. K_U09
3. Analizuje krytycznie teksty dotyczące problematyki internalizmu i eksternalizmu w filozofii umysłu K_U03 K_U11 K_U10
4. Umie odnajdować i śledzić argumentację (rozpoznaje błędy, wykrywa założenia, identyfikuje presupozycje i konsekwencje tez) K_U09
Kompetencje społeczne:
Absolwent:
1. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w debacie naukowej na temat rozszerzonych systemów poznawczych K_K01
2. Wykazuje otwartość na kontrargumenty (nie będąc bezkrytycznym) K_K01
3. Ma świadomość społecznych i etycznych konsekwencji stosowania sztucznych wzmocnień poznawczych K_K02
|
Zakres tematów: |
1. System poznawczy – określenie i cechy
2. Poznanie ucieleśnione, hipoteza zastąpienia i hipoteza konceptualizacji
3. Wpływ paradygmatu poznania ucieleśnionego na badania nad sztuczną inteligencją
4. Teza umysłu rozszerzonego i argumentacja na jej rzecz Clarka i Chalmersa
5. Główne argumenty krytyczne wobec tezy umysłu rozszerzonego Clarka i Chalmersa wraz z przedstawicielami
6. Odpowiedź Clarka na krytykę skierowaną w stronę tezy umysłu rozszerzonego
7. Stanowisko enaktywizmu wobec procesów postrzegania wzrokowego
8. Warunki sztucznego życia i przykłady
9. Grupa jako podmiot poznający (kiedy grupa może być uznana za podmiot posiadający własne przekonania)?
|